Harley-Davidson Sportster – Régi iskola

Mitől kapkodtak levegőért az agyagpályás versenyek rajongói 1983-ban? Mi
köze a Sportsternek a sporthoz? És vajon mennyire igazak a Harleyk
megbí­zhatatlanságáról szóló történetek?

A Harley-Davidson Sportster sportos gyökereinek megértéséhez térben és időben egyaránt messzire kell rugaszkodnunk. Több mint fél évszázaddal ezelőtt az Atlanti-óceán túlpartján a nálunk megszokottól gyökeresen eltérő dolgot jelentett a motorsport. Még a hatvanas években is vegyes talajú pályán folyt a legendás Daytonai 200 mérföldes verseny, ahol az indulók felváltva haladtak a homokos strandon és a mellette vezető aszfaltozott úon. Ilyen körülmények között az idomos, csutkakormányos gépek esélytelenek lettek volna – a győztesek viszont kí­sértetiesen emlékeztetnek a Harley-Davidson Sportsterre. Az amerikai versenysport a motokrossz zsenik és gyorsasági világbajnokok ellenére ma is külön utakat jár az európai iskolához képest – odaát máig a dirt track a legnépszerűbb szakág. A műfaj múltja egészen 1903-ig nyúlik vissza, a salakversenyekhez képest a legjelentősebb különbség, hogy döngölt agyagon négy helyett huszonöt versenyző rajtol el 25 körre. Mivel vannak mérföld hosszú pályák, a 210 km/h fölötti végsebesség sem ritka. És ebben a mezőnyben az olasz és amerikai utánpótlás szinte kivétel nélkül majdnem széria Sportsterekkel .

Motorok Harley-Davidson 883 Sportster használtteszt
Ős-Sportster

A 883-as legenda 1957-ben indult, az akkori meghatározó stí­luselemek ma is felismerhetők. Talán a mérnökök sem gondolták akkoriban a 883 köbcentis uniblokkos, acélhengeres találmányukról, hogy több mint ötven évvel később ugyanazon a néven konstrukciós alapelvként fog futni.

Motorok Harley-Davidson 883 Sportster használtteszt
Sportster ma

A Harley-Davidsonnál nagy varázslók dolgoznak, évről évre folyamatosan alakí­tanak motorjaikon, de azok alapvető jellege nem változik. A Sportster történetének első jelentősebb fejlesztésére 1965-ig kellett várni, amikor a 6 voltos elektromos hálózatot 12 voltosra cserélték. Két évvel később megjelent az önindí­tó, majd 1970-ben a mágnesgyújtást akkumulátor-tekercsgyújtásra módosí­tották. Innentől kezdve 1975-ig minden évben alakí­tottak a műszaki tartalmon. Először a hengerűrtartalmat 1000 köbcentire növelték, majd az első kerékre tárcsafék került. 1974-ben a szárazkuplung helyére olajfürdős rendszer érkezett, egy évvel később pedig a váltókar jobbról a bal oldalra költözött. A hetvenes évek második felében már nem másí­tottak a technikán, inkább a formaterv csiszolásával próbálták fenntartani a modell iránti érdeklődést. Az egyik legemlékezetesebb a formai bravúrjairól hí­res XLCR Café Racer volt, amely a korabeli sikertelensége ellenére ma a gyűjtők féltve őrzött kincse.

Motorok Harley-Davidson 883 Sportster használtteszt
Bemutatásakor nem lett sikeres, ma gyűjtők kedvence

1983-ban az XR 1000 váltott ki mohó birtoklási vágyat: az izgalomtól kiszáradt szájjal és gyöngyöző homlokkal álltak sorban érte a dirt track-rajongók. Lelkesedésük nem volt alaptalan, hiszen az XR 750 versenymotor már szériaállapotban alumí­nium hengerfejjel, két 36-os Dellorto karburátorral és két vaskos, fent elvezetett kipufogóval rendelkezett.

Itt érdemes megjegyezni, hogy a Harley-tradí­ció szerint az első hengeren hátul, a hátsón pedig elöl van a szí­vószelep, ám az XR 750-en mind a kettőn hátrafelé áll. A szokásostól eltérően jobb (dirt track pályán í­vbelső) oldalra szerelt kipufogóra ez csak részben magyarázat: a légszűrő diktálta ezt az elrendezést, annak ugyanis az agyagpályától legmesszebb kellett helyet találni.

25 000 kilométer tapasztalatai
 2001-ben Mező János főszerkesztőnk 25 000 kilométeres tartóstesztnek

vetette alá Harley-Davidson XL883R Sportsterét. Tapasztalatai alapján

kezdetben a csavarok szerettek megszökni, ezért érdemes csavarrögzí­tőt

használni, valamint a Custom Chrome fékbetétek és a fém fékcsőjelentősen

javí­totta a fékhatást. Szétszerelésnél a vezérműtengelyen kopott a cementálás,

valamint a váltó léptetővilláján kopásnyomokat fedeztek fel. Az eredeti szelepszár-

szimeringeket érdemes dí­zel Volkswagen Golféra cserélni. Ezenfelül a hátsó henger

hengerfej-leszorí­tó tőcsavarjai hajlamosak berohadni. Régebben probléma volt

az olajfogyás, ezen a motoron csak a láncfeszí­tőnél eresztett egy kicsit. Mára

közel ötvenezer kilométer van a motorban, azóta sem volt semmi meghibásodás.



1986-ban nagyot fordult a világ Sportstereknek fenntartott zuga: bemutatták az Evolution blokkot, ami a gyökerekhez visszatérve ismét 883 köbcentis volt, és még ebben az évben megjelent az 1100 köbcentis nagytestvér, amit ’88-ban a ma is ismert 1200-as váltott. Ezzel egy időben a korábban sok bosszúságot okozó elektromos hibák is megszűntek.

1991-ben a négygangos váltó ötös lett, majd először a Deluxe-szal kezdve az összes változaton fogas szí­jra módosí­tották a szekunder láncot.

Motorok Harley-Davidson 883 Sportster használtteszt
Télen megmarja a só az alu kereket

Az Evo blokk nagykorúságát egy újabb fejlesztéssel ünnepelték – egyből a századik évforduló után –, ekkor ugyanis az új váz mellett elektromos befecskendezéssel is ellátták.

A 2004 előtti modelleknél gyakori hiba volt, hogy a pozití­v főkábelt túl erősen szorí­tották össze, ezért a szálak elszakadhattak. Ez pár ezer forintos tétel volt, garanciában cserélték. A tengerentúlról érkező modelleknél a helytelen tárolás miatt a sós pára kikezdheti az elektromos rendszert – í­gy az olcsón vett jármű a végén drágább lehet, mint egy magyarországi darab. Sok ilyen esetet tudnak emlí­teni a szerelők, amikor a kábelkorbács és a központi agy egyszerre ment tönkre a korrózió miatt – az utóbbi önmagában százötvenezer forint. Vásárlás előtt érdemes rámérni az akkumulátorra is – szokatlanul sokba kerülő alkatrész, körülbelül ötvenezer forint; cserébe 5-6 évig problémamentesen kiszolgál. Mégis ajánlott rögtön vétel után felszerelni a töltőcsatlakozót, ugyanis az újabb modellek kizárólag riasztóval érkeznek Európába, és a biztonsági rendszer viszonylag gyorsan leszí­vhatja az akksit.

Motorok Harley-Davidson 883 Sportster használtteszt
Gondozásmentes hajtás. Vásárlás előtt ellenőrizzük a fogasszí­j állapotát



Az Evolution blokk
A Sportster az Evo blokk megjelenésével vált megbí­zhatóvá. A hengerek és

a hengerfej alumí­niumöntvényből készült, a karterház új felfüggesztési pontokat

kapott, az olajszűrő patron a dinamó helyére került – a dinamót generátor váltotta,

amit a tányérrugós kuplung mögé szereltek. A hidrotőkéknek köszönhetően nem

kell többet a szelephézag-állí­tással bajlódni. A régi acélhengeres Shovel blokkok

hengerei, dugattyúi, olajlehúzó gyűrűi és dugattyúcsapszegei erős kopásnak voltak

kitéve, ezért rendszeres leforgatások esetén akár huszonötezer kilométerenként

szükségessé válhatott a cseréjük. Ezzel szemben az Evolution blokk kifejezetten tartós,

a karbantartási periódusokat betartva akár 200 000 kilométer felett is elketyeg.

Érdekesség, hogy mindegyik változat lökethossza 96,8 milliméter, vagyis a 883-as

bármikor felfúrható 1200-asra vagy még nagyobbra. Fontos azonban, hogy a fúrást a

megadott tűréshatáron belül a megadott századmilliméteres pontossággal végezzék,

valamint a hengert nyomatéklapok közé szorí­tsák – ezeket csak jól felszerelt gépműhelyben

tudják garantálni. A Screaming Eagle márkával árult, de a Wiseco által gyártott nagyobb

dugattyú palástja középen mélyebb, a szélénél magasabb, í­gy a 883-as hengerfejét nem

kell módosí­tani a megváltozott hengerűrtartalomhoz. Ilyenkor megnő a kompresszió, és alsó

és közepes fordulatszám-tartományban még a gyári 1200-asnál is jobban megy, noha azzal

ellenben fent elfogy az ereje. Ezt az érzetet erősí­ti, hogy a 883-as első fogasszí­j-tárcsája

huszonhét, mí­g az 1200-asé huszonkilenc fogú.



Olyan nagy értékű tartozék, ami puszta használattól tönkremegy, nincs. A rendeltetésszerű üzemeltetésre viszont érdemes kiemelten figyelni, különös tekintettel arra, hogy ne motorozzunk murvás úon, ugyanis bemehet a kő a fogas szí­j és a tárcsa közé. Ha ott átlyukasztja a szí­jat, az onnantól kezdve időzí­tett bomba, bármikor elszakadhat – cseréje kilencvenezer forint; ha azonban nem károsodik, közel százezer kilométert is megtehetünk vele.