Kawasaki ER-6n és Aprilia Shiver 750 ABS

Az A2 kategória népszerű tagjai közül ma a Kawasaki ER-6n-T és az Aprilia Shiver 750 ABS-t villámteszteljük.

A 48 LE speciál rovatban az új jogosí­tványrendszert bemutató cikk mellett a következő villámteszteket közöljük: Honda CBR500R és Moto Guzzi V7 Special, Kawasaki ER-6n és Aprilia Shiver 750 ABS, BMW G 650 GS és Honda NC700X, Kawasaki Ninja 300 és Yamaha TMax 530 ABS. A teszteket itt gyűjtjük.

 


 

Kawasaki ER-6n – Kis különbség

Egy lefojtott modell annál jobban viselkedik, minél kisebb mértékben csökkentjük a teljes teljesí­tményt. Az eredetileg 72 lóerős Kawasaki ER-6n megerősí­ti ezt az elméletet – fürgén pörög fel, mindenhol nyomatékos, ráadásul még takarékos is.

 

Motorok 48 LE speciál

Amit a kanyarok mesélnek: az ER-6n 48 lóerős változatának erőforrása már nagyon hamar, 3600/min-nél leadja maximális forgatónyomatékát. Ez nem szokatlan egy lefojtott motortól. Szokatlan viszont az ezt követő tartósan nagy, 50 Nm körüli nyomaték – 7000/min-ig a görbe a maximális érték közelében marad.

Ezt menet közben is lehet érezni. A 649 cm³-es, soros kéthengeres gyorsan és vidáman pörög fel 9000/min-ig, éppen úgy, ahogy azt egy fürge motorkerékpártól elvárjuk. A gyorsulás és a nyomatékrugalmasság a géposztálynak megfelelő szinten van, a pontosan négyliteres fogyasztást csak a külön erre optimalizált fogyasztásbajnokok múlják alul.

 

A két hajlí­tott csőből álló lengővilla a Kawasaki ER-6n
jellegzetes ismertetőjegyei közé tartoznak


Ráadásként a Kawasaki kiváló menetkultúrát, kifogástalan gázvételi reakciókat és egy kényelmesen kapcsolható váltót is kí­nál. Nem is lenne rossz, ha í­gy folytatódna a dolog.

Ami meg is lenne, de csak 1,70 alatti pilóták esetében. íltalában a kis termetű pilótáknak gondjaik vannak a magas motorkerékpárokkal, a Kawasaki viszont ebből a szempontból igazságos. A magasabb termetűeknek viszont a kormánymarkolat túl közel van, maga a kormány túl keskeny, és az egész egyben szégyellősen összehúzódó testtartást eredményez. Ezenkí­vül a derékvonal alatt az üléspozí­ció meglehetősen szupersportos, mint ahogy az a menet közbeni képen is látható, és amit a mérési értékek is megerősí­tenek. A pilóta lábtartói elég magasan vannak, az ülés egy kicsivel alacsonyabb, mint a ZX-6R vagy ZX-10R ülése, mindez nagyon szűk térdszöget eredményez.

 

Motorok 48 LE speciál

 

Más 48 lóerős motorokkal való közvetlen összehasonlí­tásban a villa sem bizonyult igazán meggyőzőnek. A rugózás és a csillapí­tás alapvetően jó hangolása mellett a tesztmotorunk egyszerűen nem reagált elég érzékenyen. Az úhullámokkal tarkí­tott szakaszok meglehetősen rázósak lettek. A hátsó rugózás sem reagált olyan gyorsan, mint a szintén tesztelt Triumph vagy akár a feszes hangolású Aprilia esetében.

Motorok 48 LE speciál

Az ABS-szel ellátott motorkerékpároknál a féktárcsákhoz általában olyan fékbetétek járnak, amelyek í­gy együtt egészséges erővel teszik a dolgukat. Az ok egyértelmű: ha valaki kritikus helyzetben ijedtségében túl hevesen markol bele a fékbe, az ABS megakadályozza a biztos bukást. Az ER-6n fékének hangolása viszont mintha még az ABS előtti időkből származna. Tompának hat, lejtőn olyan, mintha csak több éles fékezés után ébredne fel. Harapósabb fékbetétekkel csodát lehetne tenni a fékteljesí­tmény és az adagolhatóság terén.

Mindezen hiányosságok ellenére sem lehet viszont igazán haragudni a Kawasakira, mégpedig csodálatos manőverezési készsége miatt. Ha más motorról ültünk át rá, úgy tűnt, szinte túlságosan is várja már a kanyarokat, hogy aztán mégis kiválóan kiegyensúlyozott motorkerékpárként bizonyí­tson. Egészen mély bedöntésekig is mindig lehet még szűkebb í­vet választani, a trükkös kanyarkombinációkat vagy kitérési manővereket is lazán teljesí­ti.

 

###

 

Aprilia Shiver 750 ABS – Mi szem-szájnak ingere

Már akkor is megcsodálják, ha csak álldogál valahol, menet közben pedig mindenki a hangjára figyel fel. Kis fordulaton tanúsí­tott erejével kompenzálja az elveszí­tett fordulatszám jó részét.

 

Az itt bemutatott, eredetileg 48 lóerősnél nagyobb teljesí­tményű motorkerékpárok közül az Aprilia az egyetlen, amelyet elektronikusan fojtottak le. Pillangószelepeit a vezérlőegység parancsára egy elektromotor működteti, és a 48 lóerős változatban nem hagyja, hogy túllépje ezt a teljesí­tményt.

5700/min névleges teljesí­tményen túl a teljesí­tmény szinte állandó marad, a fordulatszám emelkedésével viszont természetszerűen visszaesik a nyomatékgörbe. 6500/min körül arra a szintre süllyed, amelyet az Aprilia V2-ese 3000/min-nél ér el – és menet közben is pontosan í­gy érezzük.

 

Motorok 48 LE speciál

 

Ezért nem ér semmit, ha a motort 6000/min fölött pörgetjük, legfeljebb talán egy rövid egyenesben két kanyar között, ha a pilóta meg akar spórolni magának két sebességváltást. Az Aprilia motorjának erőssége a közepes tartományban van. Ennek ellenére elég sűrűn kell váltogatni, az ok a viszonylag kis kihasználható fordulatszám-tartomány és a hosszú, 95 lóerőre szabott végáttétel. Ez persze a fogyasztás csökkentését sem szolgálja igazán; a Shiver 100 visszafogottan megtett kilométeren is 4,9 litert fogyasztott – többet, mint a Kawasaki (4,0) vagy a Triumph (4,7).

 

A futurisztikus kialakí­tású ülés alatti kipufogó fickós,
kellemes hangról gondoskodik.


Terhelésváltás és gázvételi reakciók dolgában a kéthengeres jobban viselkedik, mint ahogy azt hí­rnevéből sejtenénk. Ez viszont csak pontos megfigyelés után kerül napvilágra, mivel mindeközben a futómű meglehetősen hevesen reagál. A kanyar közbeni gázadás vagy gázelvétel azonnali kormányimpulzusokat eredményez, éppúgy, mint az úburkolat bármilyen egyenetlensége. Még az sem tudja elkerülni az állandó enyhe hintázást a motor hossztengelye mentén, aki ismeri az úvonalat és határozottan cselekszik. Az pedig pláne nem, aki kanyarokban határozatlanul bánik a gázzal. Aki pedig kanyarban húzza be az energikus féket, annak erősen és érzéssel ellen kell kormányoznia. A kezdőknek nincs igazán könnyű dolguk a Shiverrel. Gyanúnk a gyári abroncsra, a Dunlop Qualifier II-re terelődött. Tesztelőink szí­vesen kipróbálták volna a stabil, feszes, mégis kellemesen hangolt futómű előnyeit pontosabban vezető sportgumikkal is, de ilyenek a dél-franciaországi teszt során sajnos nem álltak rendelkezésre.

 

Motorok 48 LE speciál