Zajkibocsátási korlátozások: megszólalnak a gyártók

A gyártók most először – és exkluzívan a Motorrad számára – nyilatkoztak a motorkerékpárok zajkibocsátása körül kialakult vitáról. Részben eltérő látásmódjuk ellenére egyvalami jól látszik az állásfoglalásokból: gyors és egyszerű megoldás nem lesz a problémára.

Ebben az amúgy is különleges 2020-as évben a motorosokra is alaposan rájár a rúd. Tirolból kitiltott motorok, izgatott viták a zajkibocsátásról Németországban, egyre több útszakasz lezárása a motorosok elől. Közép-Európában egyre sokasodnak a motorosok ellen tervezett vagy már be is vezetett szabályozások, ami semmi jót nem ígér.

A kezdő lökést a német Szövetségi Tanács adta meg május közepén a zajos motorok elleni indítványával, amelyben a motorok által keltett zaj miatti korlátozásokról volt szó. Nem sokkal később, június 10-én az ausztriai Tirol egyes kedvelt útszakaszairól rajtaütésszerűen kitiltották a 95 dB(A)-nél hangosabb motorokat. A motorosok gyorsan reagáltak, és Németországban és Ausztriában egyaránt hatásos demonstrációkat szerveztek hobbijuk védelméért (Motorrevü 2020/8).

A motorostársadalom forrong – emellett pártok, politikusok és különféle érdekcsoportok nyilvánítanak véleményt a gyakran hevesen fellángoló vitákban. Egyetlen, viszont egyáltalán nem lényegtelen csoport nem szólalt még meg az ügyben: a motorkerékpár-gyártók eddig hallgatásba burkolóztak, és ritkán látott egyetértésben maradtak el a hivatalos nyilatkozatok is. „Ebben csak veszíthetünk, bármit is mondunk” – hangzott el valamelyikük részéről. A Motorrad azonban nem hagyta magát, és feltette kérdéseit az európai piac legfontosabb szereplőinek.

A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2020/10 számában olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.