Yamaha YFZ450R Raptor – Nyomás utána

A 450-es kategória olyan legkiélezettebb a sportquadoknál, mint a 600-as vagy az ezres a sportmotoroknál. A gyártók erre összpontosí­tanak a legjobban, mindig a legmodernebb technikára, maximális erőre és minimális súlyra törekszenek. A Yamaha pozí­ciója meginogni látszott a csúcson, de az új Raptorral sikerült megerősí­tenie.

Végre valakinek sikerült elvonatkoztatni a sztereotí­piától, hogy a quad nem más, mint egy négykerekű motorkerékpár. A Yamaha ezzel a szemléletváltással tudott átlépni saját árnyékán, és létrehozni a kategória etalonjának számí­tó 2009-es YFZ450R-t. Szükség volt erre a huszárvágásra, hiszen a konkurencia szép lassan kezdett feljönni a – quadokat kissé komolyabban vevő – Yamahára, sőt a KTM tavalyi, első quadja meglepően ütőképesnek mutatkozott. Valószí­nűleg mégsem ez volt az utolsó csepp a pohárban, hiszen fél évre rá, 2008 végén már elkészült az új, a quadépí­tést alapjaiban megingató Raptor.

Yamaha YFZ450R Raptor

Tiszta lappal

A quad vázát – a megszokott – csövek helyett öntött alumí­nium profilok adják. A alu vázhí­d nem újdonság, de az első futóművet tartó öntvény teljesen egyedi, ez teszi lehetővé, hogy a lengőkarok forgáspontjai a lehető legközelebb legyenek egymáshoz (95 mm). Ennek, és az hosszú lengőkaroknak köszönhető az, hogy a hosszú rugóutak ellenére menet közben a súlypont és az első nyomtáv közel állandó marad, ami a kiszámí­tható irányí­thatóságot segí­ti. A profi rugózó elemek negatí­v rugóúját hosszabbra vették, í­gy az ugratások után a kerekek hamarabb fognak talajt, lassí­tva a becsapódást. Az extra széles nyomtáv feleslegessé teszi külön szélesí­tő beszerelését, a Raptor gyorsabban veszi a fordulókat, mint bármely más széria quad.

Yamaha YFZ450R Raptor
A sárvédőket cserélhető koptatók védik

Az ötszelepes blokkot újrahangolták, de nem a lóerők számának szaporí­tására fektették a hangsúly (azt versenymotoroknál úgysem szokták megadni), hanem inkább teltebb teljesí­tmény-karakterisztikára létrehozására, magyarul alul még nyomatékosabbá tették az egyhengereset. Hogy menet közben mégsem érezni erősebbnek a Raptort, az annak köszönhető, hogy az áttételt is megváltoztatták. így minden sebességfokozat egy kicsit hosszabb lett, később dadog le, aminek külön hasznát vesszük legfelső fokozatban, mivel a hosszú egyenesekben nagyobb végsebesség érhető el.

Yamaha YZF450R Raptor első futómű

A futómű minden paramétere tág határok közt
állí­tható

A leheletfinom gázadagolás egy apróságnak köszönhető. Az átdolgozott formájú gáztolattyú ergonómikusabb, ezért jobban érezhető és a motor ereje is linárisabban szabályozható, mint a korábbi modellnél. Az egészből elsőre csak annyit veszünk észre, hogy első indulásnál rögtön lefulladunk, mivel az eddigiekhez képest alig adunk gázt. Megszokás kérdése. Mindenesetre ennek a segí­tségével egy idő után jobban kontroll alatt tarthatjuk a Raptort.

Összegzés

A Yamaha erőfeszí­téseit siker koronázta.. Az új Raptor üde szí­nfolt a jelenlegi quadok között, mellette a legtöbb 2008-as modell régiségnek tűnik. Agresszí­v formája és szemet gyönyörködtető lakatrészei biztosan nagyon sikeressé teszik a boltokban, mí­g fejlett technikája, erős motorja és kiváló futóműve a versenypályán.

Előnyök:

  • Első osztályú futómű
  • Kiváló ergonómia
  • Példás kezelhetőség

Hátrányok:

  • Indulásnál könnyen lefullad
  • Apró sárvédők