Honda Pan European – Európa expressz

Akár ötszáz kilométert is képesek megtenni két tankolás közt a Honda óriás túramotorjai. Csak legyen, aki ezt végigüli. Az 1989-ben, éppen Európa újraegyesülésekor bemutatott ST1100 Pan European (összeurópai) új irányvonalat indí­tott el a japán márkánál, melyet a tizenegy évvel később debütáló utódon gondoltak tovább.

Figyeljük meg, milyen beszélgetések zajlanak a Pan European-rajongók nemzetközi internetes fórumain. Nem ritka, hogy valaki a százezer kilométeres szerviz eseménytelenségével dicsekszik, mások európai körutazásaikról fecsegnek, melyet utasuk is nagyon élvezett, és van, aki újabb túrakiegészí­tők vásárlásán gondolkodik, hiszen a kényelem mindig fokozható.

Amikor a Honda 1989-ben bemutatta a Pan első generációját, lapunk is hosszú cikket közölt a forradalmi konstrukcióról. Ugyan a gyár ekkorra már több V4-es blokkal szerelt tí­pust is készí­tett, de az ST1100 még ezek közt is különlegesnek számí­tott. Kompakt főtengelye a motor hossztengelyével párhuzamosan forog, í­gy a kilencvenfokos szöget bezáró hengersorok szelepfedele szolidan kikandikál a méretes oldalidomok résein. Ez mára stí­luselemmé nemesedett. Az öblös tank a nyereg alá nyúlik, a főtengely alá szerelték a váltót, a kuplung és a generátor pedig a forgattyús résszel ellentétes irányban forog, í­gy a gázadáskor jelentkező billentő hatást szinte teljesen kiküszöbölik, és még a gép súlypontja is alacsonyra kerülhetett.

Motorok Honda ST1300 Pan European

Ugyan a hajtómű két helyen, a kuplung és a váltó, illetve a kardántengely kúpkereke és a csukló között is csillapí­tóelemmel küzd a kellemetlen terhelésváltási reakciók ellen, azért azokat nem sikerült teljesen kiszűrni. Az elsőgenerációs ST innovatí­v megoldásainak felsorolása ezzel nagyjából véget is ért.

A nagy testű túramotor első nemzedéke acél hí­dvázra épül, elöl süppedésgátlós teleszkópvilla, hátul hangolható központi rugóstag egyengeti az úhibákat. Az ezeregyes jól manőverezhető, pedig több mint háromszáz kiló.

A rekordhosszúságúra nyúlt gyártási periódus alatt kétszer változtattak az első Pan European felszereltségén. 1992-től felárért ABS-szel szerelték fel, melyhez kipörgésgátló, vagyis TCS is tartozott, 1996-ban pedig megkapta a CBS-nek nevezett, kombinált fékrendszert. A régebbi szériák generátora kisebb teljesí­tményű, az újabbaké nagyobb, de az alkatrészek csereszabatosak.

2002-ben debütált a megnövelt hengerűrtartalmú, befecskendezős motorral szerelt utód. Az ST1300X blokkjának súlypontja még lejjebb került, a hengerűrtartalom százhetvenhét köbcentinyi többletéhez papí­ron huszonhat, mérések szerint körülbelül tizennégy lóerőnyi többlet társul. Az aktuális Pan European formavilága feltűnőbb, idomfelületei nagyobbak és alapáron jár hozzá az elektromosan mozgatható szélvédő, amely tizenkilenc centimétert képes megtenni az alsó és felső végpont között. A vezető nyerge nem csak magasságában, de ví­zszintesen is állí­tható, vagyis a jelenlegi ST üléspozí­ciója minden helyzetben a laza vezetést szolgálja.

Szerencsére nem csak a motor lett erősebb, hanem a kétkerekű minden szerkezeti eleme is. A Honda utazó erődje most alumí­nium, zártszelvény hí­dvázra épül, melybe sajnos mereven épí­tették be a blokkot, ami í­gy hatezres fordulat fölött rezgéseket küld a pilóta felé. Amúgy efölé sem a régi, sem az új blokkot nem kell forgatni a lendületes haladáshoz.

Motorok Honda ST1300 Pan European

A sokak szerint könnyedén terelgethető új Pan első teleszkópja már 45 milliméter belsőcső-átmérőjű, í­gy még teljesen megpakolt állapotban és utassal sem terhelődik túl, ha bonyolult a helyzet, gyors a kanyar, vagy ráz az ú.

Sikertörténet? Igen. A két Pan European közös jellemzője, hogy modelltörténetüket nem tarkí­tják kí­nos részletek. Minden porcikájukat hosszú utazásokhoz fejlesztették, a két oldaldoboz szépen idomul a motor vonalvezetéséhez, ha pedig kevésnek bizonyul, lehet hozzá venni egy harmadikat. A motorblokkok várható élettartama legendásan hosszú. A régebbin fogasszí­j és fogaskerekek hajtják a vezérműtengelyeket, a gyári szí­j cseréje pedig csak százötvenezer kilométernél esedékes. Ezt egyébként a kilométer-számláló állásától függetlenül a görgőkkel együtt minden bizonytalan előéletű példányon ajánlatos lecserélni. Az új blokkot láncos vezérművel készí­tik, az nehezebben cserélhető, és extrém vezetési stí­lus esetén akár százezer kilométer után hangokat hallathat, bár ez nem tipikus.

Csupán egyetlen komoly észrevétel született a tí­pus története során. Az újabb modell top case-zel felszerelve, magasra állí­tott szélvédő esetén, sebes haladáskor kí­gyózni kezd a turbulenciák hatására, ezért két választásunk van. Vagy nem veszünk rá harmadik dobozt, vagy betartjuk az abban feltüntetett százharmincas sebességlimitet.

Motorok Honda ST1300 Pan European

Azért sem érdemes száguldozni, mert a Paneknél átlagos öt–hat liter körüli fogyasztás nagy tempónál érezhetően megemelkedik, akkor pedig odavész a félezer kilométeres hatótávolság.

Régi, kilencvenes évek elején gyártott Pan Europeant már 1,3 millióért találtunk az interneten. Ez százezer kilométert futott és nem voltak rajta az időközben megjelent biztonsági berendezések. Az új ára szinte az évjárattól és az ABS meglététől függetlenül kétmillió forintnál kezdődik, majd valahol három és félnél tetőzik. Az ezeregyesnél nézzük meg, hogy nem rozsdásodik-e a kipufogó és a lengővilla a négy évszakos használattól, sokat futott példányoknál ellenőrizzük a féktárcsák állapotát is, hiszen a nem gyári specifikációjú fékbetéteken lassanként megeszik őket. Érdemes ellenőrizni az abroncsokat is, mert sokan nem veszik figyelembe az ennél a motornál fontos súlyindexet és kisebb tengelyterheléshez méretezett abroncsokat szerelnek fel.

Motorok Honda ST1300 Pan EuropeanMotorok Honda ST1300 Pan European

Szinte csak az idomba integrált tükrök közösek a régi és a jelenlegi Pan Europeaneknél. Az ST1100 keskenyebb, műszerezettsége ma már átlagos, az ezerhármas viszont fedélzeti számí­tógépet és elektromos szélvédőt is kapott

Ha ez mind megvan, készüljünk fel arra, amit például Nagy-Britannia rendőrei már tudnak – a Pan European évtizedekig ugyanúgy menetkész marad, ha gondoskodnak róla.

Hogy megéri-e ST-t venni? Ha keveset használjuk, és rövid távokra, akkor nem a Honda Pan European a legjobb túramotor, ellenkező esetben nem csupán elsőrangú úitárs, de a motorkerékpárok közt az egyik legjobb befektetés is.