Izs Planéta 3 – Amikor az oroszok már Wekerlén voltak

Oldalkocsival kí­nálták, de mivel a próbaú a vevőt tette próbára, inkább szólóban vette meg. Aztán következett a felújí­tás, két lépcsőben.

Jó ideje foglalkozom régi motorok fotózásával, van némi rutinom a folyamat társadalomlélektani részében is. Ha leállí­tunk egy veterán járművet utcán, téren, kapualjban, előbb-utóbb megjelenik valaki, és elkezd kérdezősködni, sztorizni. Mennyivel megy, mit érhet, a szomszédnak is ilyen volt – körülbelül ezen a kommunikációs szálon futtatva a beavatkozást. Azt hittem, nem lehet engem meglepni, de tévedtem.

 

Motorok Izs Planéta 3Kattintson a képre a galériához!

 

Ne vegyék dicsekvésnek, már az első pillanatban kiszúrtam a téren az öregurat. Abból, ahogy szeme az Izsre és a katonára szegeződött, tudtam, aligha ússzuk meg a látogatást. Az unokát sietősen beterelte a homokozóba, és látszólag őgyelegve felénk indult. Odasasszézott Gyurihoz, és megszólí­totta. Nem voltam túl jó oroszból, de ez még az én fülemet is sértette. – Zdrasztvujtye! – vett rajtot az első nyelvlecke biztosnak tűnő emlékével, majd a motorra bökve hozzátette: – Harasó! – Gyuri rezignáltan, ám barátságosan válaszolt pár szót, olyan kiejtéssel, amelyet hallva egy leningrádi arra gondol, ez a koma biztos Bakuból jött. – Tü v Moszkvjé? – érdeklődött tovább jó érzékkel az egykori partizánszimpatizáns. Gyuri megnyugtatta, hogy igen, a többit nem értettem.

 

Motorok Izs Planéta 3Már az ukránok, oroszok is gyűjtik, az eBayen német árak vannak

 

Jól elvoltak, Gyuri pörgette a nyelvét, mintha a Három nővér kujbisevi előadásán Fedotyik hadnagyot játszaná, az öreg pedig küzdött, hogy egy-két emlékfoszlányból mondatot épí­tsen, ami egyre nehezebben ment. Végül megkegyelmeztem neki. – Gyuri, fordí­tsd meg légy szí­ves a motort – szóltam közbe, és a derék emberben egy világ omlott össze. – Maga magyar? – kérdezte őszinte bánattal Gyuritól, és vége lett a barátságnak, ment vissza a homokozóhoz.

 

Planéta-történelem
Háborús jóvátételként vitték Izsevszkbe a német DKW-gyár gépeit, és azokon 1946-ban Izs 350 néven kezdődött a DKW NZ 350/1 gyártása. Korszerűsí­tett változata az Izs 49, amelyet 1957-ig gyártottak, akkor jött az Izs 56, azt 1962-ben váltotta a Planéta. Utóbbi ára Magyarországon 22 ezer forint volt. 1965-ben jelent meg a Planéta 2, 15 lóerős motorral, 105 km/h végsebességgel. Az 1972-től készült Planéta 3 ára – a fejlődés biztos jeleként – 16 300 forint lett. Ismertetőjele, hogy a kerekei kisebbek, 18 colosak, és a tank formája is más. Planéta 3-ból volt 01-es, 02-es és 03-as széria. Hozzánk a Planéta 5-ből érkezett szállí­tmány utoljára, 1990-ben.

 

De foglalkozzunk végre a motorral, mert Bognár György 1972-es Izs Planétája volna itt a téma. Sok pályatárshoz hasonlóan ő is megpróbálta olcsón megcsinálni, Trabant dugattyúval, házi festéssel, nagyjából szereléssel. Főleg váltóproblémák vezettek oda, hogy már-már feladja.

 

Motorok Izs Planéta 3Ritkaság a fehér számlapos kilométeróra

 

– Többször szétszedtem a váltót. Ha minden fokozatot tudtam kapcsolni, akkor csöpögött az olaj a váltóból. Ha nem csöpögött az olaj, akkor nem vette a harmadikat és a negyediket. Végül beleuntam, eldöntöttem, eladom. Akkor meg minden barátom azt mondta, ne tegyem, meg kell csinálni, ez ritkaság – mesélte a második nekiveselkedés hátteréről Gyuri, hozzátéve, felesleges lenne mí­toszépí­tésbe bonyolódni, motorozott eleget MZ Trophyval, az műszer a Planétához képest.

 

Motorok Izs Planéta 31972-től gyártották a 80-as évek végéig. Sok részletben még felfedezhetők a DKW-gyökerek

 

Az alapokról indult újra, szemcseszórás, kittelés, Wash-primer alapozás, fényezés a gyárival megegyező árnyalatúra. A blokkfedelet, a karburátortakarót, a fékfedeleket, a láncvédőt kalapácslakkal festették. Új csavarokat vett, lecsiszolta a keménységjeleket és horganyoztatta őket. A Kertész utcai motorosboltban kapott új kerekeket és kipufogót, még a „bálnazsí­ros”, barna csomagolóanyagba tekerve. A kerék gyakorlatilag le volt öntve zsí­rral. Egy napig törölgette benzines ronggyal, aztán, amikor először ment a motorral, a zsí­r kicsapódott a küllőanyákból, kezdhette elölről a tisztí­tást.

 

###

 

Hiányzott az üléskapaszkodó, és mivel az Izs abban is különbözik a Jawától, hogy nincsenek hozzá utángyártott alkatrészek, a mosógépcső pedig csak látszólag alkalmas a pótlásra, majdnem anélkül maradt a motor. Végül egy barát, az Izs-specialista Holló Zoltán kerí­tett egyet bontásból. Hiánycikk a kapaszkodón kí­vül a régi lábtartó gumi is. A kormánymarkolat Jawához készült utángyártás, megtévesztésig hasonló. (Segí­tek, nem a csehek másolták az Izsről.)

 

Motorok Izs Planéta 3Közvetlen kapcsolat a fékpedál és a féklámpakapcsoló között

 

Az alufedelek börzéről kerültek rá, akárcsak az emblémák, a láncvédő. Valódibőr-huzatot kapott az ülés, az eredetihez hasonló erezetű műbőr ugyanis nem létezik. 30 ezer forint volt az anyag, mert csak táblában lehet kapni, viszont í­gy maradt még egy ülésre (készülőben egy Planéta 2 is).

 

Műszaki adatok: Izs Planéta 3 (1972)
Motor: egyhengeres, kétütemű, résvezérlésű, léghűtéses. Furat 72, löket 85 mm, lökettérfogat 347 cm³. Legnagyobb teljesí­tmény 18 LE 4800/min. Sűrí­tés 7,5. Akkugyújtás, 6 V.
Erőátvitel. Többlemezes, olajban futó tengelykapcsoló, négyfokozatú váltómű.
Méretek, tömeg. Tengelytáv 1450 mm, szabadmagasság 135 mm. Gumiméret 3,50-18, a fékdobok átmérője 150 mm. Saját tömeg 158 kg. Benzintartály: 18 l. Legnagyobb sebesség szólóban 110 km/h. ítlagfogyasztás 4 l/100 km.

 

– Vettem a motorhoz tömí­téskészletet. Tegyünk papí­rt pasztával vagy csak pasztát? – kérdezte Zoli. Mondtam, ha már megvan, tegyünk papí­rt is. Beöntöttem az olajat, erősen csöpögött. Összeraktuk papí­r nélkül, nem engedte az olajat. A csavaroknál is kitisztí­tottam a fészkeket, O gyűrűt tettem be, pasztát, í­gy már sehol sem jön ki az olaj – összegezte Gyuri a motor összeszerelése során szerzett tapasztalatait. A végösszeg félmillió forint felett van, ezt biztosan állí­tja, de nem bánja, mert a Planéta drabálisabb, mint a Pannónia, s mí­g abból sok van, ebből alig, ezért jobban megnézik az utcán.

 

Motorok Izs Planéta 3Az eredeti műbőr mintázatát hozza a drága valódi bőr ülésborí­tás. Nehéz jó kapaszkodót találni

 

Azt hozzá kell tenni, Gyuri egyenruhában valóban szürreális jelenség volt. Megbeszéltük a találkozót Budapesten, a Wekerlén, én érkeztem előbb, és egyszer csak előlépett az egyik ház sarkánál. Az épület állapota megfelelt az 1945-ösnek, ő pedig gimnasztyorkában, utászcsizmában, pilotka sapkában, mosolygósan úgy nézett ki, mint Szerjozsa, a második ukrán front művészegyüttesének népszerű szólótáncosa, aki beszerzőkörúon volt a pincesoron. Láttam is később pár tekintetet, amiből azt olvastam ki: – Úristen! Ezek visszajöttek?

 

Motorok Izs Planéta 3Megtévesztően jó az orosz rendszám, Gyuri készí­tette a gyártási évet és a tí­pus rövidí­tését lemezbe kalapálva