Útmutató a terebélyes Piaggio Beverly családhoz: mire figyeljünk, ha az egyik legsikeresebb olasz robogó mellett döntenénk.
A modell 2001 óta tartó sikeréhez érdemes némileg beleásni a beverlység mibenlétébe: az olaszok úgy hirdetik, hogy az ember derékszögben ül rajta – vagyis a lábszár és a törzs is kilencven fokot zár be a combokkal. Ez egyrészt egészségesebb, mint az X9 vagy a Burgman üléspozíciója, amikor is előrenyújtott lábbal, enyhén görnyedt háttal ül a vezető, másrészt ebből a helyzetből jobban irányítható a motor.
A 250-es és a 300-as Beverlyken elöl-hátul 16-os felni van, a 400-500-asokon a blokk mérete miatt hátul már csak 14-es fér el
A Beverly család népesebb, mint a Familia Kft. szereplőgárdája, a kezdeti 125-ös és 200 után jöttek a nagyobb, 250-es, 300-as 350-es, 400-as és 500-as változatok, az első időkben karburátorral, később elektronikus befecskendezéssel. A kínálat áttekinthetőségét bonyolítja, hogy a sima Beverly 500 mellé kihozták a Beverly Tourert és a duplagyertyás Cruisert, mint modellváltozatokat. A 2004-es ráncfelvarrás után csak 2011-ben újult meg komolyabban a sorozat – ekkor mutatták be a 350-est, amellyel kiváltották az ötszázas típust. Ez ugyanis már 34 lóerős, ráadásul 50 kilóval könnyebb az 500 köbcentisnél, tehát ugyanazt a dinamikát biztosítja, alacsonyabb fogyasztás mellett.
A motor oldalán, a túlfolyónál, ha olaj jön, akkor a főtengelyszimering, ha víz, akkor a pumpa hibájával kell számolni
A magyarországi gyakorlat szerint azt vették, amelyik a legnagyobb: ezért aztán nálunk az ötszázas Cruiser volt a legsikeresebb modell, ugyanis 460 köbcenti helyett 493 volt, ezáltal egy lóerővel és néhány newtonméterrel többet teljesített. A használat során azonban kiderült, hogy a 300-as és a 350-es sokkal jobban vezethető – a 45 kilóval nehezebb félliteres ugyanis enyhén farnehéz, az eleje hajlamosabb a szitálásra.
Városba inkább a 250-300-asok jobbak, túrára pedig a nagyok. A kicsik 0-ról 60-ra ugyanúgy gyorsulnak, a fogyasztásuk viszont több mint egy literrel alacsonyabb, 3,5 literrel el lehet járni velük. A nagyok 4,5-6 litert kérnek száz kilométerre.
Ellenőrizzük a kerék és a hűtő közötti távot
Kulcskérdés |
Mivel a Beverlyket immobilizerrel szerelték, nem mindegy, hogy milyen kulcsokat adnak hozzá. Az úgynevezett barna mesterkulcs a fontos – ennek birtokában lehet rendelni nyers kulcsokat, amelyeket a szakszervizben fel tudnak kódolni. Ha viszont csak a fekete kulcsok vannak meg, abból hivatalosan nem lehet másolni, bár lehet találni egy-két profi szakembert, aki képes kiolvasni belőle a kódot, és képes hozzá nem gyári kulcsot gyártani. Ha egyik sincs meg, cserélni kell az indításgátlót, ez pedig 100 ezer forint feletti tétel.
|
Rengeteg Beverly áramlik az országba, az áruk kortól, állapottól függően 200 ezertől egymillió forintig terjed. Ezeknek zöme sérülten érkezik, ezért mindenképpen érdemes alapos hibakereséssel kezdeni az átnézést. Ha a motor eldől, általában a jobb oldali taposó sérül – oldalanként körülbelül 15 ezer forint, és az új nem feltétlenül drágább a bontott daraboknál. A könnyen leszakadó gyári élvédők is elhanyagolható, 2-3 ezer forintos tételek, egy színrefújt kesztyűtartóért viszont már százezer forintot is elkérnek. Mivel a Beverlyk villája eléggé kint van, ezért nagyon sérülékeny – ütközés esetén szinte biztosan sérülnek. Mivel az új teleszkópok 120 ezer forint magasságában mennek, a nepperek igyekeznek melegítéssel egyengetni a görbült darabokat. Ezeket nehéz kiszúrni, érdemes egy gyári darabon ellenőrizni a kerék és a hűtőtakaró közötti távot, és ahhoz viszonyítani a későbbiekben. Ilyenkor egyékbént érdemes ellenőrizni a hűtőt is – ha görbék a bordák, valószínűleg komolyabb ütést kapott –, körülbelül 80 ezer forint az új radiátor, ráadásul a cseréje is körülményes, ha eladásra tákolják össze, ezt meg szokták spórolni.
A Beverly 500-asok típusbetegsége a vízpumpa folyása, ennek javítása nem vészes költség – ilyenkor nemcsak a lapátot, hanem a tengelyt is érdemes cserélni, hogy a hiba ne jelentkezzen újra. A másik gyakori betegség a feszültségszabályozó meghibásodása – ez sajnos elég drága, körülbelül 50 ezer forintos alkatrész. Érdekesség, hogy ugyanezek az alkatrészek a kisebb modellekben hibamentesen működnek.
Nem gyakran, de előfordul, hogy alapjáraton a kuplung csörögni kezd, majd gázra elhalkul. Ezeknél egy ponthegesztés engedett el, javítani sajnos nem lehet, csak cserélni, igaz, a zajon kívül nem jelent gondot. Azonban más gyanús hangokra érdemes odafigyelni, a csattogó szíj vagy a vezetőgörgő megállt csapágya esetén minél előbb érdemes felkeresni a szevizt. Ugyanez igaz, ha a indításnál az önindító ad ki kellemetlen hangot, ugyanis később jelentős károkat tud okozni.
Berkes Levente – Tutto Moto |
Nagyon fontos, hogy ezek a motorok külföldről jönnek be. Ezért lényeges, ha valaki kintről vesz motort, a vázszámot és a motorszámot ellenőrizze le. Sokan figyelmen kívül hagyják, de a sisaktartóban lévő adattáblának is meg kell lennie: ez nem pótolható, nem rendelhető, sérülés nélkül nem eltávolítható – és ami a legfontosabb, nélküle nem megy át a vizsgán. A külföldi motoroknál elengedhetetlen a kinti forgalmi és a kinti törzskönyv, és az eladó magánszemélytől vagy cégtől származó kétnyelvű adásvételi vagy számla. Ha nincs meg valamelyik eredeti dokumentum, ne legyünk jóhiszeműek. Érdemes leszedni a hajtást, sok minden kiderül a motor állapotáról
|
Költségek és karbantartás – Piaggio Beverly 500 |
Fenntartási költségek Első féktárcsa 15 990 Ft Hátsó féktárcsa 14 625 Ft Első fékbetét 10 285 Ft Hátsó fékbetét 9535 Ft Olajszűrő 4460 Ft Légszűrő 1815 Ft Hajtásszíj 28 235 Ft Görgők 6720 Ft Gyújtógyertya 3075 Ft
|