Yamaha XVZ 13 TF Royal Star Venture – ílomhajó

A Yamaha konkurensei még talán ki sem heverték az Intermoton felvonultatott, kompromisszum nélküli technikai csodák dömpingjét, máris a következí´ menetkész újdonsággal kell szembenézniük.


Az amerikai Maine-ben bemutatott Royal Star Venture nem egyszerûen a V-négyes cruisersorozat idomokkal és tartozékokkal feldobott változata. Rekordnak számí­tó több mint 400 kilós súlya és 1705 mm-es tengelytávja a motor és a futómû gondos átdolgozását is szükségessé tette. Az élesebb vezérmûtengelyekkel, a 32 mm-re növelt karburátorokkal és két nagy légszûrí´dobozzal 74-rí´l 98 lóerí´sre izmosí­tották az XVZ 13 erí´forrását. A váz a „sima” Royal Starétól egy vastag, tank alatt elhúzódó központi vázcsí´ben különbözik, a Venture központi rugóstagja pedig merí´legesen áll.

Mivel az elsí´ próbanapon ömlött az esí´, kipróbálhattuk, hogyan védenek az idomok az esí´tí´l. A nagy lábtartó deszkának és az elí´tte léví´ kerek pajzsoknak köszönhetí´en a láb és a lábszár száraz maradt, a nagy felsí´ idom és a szélvédí´ pedig a felsí´testet is szárazon tartotta. A köztük elhelyezett, átlátszó szélterelí´k viszont nem igazán jók, í­gy a comb csuromvizes lett. Ugyanakkor a Venture ülése hosszú távon is rendkí­vül kényelmes. A hátrahajlí­tott kormány laza testtartást biztosí­t, a jól párnázott ülésen több óra után sem sajog az ülí´izom.

Másnap már ragyogó idí´ volt, az erdí´k csodálatos í´szi szí­nekben pompáztak; a nagy hajót igazi élvezettel navigáltuk. Ehhez persze némi kompromisszumra van szükség a kormányostól. Mert a 400 kilót nem könnyû ugyan egyik kanyarból a másikba dobni, azért tisztességes tempóval haladhatunk vele. Ilyenkor viszont hamar leérnek a lábtartó deszkák. A kényelemre hangolt rugóstagok még nem jelentenek gondot a gyorsabb tempónál, a gumiágyazású kormány és a túl széles elsí´ gumi viszont igencsak pépessé teszi az irányí­tást. Az elsí´ fékhez sok kézi erí´ kell, viszont az óriási hátsó tárcsa annál harapósabb. A megerí´södött blokkot nem zavarja a Venture súlya. Legszí­vesebben alacsony és középsí´ tartományban duruzsol, és jól követi a gázparancsokat. Tempót tartani könnyû vele, mivel tempomattal is felszerelték a luxushajót.

A végsebessége valahol 180 km/óra körül van. Négy darab, 14 wattos hangszóróval ellátott kazettás rádiója, valamint a vezetí´ és az utas közötti mikrofonrendszer biztosan elûzi az unalmat, de még ennél is jobb a V-négyes fenomenális hangja. Reméljük nem veszí­t belí´le sokat az európai verzió.