Egyről a kettőre – Safety-Hungary 2. szint

Nem szabad azt hinni, hogy már nincs mit tanulni. Mindig lehet még egy
két fokkal mélyebbre dönteni, tisztább í­vet választani, vagy a stí­luson
csiszolni. Az egyes szinten megszerzett tudáshoz képest vajon mit nyújt
mesterkurzusnak számí­tó kettes szint?

Ez a képzés azoknak szól, akik nem csak elvégezték az egyes szintet, hanem az ott tanultakat rutinszintre fejlesztették. Ennek megfelelően elvárás, hogy azokat a gyakorlatokat el tudjuk végezni. A két lépcsőfok között ajánlott szünetet tartani, és legalább 1000–1500 kilométert megtenni az új ismeretek alkalmazásával. Ha hiányzik a motor magabiztos irányí­tása, nem lehet tovább épí­teni tudásunkat. Határainkat ki lehet tolni, de átugrani nem. Ezért a kettes szint egy rövid felméréssel kezdődik, ahol a vendégek az egyes szint feladatait végzik el, ez alapján esetleg javasolják nekik, hogy inkább ismételjék még az alapokat.

A kettes szint feladatait már szűkebb helyen, kevesebb rontási lehetőséggel

és általában picit gyorsabban kell végigvinni



Az egyes szint anyaga lényegében az alapvető manőverek, a kanyarodás, fékezés és elkerülés. A kettes szinten ezeket fejleszthetjük tovább; szűkebb helyen, kevesebb rontási lehetőséggel kell végezni a gyakorlatokat. A már meglévő technikák összefűzésén és csiszolásán kí­vül új feladatok is szerepelnek a tematikában, ennél a tudásszintnél a korábbiakhoz képest már a motorozás más összetevőivel kell foglalkozni. A szlalom végrehajtása is változik, mí­g korábban gázzal és fékkel kell végigmenni, addig itt jóformán fizikai befektetés nélkül, a felsőtesttel kimozogva kell elvégezni a gyakorlatot – a kormányt akár elég mindössze négy ujjal fogni. Ez elsősorban azoknak fontos, akik hosszú utakra indulnak. A városi motorosnak abban a félórában, mí­g megy, mindegy, hogyan szorí­tja a kormányt, de amikor 6-800 kilométert kell levezetni, ez egyáltalán nem mellékes.

Az elkerülési gyakorlatnál csak az utolsó pillanatban derül ki, melyik irányba

kell elhaladni



Tudni kell, mikor szükséges kapaszkodni, gyorsí­tásnál-lassí­tásnál hogyan kell helyezni a testsúlyt – ezzel sokkal könnyedebb lesz a motorozás. A Safety-Hungary a biztonságos utcai motorozásról szól, ennek megfelelően itt már előkerülnek olyan feladatok, amikben egyszerre több tényezőt is figyelembe kell venni. Az egyik ilyen az elkerülés, amikor az utolsó pillanatban villan fel a fény a hallgató előtt, hogy melyik irányban kell kikerülni az akadályt. A másik a fékezés, amikor ugyanazon a ponton kell megállni tí­z, húsz és harminc méter gyorsí­tás után. Meglepő, hogy az az apróság, hogy kijelölt pontra kell fékezni, sok esetben hibázásra kényszerí­ti a tanulót, aki egyébként kijelölt pont nélkül rövidebb távon is meg tudna állni. A tréning legnehezebb, egyik utolsó gyakorlata a nyolcas. Ezt véletlenül se tévesszük össze a rutinpályán bemutatott gyakorlattal – nyomvonal azonos, csak feleakkora helyen kell végrehajtani. Molnár Viktor instruktor mondta erre, hogy ebben minden benne van, amit eddig tanultak: jól kell helyezni a testsúlyt, állandó gázállással kell menni, helyesen kell használni a féket és közben még relatí­v nagy tempóra is szükség van, hogy kiadja. Kettes szint előtt és után egyaránt van lehetőség egy-egy napos gyakorló tanfolyamon részt venni, ahol a már teljesí­tett kurzus anyagát ismételhetjük, tökéletesí­thetjük. Ekkor az instruktorok már nem szólnak bele, csak ha valamivel kapcsolatban probléma merül fel.

A legnehezebb a nyolcas: a jogosí­tvány megszerzésénél körülbelül kétszer

ekkora hely áll rendelkezésre



Ez a kettes szint elvégzése után is ajánlott, ugyanis mindig van mit egy picivel jobban tudni. A kettes szint elvégzésével egy nagyon erős és megbí­zható tudásszintet érhetünk el, de innen is van tovább. Egyszer ugye létezik egy hármas szint, ami nem más, mint az instruktorképzés, valamint a tandem, vagyis az utassal való motorozás.