Yamaha XT660Z Ténéré – Tönkre tudtuk tenni?

Hó, jég, só és sós ví­z, homokvihar, hideg és meleg. Mi kell még egy motornak, hogy elromoljon?

Kevés hí­ján huszonötezer kilométert futott, szinte mindvégig mostoha viszonyok között. Már első métereit is olyan körülmények közepette tette meg, amilyenekbe egy polgári motor egész élete alatt sem kerül. Télví­z idején járattuk be. Alig ezer kilométeres korában bedobtuk az élet sűrűjébe, elindí­tottuk a Budapest-Bamako Ralin, ahol jutott neki hóesés, jégeső, homokvihar, tengelyig érő óceánví­z és szörnyű minőségű benzin.

Mindent zokszó nélkül viselt, hazatért. A megpróbáltatások mindössze az elektromos rendszerében okoztak hibát, melyet a szervizben a kábelköteg cseréjével orvosoltak. Ősszel búcsúzóul megjárta még Andorrát és Dél-Franciaországot, ahol mindössze egy kábelcsatlakozó törése okozott kisebb, a helyszí­nen ideiglenesen orvosolható hibát.

Motorok Tesztek galériája Tartósteszt szétszerelés: Yamaha XT660Z Ténéré

A Tenere első, felületes szemlélődésre is mutatja, nem a fűtött garázs volt eddigi élettere. Az oxidációs nyomok a küllőkön, a féktárcsákon arra utalnak, hogy sózott, nulla fok alatti utakon is rótta a kilométereket. Ez az igénybevétel pedig semmilyen járművön nem múlik el nyomtalanul. A fenti állí­tást támasztja alá pár erősen rozsdásodott csavar a burkolatok rögzí­tésénél és a blokkban is.

Talán a legelkeserí­tőbb képet az atomjaira bomlott bukócső nyújtotta. Nincs információnk arról, hogy gyári-e, avagy utángyártott, de az, hogy esésnyomok nélkül is elvérzett, szomorú tény. (Megjegyzés: az egyhengeres motor meglehetősen erős vibrációval működik, mely a vezetőhöz nem jut el zavaró módon, a perifériákhoz ellenben a jelek szerint igen.)

Körülbelül ennyi kí­vülről, és akkor lássuk, mi a helyzet belül! Egy órás csavarozás és már az asztalon is van a blokk, majd még mintegy másfél és szét van terí­tve.



Hengerfej:
Szép égéstér semmi rendellenes. Vezérlés rendben, a szelephimba a vezérműtengely élettartama szempontjából zseniális, görgős kivitel. A vezérműtengely egyébként is golyós csapágyazású, í­gy az egész vezérlés igen kevés kenéssel beéri, plusz mivel minden gördül, igen kicsi teljesí­tményigénye van.

Motorok Tesztek galériája Tartósteszt szétszerelés: Yamaha XT660Z Ténéré
A vezérműtengely golyós csapágyazású, a szelephimba görgős. Semmi kopásnyom

Henger, dugattyú: Hát, itt már vannak bajok. Előre felhí­vták a figyelmünket, hogy egy szerviz alkalmával jelentős mennyiségű szennyeződést, homokot találtak a légszűrőházban, a szűrt oldalon. Egy elektromos kütyü felszereléséhez szerencsétlen helyre fúrt valaki egy furatot, pont a levegőszűrőre, és pont a szűrt oldalra. Az afrikai homok pedig megtalálta ezt a furatot. (Megjegyzés: egy műholdas flottakövető cég jeladót szerelt a motorba próbaként. Szerencsétlen módon a jeladó helyéül az airboxot választották, az egység tápkábelének az légszűrőház oldalába lyukat fúrtak, melyet nem jól tömí­tettek el.)

Az eredmény: nem katasztrofális, de szemmel látható, és intóval mérhető, a dugattyúgyűrűk felső holtponti helyzetében. Enyhe válla lett a hengernek. Ettől eltekintve, egyéb helyeken mérve tökéletes, mondhatni beépí­tési méreten volt a henger-dugattyú páros.

Főtengely: Hibátlan. Egy apróságtól eltekintve. A látottak alapján arra következtettünk, hogy a jobb oldali főtengelycsapágyban (golyós) a főtengely mocorgott (gyűrűvándorlás jelensége), ez a mocorgás pedig a kopott láncokon láthatókhoz hasonló barnás kiválást, kopadékot hozott létre. A mérések ellenben nem mutattak méretproblémákat. Tippünk: talán a főtengely végén lévő nagy anya, ami fixálja a lehajtó fogaskereket is, és ezzel a tengelyt is a csapágyban, talán ő nem volt kellő mértékben meghúzva. Érdemes lenne erre a későbbiek során visszatérni.

Gyűrűvándorlás

A tengelynek, adott esetben a főtengelynek szilárdan kell állnia a csapágy belső gyűrűjében. Ez biztosí­tja, hogy ne mocorogjon benne, mert az káros kopásokat eredményezne. A szilárd illesztés viszont nehezen szerelhetővé teszi a konstrukciót. Az arany középú megtalálása  sokszor elég nehéz.

Lássuk csak, mi a probléma a kelleténél lazább illesztéssel. Ez tulajdonképp azt jelenti, hogy a csapágy belső átmérője nagyobb, mint a tengely külseje. Nyilván század milliméternél is kisebb a hézag, ezért a hatásosabb szemléltetés kedvéért képzeljünk el egy tengelyt, amire ráteszünk egy jóval nagyobb alátétet. Ha a tengelyt ví­zszintesen tartva elkezdjük forgatni, látni fogjuk, hogy az alátét lassabban fog forogni, mint a tengely. Aki kételkedik, tegyen egy festett jelet mindkét alkatrészre. Tehát fordulatszám különbség fog jelentkezni. Ugyanez a jelenség játszódik le a motorban is, a kelleténél lazább illesztés esetén. A helyzetet súlyosbí­tja, hogy kenőolaj ebbe a szűk résbe nemigen jut.

Mindezek együtt azt fogják eredményezni, hogy lassan ugyan, de kopni kezd a két, egymással érintkező alkatrész. Első ránézésre az tűnhet fel, hogy vöröses-barnás valami látható a felületeken, ami nem más, mint maga a kopadék.

Tengelykapcsoló: Jelentéktelen, igen enyhe elszí­neződés látható a fémlamellák némelyikén, melyet okozhatott akár egy intenzí­vebb indulás is. Egyébként a mérések rendellenességre nem utaltak.

Váltó: Tökéletes állapotú. Akár az új. A léptető villákon még működési nyomok sem láthatók, a fogaskerekek fogai hibátlanok, a kapcsolókörmök határozottan épek.

Futómű: Kormánycsapágy állapota megfelelő, az első teleszkóp csúszóperselyei közül az alsók kopottak, cserére szorulnak.

Hátsó futómű: A lengővilla tengelyének és a himbarendszer forgáspontjainak tűgörgős csapágyazásait rendben találtuk. A kenőanyag itt-ott elfáradt, kiszáradt, úgyhogy éppen ideje volt egy tisztí­tási, zsí­rzási karbantartásnak.

MÉRÉSI JEGYZŐKÖNYV

Mérési hely
Beszerelési méret
Szervizlimit
Mért érték
Minősí­tés
Vezérműtengely bütyök magassága
Szí­vó bütyök
43,488-43,588
43,34
43,5
Kiváló
Kipuf. Bütyök
43,129-43,229
43,03
43,13
Kiváló
Szeleprugó szabad hossza
40,38
38,36
40,1
Kiváló
Vezérműtengely ütés
0,03
0,01
Megfelelő
Dugattyú-henger illesztési hézag
0,030-0,055
0,13
0,04-0,009
Megfelelő
Dugattyúgyűrű-horony hézagok
Felső gyűrű
0,03-0,08
0,13
0,05
Kiváló
2. gyűrű
0,03-0,07
0,11
0,05
Kiváló
Dugattyúgyűrű-vég hézagok
Felső gyűrű
0,20-0,35
0,6
0,45
Megfelelő
2. gyűrű
0,35-0,50
0,85
0,55
Megfelelő
Olajlehúzó gyűrűk
0,20-0,70
n.a.
0,6
Kiváló
Szelephimba tengelyek
11,981-11,991
11,96
11,98
Kiváló
Szelep-szelepvezető hézag
Szí­vó szelepeknél
0,010-0,037
0,08
0,03
Kiváló
Kipuf. szelepeknél
0,025-0,052
0,1
0,06
Megfelelő
Tengelykapcsoló lamellái
Fém
Hullámosság
0,2
0
Kiváló
Kopó
Legalsó
2,90-3,10
2,8
3
Kiváló
2 darabos
2,92-3,08
2,8
3,03
Kiváló
4 darabos
2,90-3,10
2,8
3,06
Kiváló
Tengelykapcsoló rugói
55,6
52,82
55,1
Megfelelő
Főtengely
íœtés
0,04
0,02
Megfelelő
Hajtórúd fej  hézagok
Oldalirányú
0,35-0,65
1
0,45
Kiváló
Radiális
0,01-0,025
0,02
Kiváló