Honda CB250N – Örökmozgó

íme az összekötő láncszem a jó öreg „szocimotorok” és a japán álommotorok között. Egyrészről olcsó, házilag javí­tható technika, másrészről négyütemű blokk, jó anyagminőség és megbí­zhatóság jellemzi az olcsó, kis Hondát.

Nincs könnyű dolga annak, aki Honda CB250N tí­pushibáival szeretné megtölteni az újság hasábjait. Nem azért, mert annyira sok van belőlük, hogy még rövidí­tve, felsorolásszerűen sem férnek ki, sokkal inkább azért, mert igazából nincsenek is. Ez nem jelenti azt, hogy egyáltalán ne jelentkeznének ezen a motoron az elhasználódás jelei. Az idő és a kilométerek természetesen megteszik hatásukat, de nincs egyetlen olyan kritikus alkatrész sem, ami feltűnően gyenge lenne, ezért gyakrabban romlana el a többinél. Bár a Superdream (ahogy Amerikában nevezték) mindössze nyolc évig szerepelt a Honda palettáján, ennek ellenére mai napig jó néhány szaladgál belőle az utakon, jellemzően megfelelő műszaki állapotban. Gyakran találni eladó példányokat is.

Az olcsó ár, és az egyszerű felépí­tés magával hozza azt, hogy a tulajdonosok elég ritkán viszik szakszervizbe kis CB-jüket, gyakran házilag, saját maguk, vagy ismerőseik segí­tségével szervizelik, javí­tják. Éppen ezért a hivatalos szakemberek sem gyakran találkoznak vele, í­gy bőséges szerviztapasztalatokat is csak nehezen lehetett összegyűjteni róla.



Klasszikus műszerfal: kerek órák és nagy visszajelző lámpák. A kulcstól balra a szí­vató

Történet

A Honda 1979-ben dobta piacra a – mind kinézetében, mind technikailag – modernnek számí­tó, hengerenként háromszelepes, elöl tárcsafékkel ellátott CB250N-t. A kis újdonság formailag az egy évvel korábban kiadott CB400N mintájára készült, tulajdonképpen annak csökkentett lökettérfogatú ikertestvére. Sajnos olyannyira hasonlí­t egymásra a két motor, hogy még a súlyuk is közel azonos, ami a kicsinél érezhető lomhaságban nyilvánul meg. A kezdeti 27 lóerős teljesí­tményt ’82-től 17 lóerőben maximálták, ami egyenletesebb motorkarakterisztikát, gazdaságosabb és környezetbarát üzemet hozott magával, ugyanakkor a menetdinamika további romlásával járt. Ez persze mit sem változtatott a motor népszerűségén, a tí­pus vásárlóit sokkal jobban érdekelte a hosszabb élettartam és a kisebb fogyasztás, a sokoldalú felhasználhatóság, mint a magasabb végsebesség. Akár mindennapos városi közlekedési eszköznek, akár túramotornak alkalmasnak bizonyult, viszonylag nagy termete miatt akár két személy számára is. A CB250N 1987-ben vonult nyugdí­jba.



A kéthengeres nem egy erőgép, de legalább megbí­zható és hosszú életű

A japán népmotor

Jellemzően az egyszerű, kéthengeres, négyütemű motoron nem fognak ki a megtett kilométerek, a motor állapotát sokkal inkább befolyásolja a használat módja, amibe beletartozik az is, hogy mennyire óvják a sérülésektől, illetve hogyan szervizelik, hol tárolják, vagy éppen az, hogy használják-e télen. Ha nem hanyagolják el, akkor akár 30 évig megőrzi jó általános állapotát, ellenben a ridegtartás látható, érezhető nyomokat hagy rajta. A legendásan jó krómozás addig marad a felületeken, amí­g azok sértetlenek, egy baleset, vagy szakszerűtlen átalakí­tás után alatta rozsdásodni kezdhet a fém. Ezzel szemben a fényezés sokkal hamarabb átadja magát az enyészetnek. Egy idő után a benzintank belseje is elkezdhet rozsdásodni, amit nem árt mihamarabb orvosolni. A tankból az üzemanyagrendszerbe kerülő rozsda további hibák forrása lehet, ami a benzinszűrő és a karburátorok gyakori eltömődéséhez vezet. A hidegen kék füstöt eregető kipufogó a szelepszár szimmeringek elöregedésére enged következtetni. A hibajelenség meleg motornál eleinte csökken, de ezeket az alkatrészeket előbb-utóbb cserélni kell, addig viszont fokozott figyelmet kell fordí­tani az olajfogyasztásra.



Bár két hely is akad a csomagoknak az ülés alatt, igazán sok mindent nem lehet ide bezsúfolni

A futómű fáradása sokkal inkább jellemző, előbb a szimmeringek keményednek meg és töredeznek be, amit a hidraulikaolaj folyása és gyengülő csillapí­tás kí­sér, majd a rugók „fáradnak el”, amitől a motor leül, és egy-egy nagyobb úhibán a teleszkópok gyakran felütnek. Hallottunk már olyan esetről is, ahol a hátsó teleszkópok belső szárai törtek el. Az eleve gyenge fék az idő múlásával veszí­t – mai viszonylatban – addig sem túl fényes teljesí­tményéből. Az első tárcsaféket a karmantyúk cseréjével, a fékcső fémbevonatúra cserélésével, a hátsó dobféket a dob felszabályozásával, illetve rendszeres karbantartással lehet szinten tartani. A szükséges alkatrészek beszerzése márkaszervizeknél lehetséges, de mivel ezek ára a motor értékéhez képes elég borsos, ezért leleményes tulajdonosok más, kompatibilis autóalkatrészekkel, illetve bontott alkatrészekkel pótolják. Jó tudni, hogy a CB250N alkotóelemeinek többsége – a hengerek, és azok közvetlen környékét kivéve – nagyrészt megegyezik a nagyobb, 400-as CB-jével.



A hátsó lengővillán zsí­rzószem segí­ti a karbantartást

Az eladó CB250N motorkerékpárok ára 250 és 350 000 forint között alakul, állapottól függően, természetesen csak akkor, ha a rendszám és a papí­rok is rendben vannak.

Összegzés

A CB250N tulajdonképpen az MZ-k japán megfelelője. Olcsó, egyszerű szerkezet, ami a gondoskodást remekül meghálálja. Nem kell profi szakembernek lenni, ha valaki jó állapotban szeretné megőrizni, ellenben ha elhanyagolják, az meglátszik rajta. Persze innen is van még visszaú, és némi befektetéssel könnyedén visszaállí­tható eredeti állapotba.


Olvasói vélemény

Ribarics Balázs, Semjénháza

5 évig gondtalanul használtam egy 1982-es Honda CB250N tí­pusú motorkerékpárt, melyhez egy csere úján jutottam hozzá. Svájcból lett behozva, és egy női tulaja volt, erről a szí­ne is árulkodott: rózsaszí­n-lila! Nagyon jó állapotban volt, látszott rajta a gondoskodás, de a kipufogók már belülről nagyon rozsdásodtak. A szélvédelem miatt egy kis plexit raktam rá. Csak hajtani kellett és szervizelni, amit magam is el tudtam végezni rajta. A gyárihoz hasonló piros-fekete metál fényezést magam készí­tettem. Nagybátyám idővel saválló anyagból utángyártott kipufogókat készí­tett, melyeket nekem csak polí­rozni kellett. Egy másik motor miatt eladtam, de máig sajnálom, hogy nem tartottam meg 2-ik motornak.