Használt robogó – Piaggio Beverly család

Útmutató a terebélyes Piaggio Beverly családhoz: mire figyeljünk, ha az egyik legsikeresebb olasz robogó mellett döntenénk.

A modell 2001 óta tartó sikeréhez érdemes némileg beleásni a beverlység mibenlétébe: az olaszok úgy hirdetik, hogy az ember derékszögben ül rajta – vagyis a lábszár és a törzs is kilencven fokot zár be a combokkal. Ez egyrészt egészségesebb, mint az X9 vagy a Burgman üléspozí­ciója, amikor is előrenyújtott lábbal, enyhén görnyedt háttal ül a vezető, másrészt ebből a helyzetből jobban irányí­tható a motor.

 

Motorok Használt robogó: Piaggio Beverly család

A 250-es és a 300-as Beverlyken elöl-hátul 16-os felni van, a 400-500-asokon a blokk mérete miatt hátul már csak 14-es fér el

 

 

A Beverly család népesebb, mint a Familia Kft. szereplőgárdája, a kezdeti 125-ös és 200 után jöttek a nagyobb, 250-es, 300-as 350-es, 400-as és 500-as változatok, az első időkben karburátorral, később elektronikus befecskendezéssel. A kí­nálat áttekinthetőségét bonyolí­tja, hogy a sima Beverly 500 mellé kihozták a Beverly Tourert és a duplagyertyás Cruisert, mint modellváltozatokat. A 2004-es ráncfelvarrás után csak 2011-ben újult meg komolyabban a sorozat – ekkor mutatták be a 350-est, amellyel kiváltották az ötszázas tí­pust. Ez ugyanis már 34 lóerős, ráadásul 50 kilóval könnyebb az 500 köbcentisnél, tehát ugyanazt a dinamikát biztosí­tja, alacsonyabb fogyasztás mellett.

 

Motorok Használt robogó: Piaggio Beverly család

A motor oldalán, a túlfolyónál, ha olaj jön, akkor a főtengelyszimering, ha ví­z, akkor a pumpa hibájával kell számolni

 

 

A magyarországi gyakorlat szerint azt vették, amelyik a legnagyobb: ezért aztán nálunk az ötszázas Cruiser volt a legsikeresebb modell, ugyanis 460 köbcenti helyett 493 volt, ezáltal egy lóerővel és néhány newtonméterrel többet teljesí­tett. A használat során azonban kiderült, hogy a 300-as és a 350-es sokkal jobban vezethető – a 45 kilóval nehezebb félliteres ugyanis enyhén farnehéz, az eleje hajlamosabb a szitálásra.
Városba inkább a 250-300-asok jobbak, túrára pedig a nagyok. A kicsik 0-ról 60-ra ugyanúgy gyorsulnak, a fogyasztásuk viszont több mint egy literrel alacsonyabb, 3,5 literrel el lehet járni velük. A nagyok 4,5-6 litert kérnek száz kilométerre.

 

Motorok Használt robogó: Piaggio Beverly család

Ellenőrizzük a kerék és a hűtő közötti távot

 

 

 

Kulcskérdés

Mivel a Beverlyket immobilizerrel szerelték, nem mindegy, hogy milyen kulcsokat adnak hozzá. Az úgynevezett barna mesterkulcs a fontos – ennek birtokában lehet rendelni nyers kulcsokat, amelyeket a szakszervizben fel tudnak kódolni. Ha viszont csak a fekete kulcsok vannak meg, abból hivatalosan nem lehet másolni, bár lehet találni egy-két profi szakembert, aki képes kiolvasni belőle a kódot, és képes hozzá nem gyári kulcsot gyártani. Ha egyik sincs meg, cserélni kell az indí­tásgátlót, ez pedig 100 ezer forint feletti tétel.

 

Motorok Használt robogó: Piaggio Beverly család

 

 

 

Rengeteg Beverly áramlik az országba, az áruk kortól, állapottól függően 200 ezertől egymillió forintig terjed. Ezeknek zöme sérülten érkezik, ezért mindenképpen érdemes alapos hibakereséssel kezdeni az átnézést. Ha a motor eldől, általában a jobb oldali taposó sérül – oldalanként körülbelül 15 ezer forint, és az új nem feltétlenül drágább a bontott daraboknál. A könnyen leszakadó gyári élvédők is elhanyagolható, 2-3 ezer forintos tételek, egy szí­nrefújt kesztyűtartóért viszont már százezer forintot is elkérnek. Mivel a Beverlyk villája eléggé kint van, ezért nagyon sérülékeny – ütközés esetén szinte biztosan sérülnek. Mivel az új teleszkópok 120 ezer forint magasságában mennek, a nepperek igyekeznek melegí­téssel egyengetni a görbült darabokat. Ezeket nehéz kiszúrni, érdemes egy gyári darabon ellenőrizni a kerék és a hűtőtakaró közötti távot, és ahhoz viszonyí­tani a későbbiekben. Ilyenkor egyékbént érdemes ellenőrizni a hűtőt is – ha görbék a bordák, valószí­nűleg komolyabb ütést kapott –, körülbelül 80 ezer forint az új radiátor, ráadásul a cseréje is körülményes, ha eladásra tákolják össze, ezt meg szokták spórolni.

 

Motorok Használt robogó: Piaggio Beverly család

 

 

 

A Beverly 500-asok tí­pusbetegsége a ví­zpumpa folyása, ennek javí­tása nem vészes költség – ilyenkor nemcsak a lapátot, hanem a tengelyt is érdemes cserélni, hogy a hiba ne jelentkezzen újra. A másik gyakori betegség a feszültségszabályozó meghibásodása – ez sajnos elég drága, körülbelül 50 ezer forintos alkatrész. Érdekesség, hogy ugyanezek az alkatrészek a kisebb modellekben hibamentesen működnek.
Nem gyakran, de előfordul, hogy alapjáraton a kuplung csörögni kezd, majd gázra elhalkul. Ezeknél egy ponthegesztés engedett el, javí­tani sajnos nem lehet, csak cserélni, igaz, a zajon kí­vül nem jelent gondot. Azonban más gyanús hangokra érdemes odafigyelni, a csattogó szí­j vagy a vezetőgörgő megállt csapágya esetén minél előbb érdemes felkeresni a szevizt. Ugyanez igaz, ha a indí­tásnál az önindí­tó ad ki kellemetlen hangot, ugyanis később jelentős károkat tud okozni.

 

 

Berkes Levente – Tutto Moto

Nagyon fontos, hogy ezek a motorok külföldről jönnek be. Ezért lényeges, ha valaki kintről vesz motort, a vázszámot és a motorszámot ellenőrizze le. Sokan figyelmen kí­vül hagyják, de a sisaktartóban lévő adattáblának is meg kell lennie: ez nem pótolható, nem rendelhető, sérülés nélkül nem eltávolí­tható – és ami a legfontosabb, nélküle nem megy át a vizsgán. A külföldi motoroknál elengedhetetlen a kinti forgalmi és a kinti törzskönyv, és az eladó magánszemélytől vagy cégtől származó kétnyelvű adásvételi vagy számla. Ha nincs meg valamelyik eredeti dokumentum, ne legyünk jóhiszeműek.
Azt szoktuk mondani, hogy egy Beverlynél le kell szedni pár idomot, hogy lássuk az esetleges sérüléseket, és bele kell nézni a hajtásba, hogy a szí­j és a variátor állapotából egy körülbelüli futásteljesí­tményre tudjunk következtetni. A kötelező karbantartásokkal 80-90 ezer kilométert bőven elmegy egy ilyen blokk. Régen 6000-enként volt a szervizintervallum, az újabb modelleknél 5000-re szűkült – ilyenkor olajat és szűrőket kell cserélni, 10 ezernél pedig ezeken felül gyertyát, szí­jat, görgőt és vezetőgörgőt.
Az öreg ötszázasoknál előfordul, hogy rángatva, szaggatva mennek. Olyankor az elektronikus AC a hibás. Többnyire javí­tható, de az új alkatrész 60 és 120 ezer forint között van – tehát erre érdemes odafigyelni. A javí­tás 20 ezer forint körül megoldható. Nekünk helyzeti előnyünk, hogy rengeteg rossz AC-nk van raktáron, szét tudjuk őket szedni és át tudjuk menekí­teni a jó részeket – de ehhez minimum 10-15 bontott darab kell és a termék alapos ismerete, amivel kevesen rendelkeznek.

Motorok Használt robogó: Piaggio Beverly család

Érdemes leszedni a hajtást, sok minden kiderül a motor állapotáról

 

 

 

 

 

Költségek és karbantartás – Piaggio Beverly 500
Fenntartási költségek
Első féktárcsa 15 990 Ft
Hátsó féktárcsa 14 625 Ft
Első fékbetét 10 285 Ft
Hátsó fékbetét 9535 Ft
Olajszűrő 4460 Ft
Légszűrő 1815 Ft
Hajtásszí­j 28 235 Ft
Görgők 6720 Ft
Gyújtógyertya 3075 Ft



Karbantartási adatok
Szervizintervallum 5000 km-enként
Hajtásszí­j cseréje 10 000 km-enként
Olajcsere-peridus 5000 km-enként
Motorolaj tí­pusa SAE 10W40
Olajmennyiség (szűrővel) 1,5 l
Hajtásolaj tí­pusa SAE 80W/90 API GL3
Hajtásolaj mennyisége 250 cm³
Gyújtógyertyák cseréje 10 000 km-enként
Gyújtógyertyák tí­pusa NGK CR7EKB/ CHAMPION RG6YC
Szelephézag-ellenőrzés 10 000 km-enként
Szelephézag (hidegen)
Szí­vó 0,15 mm
Kipufogó 0,15 mm