Egy rövid kör a haver motorjával – kevés ahhoz, hogy valaki felmérje,
mennyire élvezi, szereti a dolgot, és mennyi időt kell beleölnie, de
bőven elegendő egy kis figyelmetlenségre, hogy lezúzza a kölcsöngép
egyik oldalát.
Az „eljátszottam a motorozás gondolatával” és a „jelentkeztem letenni a jogosítványt” között történnek dolgok, szerencsétlenebb esetben ide ékelődik be a „vettem egy ezres sportmotort”, ideális esetben pedig az „elmentem ellenőrzött körülmények között kipróbálni, hogy tetszik-e nekem”. Ez utóbbiról lesz most szó, mert van rá mód.
![]() |
Az instruktorok megmutatják a helyes testtartást |
Ismerkedés a motorkerékpárral – a Safety-Hungary bevezető szintje azoknak szól, akik korábban még nem ültek motoron, nincs jogosítványuk, és eddig csak külső szemlélők voltak, akik abszolú a nulláról indulnak, nem tudják, hol a kuplung és hogyan kell váltani.
![]() |
A motor felállítása már bevezető szinten is a tananyag része |
Aki tud biciklizni, elmúlt tizennégy éves, jelentkezhet a képzésre – a 18 év alattiaknál viszont kötelező a szülői felügyelet.
Az első délelőtt az elméleti alapok megszerzéséről szól. Milyen a motorkerékpár, melyik kezelőszerv hol található – egyfajta általános áttekintés, ami nélkül nem lehet belekezdeni. Csak ez után lehet felülni a kifejezetten erre a célra felkészített 125-ös és 250-es motorokra. Első körben elindulni és megállni tanulnak meg résztvevők, utána jön a kanyarodás és a szlalom. A jogosítványszerzésnél a rutinpályán valahogyan végig kell menni, de a módszer az, hogy oldd meg. Itt megmutatják, hogy mitől lassul jobban a motor, mire való az első és hátsó fék, mi segít a motorkerékpár irányításában – egyszóval tudatossá teszik a motorozást.
![]() |
Először csak elindulás és megállás, majd jönnek a kanyarok |
A Safety-Hungary tananyaga utcai motorozásra optimalizált képzés, ez a bevezető szintnél sincs másként. Emiatt eltér a jogosítványhoz szükséges tanulnivalótól, itt nincs forgalom, nem foglalkoznak a KRESZ-szel, mert ez kizárólag a motorkezelésről szól – ami meg fog térülni, ugyanis később jobban tud figyelni a feladatokra és a forgalomra.
A bevezető szintben az idei újítás, hogy télen is lehet rá jelentkezni, hiszen fedett pályán nincs kényszerszünet, mint a motoros iskoláknál. Ez különösen jó, ha valaki pont a téli holtszezon miatt csúsztatta a rutint tavaszra, vagy már most el akarja kezdeni – mindenképpen lerövidíti a jogosítvány megszerzéséhez szükséges időt.
![]() |
A forgalomszimulátor a nap végén kerül elő |
A Safety-Hungary többi képzéséhez hasonlóan itt is mindenkivel külön foglalkoznak az instruktorok, és a tematikát mindig személyhez igazítják. Ha szükséges, könnyítenek, vagy egyre nehezebb feladatokat találnak ki – volt már rá példa, hogy valaki a kurzus végére ötszáz köbcentis motorral hajtotta végre a feladatokat.