Yamaha XT1200Z Super Ténéré – Sikerül kiütnie?

Mindenki a bajnokot akarja megverni. A nagy túraendurók verhetetlen bajnoka máig a BMW R 1200 GS. Vajon megingathatja-e pozí­cióját az új Super Ténéré?

A párizsi Eiffel torony csúcsán éppen megcsillant a felkelő nap fénye, a madarak csiripeltek, a Szajna pedig halk csobogással mesélte a parti fűzfáknak az éjszaka eseményeit.

– Hallottátok – kérdezte –, kéttucatnyi motor érkezett tegnap a Battignole negyedbe?

– Valóban – susogták vissza a fűzfák, és ágaikkal megcirógatták a folyó hátát – mi is láttuk őket. A Yamaha vadonatúj modelljei…

íllj! íllj! Mi ez a marhaság?

– Kérem, ez egy hangulatos kezdés, ahogy a Szajna, meg a füzek beszélgetnek a Ténéréről…

– Megőrült?! Ha maga szerint a folyó és a fűzfák beszélgetnek, akkor magának orvoshoz kellene mennie, kedves szerkesztő! Kezdje másképp, vagy kirúgom!

Igenis, főnök:

A Yamaha XT1200Z Super Ténéré sárba akarja tiporni a BMW GS 1200 nimbuszát! Hasonló kí­sérletre az utóbbi időben ugyan volt már pár példa (Moto Guzzi Stelvio, Moto Morini Granpasso), de ezektől a támadásoktól a GS pozí­ciója eddig meg sem rezdült.

A teszt és az első találkozás előtt mindenki a Super Ténéré súlyát latolgatta: 261 kg teletankolt tömeg nem semmi! Először szemügyre véve sem tűnik éppen kicsinek, közelí­ti a Varadero optikai méreteit. Aztán nyeregbe szállva meglepetten tapasztalja az ember, hogy 180 cm-ével biztonságosan leér róla a lába. Hát még ha kiveszi az ülés alól az adaptert, és 875-ről 840 mm-re redukálja az ülésmagasságot. Akkor hajlí­tott térddel, teli talppal támaszkodhat a talajon. Ez már valami! Kényelmes és biztonságos, akár egy 170 cm-es vezetőnek is! Az üléspozí­ciója egyszerűen tökéletes, a kivehető gumibetétes, farkasfogas lábtartó, a kormány és az ülés pozí­ciója kifogástalan összhangban van egymással. A kormány szélessége onroad használathoz kicsit széles, és emiatt a szerszámokkal állí­tható szélvédő védelme (egy pont előny a GS-nek, mert az övéhez nem kell szerszám) a karokra már kevésbé terjed ki, mint a felsőtestre. A kezelőszervek jól kézre állnak, a markolatról a hagyományos kapcsolók mellett mindössze az üzemmód-váltót kell kezelnünk, amellyel akár menet közben is váltogathatunk a sportos és a túrás karakterisztika között.

Yamaha XT1200Z Super Ténéré 2010 teszt

Az ülés kétféle anyagból készült, ülőrésze smirglipapí­r-szerűen érdes, ezen biztosan nem csúszkál a motoros, az oldala finomabb tapintású. A vezetőülés közel szí­v alakú, a tank felé elkeskenyedik, í­gy nem kell terpeszteni sem ülés közben (nem kap a menetszél a térdekbe), sem megálláskor (leér róla a láb), de kényelmes az ülésből kiállva is (terepen könnyű irányí­tani térdekkel, lábszárral). Mindemellett a különálló hátsó ülés soha nem látott helybőséggel kényezteti az utast, aki ergonomikusan ovális keresztmetszetű kapaszkodókat talál maga mellett.

Motorok Yamaha XT1200Z Super Ténéré 2010
Nagy, érdes és kényelmes, ráadásul kellemesen elkeskenyedik a comboknál – ebből nem is kell jobb


Az indí­tógomb megnyomására telt hang dörmög a baloldali koffer alatt megbúvó, lefelé fordí­tott nyí­lású dobból. Még álló helyzetben el kell döntenünk, hogy melyik TCS (egyszerűen fogalmazva: kipörgésgátló) módozatot választjuk. Alapértelmezett a teljes kipörgésgátlás, melyet egy gombnyomással átállhatunk a kismértékű túlforgást engedélyező üzemre, vagy akár teljesen ki is kapcsolhatjuk a funkciót. Ez dinamikus, rajtszerű indulásoknál, homokban vagy sárban lehet szükséges.

Motorok Yamaha XT1200Z Super Ténéré 2010

A még be nem járatott motornál eleinte bosszankodtam a 2500-ig tartó gyengeségen – melytől nem csak én, de kollégáim is nagyobb gázzal indultak a megszokottnál – de ez a hiányosság hamarosan eltűnt. Helyét egy határozott, de kulturált gázreakció vette át, amely a 2010-es DOHC GS-éhez nagyon hasonlónak tűnik. A 270 fokos gyújtássorrendű, soros, kéthengeres erőforrás 4000-es fordulatszámtól elevenedik meg igazán, innentől meggyőző vehemenciával lódí­tja előre a Ténérét. Zavaró gázreakciókat nem tapasztalni, a nyomatékos blokk megkí­méli a vezetőt a sok váltómunkától. Túrázáshoz ez kell.

Motorok Yamaha XT1200Z Super Ténéré 2010
Masszí­v alumí­nium kartervédő és a tank alatt megbúvó bukóélek óvják a Ténérét

Gázadásra, gázelvételre kardánreakciókat egyáltalán nem lehet érezni, akár azt is hihetnénk, hogy lánc hajtja a hátsó kereket. A trakciókontroll a laza, zúzalékos offroad szakaszon bizonyí­thatott igazán. Teljesen aktí­v állapotában még a fullgázas kigyorsí­tások alatt sem pörgött ki a hátsó kerék, a szabályozást olyan finoman végezi a rendszer, hogy szinte észre sem lehet venni. A kisebb kipörgéseket engedélyező üzemmódban érezhetően túlforog a kerék, de ennek szintje végig kontrollálható marad nagy gáznál is, nem tör ki a motor hátulja. Ha kikapcsoljuk a rendszert, akkor már valóban csak a csuklónk szabályozza a csúsztatás mértékét. A tesztelők túlnyomó része hasznosnak és nagyon finomnak minősí­tette a TCS működését, csak a legelvetemültebb offroadosok iktatták ki a szolgáltatást, melynek segí­tségével minden tesztelő úgy érezhette, mintha maga is közéjük tartozott volna.

Amilyen jó benyomást keltett a nyomatékszabályozás, annyira fölöslegesnek éreztük a „Yamaha D Mode” nevet viselő funkciót. Sport állásban még a csúszós utakon is jól lehet adagolni a motor erőkifejtését, a Touring módra – de nevezhetnénk akár Eső üzemmódnak is – úgy tűnik, nincs igazán szükség, ráadásul kissé tompának érzeteti a Ténéré gázreakcióit.

Motorok Yamaha XT1200Z Super Ténéré 2010

Az intelligens fékrendszer működési elve röviden: a fékkar működteti az első féket, valamint a súlyterhelés, súlyeloszlás (!), a fékezőerő és a sebesség függvényében a hátsót is, ha a fékpedált nyomja a vezető, akkor csak a hátsó működik, ha együtt használja a kettőt, de előbb a hátsó kereket fékezi meg, akkor az elosztó rendszer nem aktiválódik. Ez a gyakorlatban úgy nyilvánul meg, hogy nem fékezi el magát a vezető, az első fékkar használatára nem bólint nagyot a motor – hiszen az bizonyos mértékben a hátsót is szabályozza. Csak a hátsó féket használva – ekkor az első nem lép működésbe – pedig gyerekjáték egy szűk U forduló végrehajtása.

A teleszkópvilla és a hátsó rugóstag könnyen megindul, és jól kisimí­tja az utakon fellehető hibákat, bár offroad használat során a hátsó kerék néha hajlamos elpattogni. Érezhető a törekvés, hogy a megpakolt, esetleg utassal is terhelt Ténéré eleje ne könnyüljön el. Az előre orientált súlyelosztás miatt (előre helyezett blokk, akkumulátor, hosszú lengővilla) jól érezhető az első kerék viselkedése és az pontosabban is kormányozható, ezért elméletileg nehezebben emelné az elejét, de szükség esetén a meggyőző nyomaték ekkor is segí­t.

Motorok Yamaha XT1200Z Super Ténéré 2010

Egy világjáró túraenduró esetében fontos szempont a pakolhatóság. Az első éves – First Edition – XT1200Z-k esetében alapfelszereltségnek számí­tanak a kofferek, az utas mögötti csomagtartót pedig kétféle alaplappal látták el, az egyik – lapos, széles lap – csomagok szállí­tására, a másik pedig topcase rögzí­tésére alkalmas, de a kiegészí­tők között természetesen speciális rögzí­tésű tanktáska is kapható.