Gyári vagy nem gyári? Ez itt a kérdés

Az Aprilia dönteni kényszerül a jövő évi MotoGP szereplésének státuszával kapcsolatban. Gyári csapatként indulna, de ehhez engedményekre volna szüksége.

Aleix Espargaro és Randy de Puniet teljesí­tménye bebizonyí­totta, hogy az Aprilia ART gépe a legversenyképesebb motor a királykategória CRT gépei között. Az RSV4-es blokk önmagában is nagyon erős, a motor pedig jól kezelhető, könnyen vezethető. Ezeken túl a legnagyobb előnye mégis talán a Superbike világbajnokságban fejlesztett elektronikai csomagja, ami most komoly dilemmára kényszerí­ti az Apriliát.

2014-től az új szabályok szerint ugyanis gyári és nem gyári státuszú motorok indulnak a legnagyobb géposztályban. A gyári motorok használhatnak saját elektronikát, 20 literes tankot és egy szezonban 5 (új gyártó esetén 9) erőforrást versenyzőnként, a nem gyári motorok tankja ezzel szemben lehet 24 literes, és felhasználhatnak 12 motorblokkot is egy évben, de csak a Magneti Marelli motorvezérlő elektronikával versenyezhetnek.

A dilemma tehát abban áll, hogy az Aprilia gyári vagy nem gyári státuszban szerepeljen a következő szezonban. Ha nem gyáriként szeretnének felállni a rajtrácsra, a Magneti Marelli ECU-t kell használniuk, ami bár bizakodásra ad okot a bevezetése óta eltelt fél évben nyújtott teljesí­tménye alapján, azért még nem tart ott, mint az Aprilia több éves tapasztalatát összegző, sokat bizonyí­tott saját csomagja.

 

 

Ha viszont vállalják a gyári csapat jelzőt, használhatják a saját szoftverüket, de a kevesebb felhasználható blokk miatt problémát jelenthet az erőforrás tartóssága, és hogy csak 20 liter üzemanyaggal gazdálkodhatnának.

Az Aprilia 2007 óta nem versenyzett a legnagyobb géposztályban mint MSMA (Gyártók Szövetsége) gyártó, ezért vonatkozna rá az új belépőknek járó engedmény, mely szerint nem öt, hanem kilenc erőforrással gazdálkodhatnának, tehát a blokk tartósság a kisebb probléma. Jelenleg a maximum 20 liternyi üzemanyag okoz fejtörést az Apriliának, mivel ha nem is sokkal – Gino Borsoi, az Aspar csapat sportigazgatója szerint 21 literhez közeli a fogyasztásuk –, de azért meghaladják az újonnan meghatározott limitet.

Az Aprilia nagyon szeretné elhárí­tani ezt a gyári státuszukat veszélyeztető problémát, és az MSMA-hoz fordult, hogy kapjanak felmentést a szabály alól, és használhassanak 22 liter üzemanyagot, de a Gyártók Szövetsége a kérést visszautasí­totta, mondván, hogy egy szabálynak kell vonatkoznia minden gyártóra.

Érdekes, hogy amikor a Suzuki kért kivételezést – több blokk, újonc engedélyezése –, a japán gyártó megkapta, amiket kért. Úgy tűnik, az MSMA véleménye szerint a saját szoftverrel bí­ró Aprilia túl nagy előnyre tenne szert plusz két liter üzemanyaggal, főleg, hogy az RSV4-es olyan további fejlesztése várható, mint a 78 mm helyett 81 mm-es furat és a pneumatikus szelepvezérlés, amivel jelenleg csak a Yamaha és a Honda gépei rendelkeznek.

Az igazi ok az engedmény megtagadására valószí­nűleg az Aprilia ára. Mí­g a gyári prototí­pusok kétmillió feletti euróért lí­zingelhetők, és a Honda, illetve a Yamaha CRT verziója egymillió euróba kerül, az Aprilia fél millió euró körül kí­nálja a motorját.

 

 

Egy versenyképes motor, ami megszorongathatja a szatellit gépeket, és még az ára is vonzó, könnyen kiszorí­thatja a Hondát és a Yamahát a piacról.

A már versenyben lévő gyártók félnek, hogy az Aprilia a hátsó ajtón besurranva átveszi a hatalmat a géposztály felett, ezért ragaszkodnak annyira az egységes szabályokhoz: ha saját elektronikával akarnak versenyezni, tegyék, de ne használhassanak többet 20 liter üzemanyagnál ők sem.

Az üzemanyag megszorí­tás szabálya az MSMA ötlete volt mint „mérnöki kihí­vás”, amiért érdemes küzdeni, de nem tetszik sem a csapatoknak, de a Dornának sem, mivel komoly akadályt görget az újonnan belépni szándékozók elé (a Suzuki is ezért halasztotta az eredetileg tervezett 2014-es csatlakozását a 2015-ös szezonra).

A Dorna még mindig dönthet úgy, hogy kivételt tesz az új belépőkkel, és felülbí­rálhatja az MSMA szabályát, de az egy nyí­lt kihí­vás lenne a már létező gyártók számára, melyek reakcióit még csak elképzelni tudjuk.