Zero FX ZF 5.7 – Tiszta erőből

Az elektromos motorok eddig a racionális érvekre alapoztak: környezetvédelem, kis energiafogyasztás, alacsony üzemeltetési költségek. A mindössze 126 kilogrammos Zero FX ZF 5.7 enduró mellé azonban még dinamikus menetélmény is párosul.

Amerika nyugati partjairól, pontosabban Kaliforniából származik a Zero márkájú elektromos enduró, amelyet Dél-Németországban egy meleg októberi napon teszteltünk. Nyergébe pattanva rögtön egyértelmű a kihasználhatósága: a 91 centiméteres ülésmagasság és a 30 centiméteres hasmagasság magáért beszél. Ugyanez vonatkozik az igen hosszú rugóutakra is: 24 centiméter elöl és majd 23 hátul. Tehát egy hamisí­tatlan terepmotorról van szó, viszont tökéletesen csendes kivitelben. A mezei úon sétáló idős emberek kedvesen köszönnek, mikor diszkrét zümmögéssel elgurulunk mellettük. Az elektromos kerékpárok kedvelői szintén lelkesednek érte.

 

Motorok Zero FX ZF 5.7

Gondozásmentes, kicsi, kompakt: a levegőhűtéses, állandó mágnessel gerjesztett elektromos motor teljesí­tménye 33 kilowatt (45 lóerő), fékezésnél generátorként működik és áramot juttat vissza

 

 

A mindössze 126 kilogrammos elektromos motor biztosan és finoman vezethető a murván. A szénkefe nélküli állandó mágnessel gerjesztett motort már az indulásnál finoman és kiszámí­thatóan lehet adagolni. A keskeny küllős kerekekre szerelt, az IRC-től származó japán bütykös abroncsok kellő tapadást biztosí­tanak. Úgyszintén jól adagolható a hátsó fék is. Már a helyben való megfordulásnál vagy a lábtartókon állva a triálszerű szakaszokon is teljesen megbí­zunk az e-bike-ban – ami nem magától értetődő, ha nem tudjuk behúzni a kuplungot, és nem tudunk sebességet váltani sem. Minden elismerésünk, a 2006 óta működő amerikai cég tehát kellőképpen jól bánik az „áramvétellel”. Minden olyan egyszerűnek tűnik.

 

Motorok Zero FX ZF 5.7

A két kivehető, 19 kilogrammos akkumulátorcsomag egyenként 2,85 kilowattórát teljesí­t

 

 

Egészen addig, amí­g a fényképész tökéletes ártatlansággal egy jó kis driftes indulásra kér, te pedig átkapcsolsz az energiaspóroló Eco módból a lefojtatlan Sport módba, ami annyit tesz, hogy a fedélzeti számí­tógép sokkal hamarabb engedi szabadjára a 33 kilowattot, vagyis a 45 lóerőt. Mindez hideg zuhanyként ér: a gáz-, elnézést, árammarkolatot hirtelen elfordí­tod – hiszen a köveknek repülni kellene a fotó kedvéért –, de nem hallasz felbőgő motort, csak annyit veszel észre, hogy a hátsó kerék kí­gyózva próbál valamilyen tapadást találni. Öt méter után ez sikerül is, majd az első kerék olyan vehemenciával indul meg felfelé, hogy majdhogynem lelök az ülésről.
A gyakorlatilag már a motor első fordulatánál is jelen lévő állandó 95 newtonméter gonosz is tud lenni, í­gy nem igazán ajánlott a kevésbé finommotorikus pilóták számára. Vagy van valaki, aki a kétszer olyan nehéz ezres motorjával 7000 és 10 000 fordulat között szeretne elindulni? A 45 lóerő a meredek teljesí­tménygörbe végén ténylegesen is megérkezik a hátsó kerékre – ez körülbelül ugyanannyi, mint a Honda NC700-nál hatodik sebességi fokozatban (lásd a teljesí­tménydiagramot az 50. oldalon), amely azonban nagyobb sebességre képes. Csakhogy a Zero sokkal rugalmasabb: a 60 és 100 km/h közötti sprintet az FX két másodperc alatt kirázza a kisujjából. Minden elismerésünk! Egy nagymotor pilótájának valószí­nűleg vissza kellene kapcsolnia az ötödik vagy a negyedik fokozatba, hogy ne hagyja le az amcsi gép. Persze a végsebességben hatalmas különbség van, már 133 km/h-s sebességnél (óra szerint 145 km/h) leszabályoz az elektronika. Az 5,7 kilowattórás akkumulátorkapacitás máskülönben villámgyorsan elfogyna. Ugyanis az elektromos menetélmények kerékkötője a hatótávolság.

 

Motorok Zero FX ZF 5.7

Az alapinformációk és az akkumulátor töltöttsége mint „üzemanyagszint-jelző” a digitális műszerfal részét képezi. Egy alkalmazás rengeteg adatot varázsol az okostelefonunkra/táblagépünkre

 

 

Ez a Löwensteiner Platte motorostalálkozó nézelődői számára is egyértelmű, akik kettes sorokban ácsingóznak a földönkí­vüli gép körül, és mindent tudni szeretnének a mára már rendesen eldolgozott alumí­niumvázzal és alumí­nium lengőkarral szerelt amcsi motorról. Modulokból felépülő akkumulátorrendszere két, egyenként 19 kilogrammos akkublokkot foglal magába, í­gy érve el az 5,7 kilowattórát. A blokkok kivehetőek, és alig nyolc óra alatt fel lehet tölteni őket, de az integrált töltőegységnek köszönhetően a töltés beépí­tve is elvégezhető. íramfogyasztás: körülbelül 450-600 forint 100 kilométeren.
Emögött egy egyszerű összefüggés rejlik. íllandó 5,7 kilowatt teljesí­tménnyel pontosan 1 órát lehetne vele menni, a teljes 33 kilowatt teljesí­tménnyel elméletileg csak 10 percet. Gyakorlatilag azonban sokkal tovább tart: állandó 88 km/h-s sebességnél a Zero 71 kilométeres hatótávolságot ad meg.

 

Motorok Zero FX ZF 5.7

 

 

A Motorrad tesztelői óvatos motorozással 70-80 kilométeres hatótávolságot mértek aszfalton. Ebben egy-két gyorsulás is benne volt, amikor a menetteljesí­tményeket mértük, í­gy bizton állí­thatjuk: 60 kilométer szerintünk minden körülmények között megtehető vele. A motorostalálkozón minden motorost lenyűgözött a menetdinamikája: jó nagy felhajtást kavart – belső égésű motor és akusztikus lárma nélkül. A kis elektromos enduró 4,5 másodperc alatt katapultál 0-ról 100 km/h-ra. A motor (se olaj, se gyújtógyertya, se szelepek) és a fogasszí­jjal szerelt hajtáslánc gyakorlatilag gondozásmentes. Az ambiciózus offroadosok tetszés szerint átszerelhetik lánchajtásúra.

 

Motorok Zero FX ZF 5.7

Érdekes kombináció: bütykös gumi, fogasszí­j, alumí­nium lengőkar és -váz

 

 

A keskeny kerekekkel szerelt ökobringa elég pontosan kanyarodik az aszfalton. Ráadásul a széles kormánynak, a kis tengelytávnak és a kifejezetten meredek kormánynyaknak (64 fok) köszönhetően a manőverezési készsége is kiváló. Az amerikai Fastace gyártó fordí­tott villája viszonylag nehezen mozdul meg, azonban menet közben jól dolgozik, és még a durva úhibákat is simára vasalja. Valamennyivel döcögősebben dolgozik azonban a himbarendszer nélkül csatlakozó rugóstag.
Az FX-et tiszta élvezet vezetni, legalábbis addig, mí­g a „naftaszintjelző” oszlopos kijelzője lassan el nem fogy: már csak kettő, egy, fél… és az elektronika leszabályozza a leadott energiát. Ha a motor egyszer megállt, utána 1-2 kilométert még elmegy. A drága akkumulátorokat viszont nem érdemes teljesen lemerí­teni, ugyanis a mélykisülésekkel rövidülhet az élettartamuk. Kí­méletesen használva a Zero 2500 töltési ciklust í­gér, valamint két év garanciát vállal. Szí­vesen letesztelnénk egy tartósteszt során. Tiszta erőből.

 

 

Adatok
MOTOR
Levegőhűtéses, szénkefe nélküli, állandó mágneses motor, energia-visszavezetéssel a hátsó kerékbe. Integrált 650 W-os töltőegység, 56 cellás lí­tiumion akkumulátor, maximális akkumulátorkapacitás 5,7 kWh. Tengelykapcsoló-mentes direkt hajtás, fogasszí­j véghajtással. 

Névleges teljesí­tmény:
33,0 kW (45 LE) 3700/min-nál
Maximális forgatónyomaték
95 Nm
Maximális fordulatszám
6300/min