Iskola a bunker felett – Látogatás a MAMI-nál

Szétszedik a tartósteszt motorokat, fejlesztenek, kutatnak, versenyeket
szerveznek, sőt, maguk is versenyeznek, és közben kinevelik a jövő
szerelőit. Kik ők?

Egy teszt akkor válik igazi tartós teszté, ha a hosszú futásteljesí­tményt – általában 25 vagy 50 ezer kilométer – folyamatosan dokumentálják, illetve a végén független műhelyben szerelik szét a motort, és mérésekkel igazolják az alkatrészek hibát vagy tartósságát. Ez utóbbi nélkül az egész nem sokat érne. Ehhez szükséges, hogy a műhelyben megfelelő eszközökkel kiváló szakemberek dolgozzanak. A MAMI, azaz a Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskola például teljesí­ti ezeket a feltételeket. Nem véletlenül esett rájuk a Motorrevü választása.


„Régen ez az egész tömb a Danuvia gépgyár volt. A motorkerékpár gyártás egyfajta fedőtevékenység volt, az üzem nagy részén nagy kaliberű lövegeket és gépfegyvereket gyártottak. Emiatt van itt a föld alatt egy hatalmas atombunker, ahol régen kórház és lőtér volt. Most szerverparkot üzemeltetnek benne.” – meséli Máthé István, a MAMI egyik alapí­tója és műszaki igazgatója. Itt már nehéz koncentrálni, X-Aktás titkokat tudok meg, mostantól bármikor elvihet egy fekete autó. A motorszerelők képzése tehát a magyar motorgyártás egyik történelmi helyén zajlik, ennek a szimbolikáját egy bölcsészkonferencián órákon át lehetne fejtegetni.

A motorszerelő ’93-ban vált önálló szakmává, a MAMI ’95-ben egy autós szakközépiskola tuning szakköréből nőtte ki magát, ’99-ben jegyezték be, mint az ország első közlekedési magániskoláját. Annyira elsők voltak, hogy az APEH-nél osztályvezetői értekezletet hí­vtak össze, mert fogalmuk sem volt, milyen adószámot kell adni egy iskolának. 2005-ben egy törvénymódosí­tás eredményeként tanfolyamként futó oktatás a nappali tagozatos rendszerbe lépett elő.



Ezzel a szerkezettel bármilyen hibakód ráküldhető a motorra

A felnőtt, vagy más néven levelező képzés két évig tart, a tanévhez igazodva heti öt órában vannak elméleti és gyakorlati órák – a tanfolyam végén pedig a nappali tagozatosokéval azonos vizsgát kell letenni a szakképesí­tés megszerzéséhez. A hároméves, nappali tagozatos képzés két konstrukcióban fut. Az egyikre 11. osztálytól lehet jelentkezni és két évig tart. A fiatalabbak pedig a nyolcadik osztály után iratkozhatnak be, és a régi szakmunkás képzéshez hasonlóan három év alatt szerezhetnek szakmát.



Az iskola szervizkamionjában minden szükséges diagnosztikai
eszköz rendelkezésre áll

A tananyagot a tanárok nem hasraütéses alapon, saját elképzelések alapján állí­tják össze, hanem a piac igényeinek megfelelően – emiatt a szakiskoláknál szokásos 20%-os elhelyezkedés 55%-os, még úgy is, hogy a motorpiac folyamatosan haldoklik. Pár évvel ez előtt ez a szám hetven százalék volt. Ennek a felépí­tésnek a következménye, hogy két évvel ezelőtt elindult a versenyszerelő képzés, ami egyfajta tehetséggondozó szakkör. Ugyanis kiderült, nagy igény van erre. Ott vannak a márkakupák, amik végső soron amatőr kupák – a versenyzőnek ott miért is kéne érteni ahhoz, hogyan kell a versenymotorokat felkészí­teni, üzemeltetni? Kell valaki, aki ezeket a munkákat megcsinálja. A képzés sikerét jól jelzi, hogy van olyan végzett diák, aki a MotoGP-ben szerel, mí­g egy másik abban az ausztrál versenyszerelő műhelynél dolgozik, ahol a superbike vb-re készí­tik fel a motorokat.



Saját fejlesztés, menet közben tudják ellenőrizni a leadott teljesí­tményt

„Jövőre szeretnénk indí­tani egy ví­zisport-motorszerelő képzést. Még nem hivatalos a dolog, de úgy tűnik szeptemberre minden összejön” – mesél a tervekről István. Másik tervük, hogy elindí­tanak egy kerékpárszerelő tanfolyamot is. Itt természetesen nem a tí­zezer forintos, hipermarketekben kapható szerkezetek karbantartása a cél, hanem az esetleg több százezer forintos, komoly gépek szerelésére készí­tenék fel a diákokat – ugyanis erre is van igény.


Nem először jártam a MAMI műhelyében, és bármikor mentem, folyamatosan az volt az érzésem, hogy itt tényleg komoly munka folyik. Ezt a sejtést támasztotta alá, hogy az oktatás és felkészí­tés mellett kutatómunka is zajlik a falak között. MAMI szabadalom például az a szerkezet, amivel a motorok teljesí­tmény- és nyomatékleadását menet közben is folyamatosan mérni is figyelni lehet, jelenleg pedig a kenőanyagok folyamatos vizsgálása mellett az ABS rendszerek tanulmányozása folyik a tanulók és a szakdolgozatukon dolgozó mérnökjelöltek bevonásával.



A versenymotorokat is a diákok készí­tik fel – a rajtuk versenyző tanárok élete í­gy
az ő kezükben van

A műszereket és a szakműhelyeket megszégyení­tő szerszámkészleteket figyelve felmerült, hogy miből finanszí­rozzák ezeket? Nem kell bérgyilkosságra és trükkös ékszerrablásra gondolni, ennél sokkal egyszerűbb a válasz: a motorpiac szereplőinek kí­nálnak oktatásokat és továbbképzéseket, valamint sok cégtől kapnak támogatást.

Tizenhét évet húztam le különböző oktatási intézményekben, és mindegyiket csak ideig-óráig élveztem, most pedig újra iskolapadba kí­vánkoztam. De az én lelkesedésemnél jobb visszajelzések is érkeztek, például Talmácsi Gábor is többször felkereste a MAMI szakembereit, ha a csapatával nem boldogultak a motor beállí­tásával.