Yamaha XJ6 és Diversion – Olvasói teszt

Legyen véleményetek! Ezzel az utasí­tással kezdődött három, olvasóból lett kollégánk munkája a Mátrában, ahol két új Yamaháról, az XJ6 és a Diversion modellekről kértük a véleményüket.

A Motorrevü szerkesztősége nem elefántcsonttoronyban működik. Igyekszünk állandó kapcsolatot ápolni olvasóinkkal, hiszen cikkeink nekik, sőt olykor velük együttműködve készülnek. Az olvasói tesztek ötlete sem bonyolult. Az első, sikeres alkalom után egyre kí­váncsibbak lettünk, miként vélekedik egy tí­pusról az, aki nem kényeztetheti magát hetente új gép nyergében, sőt évekig gyűjt információkat és pénzt, mielőtt új motorra ülhet.

Yamaha XJ6 és Diversion olvasói teszt

Július 24-én korán keltünk. Ahogy az lenni szokott, Kati érkezett elsőként, majd befutott a Motorrevü on-line felelőse, Zoli is, és hamarosan menetkész motorjainkat perzselte a napfény a kiadó bejárata előtt. Feszülten vártuk három alkalmi kollégánkat, akik egy napig a Motorrevü készí­tőinek életét élhették, vagyis tesztelhettek, szenvedhettek és értékelhettek. Iván és Józsi az olvasói tesztre jelentkeztek, őket sorsolással választottuk ki, mí­g Gergő a motorrevu.hu legaktí­vabb fórumozójaként csatlakozhatott a csapathoz. íme egy válasz azoknak, akik évről évre a szerkesztőségi munkalehetőségekről érdeklődnek.

modell értékelés

A Yamaha XJ6 és annak fejidomos változata, a Diversion újabban igen népszerű köztes kategóriába tartoznak. Nem olyan vadak, mint a csupasz hatszázasok legerősebb képviselői, inkább kiegyensúlyozottságra törekednek, tehát a gyártói szándék szerint életkortól és tapasztalattól függetlenül minden utcai motoros jól érezheti magát az új Yamahákkal.

A tesztelők élete nem fenékig tejfel. Már az indulás előtti eligazí­táson kiderült, hogy Ivánnak, Józsinak és Gergőnek nem csupán az lesz a dolga, hogy élvezze, amint a két XJ6-os és a cserejárműként magunkkal vitt motorok követik a kormány, a fékek és a gázkar utasí­tásait Budapesttől egészen Parádig. A kánikula miatt beiktatott pihenők idején olyan fogalmak közt kellett átverekedniük magukat, mint az ergonómia, a kanyarodási tulajdonságok, terhelésváltási reakció, és minden más, ami egy motorkerékpárt besorol a szerethetők vagy a használhatatlanok közé, de talán egyikünk sem elmélkedik rajtuk, amikor éppen szenvedélyének hódol.

Józsi és Gergő nem vártak sokat a megjegyzésekkel. Az első, autópálya-pihenőben lebonyolí­tott váltás alatt mély egyetértésben fejtegették, hogy a Yamahák városban nagyon jól használhatók, bár valakinek nem ártott volna figyelembe vennie, hogy ha a blokk alá kerül a kipufogódob, annak nem csak előnyei lesznek. „Ezek a gépek már reggel képesek megizzasztani az ember alfelét, amikor a pilóta a lámpáknál várakozik.”

– Egyébként érdekes – í­gy Iván, aki egy Yamaha FZ6-ost parkolt le a garázsban –, hogy az XJ6 mintha még halkabb lenne, mint az enyém volt, mielőtt megérkeztek a nyitott kipufogók. Ebben aztán egyet is értettek ők hárman. Mindannyian úgy látták, hogy egy sokcélú motornál sem nélkülözhető némi feltűnés, pláne, amí­g az autósok egy része tudomást sem vesz a motorosokról. A csere pillanataiban még odavetették, hogy a város kivételével mindig az jár jobban, akinek a Yamaha Diversion jut, egy túrázó nem nélkülözheti szélvédelmet.

Gergőnek helyezkednie kellett a nyeregben. Százkilencven centi fölött alaposan megritkul a választható tí­pusok száma, de a Yamahán semmiben nem akad meg a magas növésűek lába – nyugtázta. Végül újra nekilódultunk az autópályának, hiszen Mező főszerkesztő várt minket a Mátra lábánál. A fények, a nap állása és a forgalom mind megnehezí­theti a tesztfotózást, és a helyszí­nek próbálgatása, a megfelelő beállí­tások megtalálása nem csak a Fotósuli cikksorozatban, de az életben sem egyszerű folyamat.

Yamaha XJ6 és Diversion
A karaktereset vagy a praktikusat?

Iván szerint talán mégsem puszta reklámszöveg, amit az XJ6 blokkjáról mondtak. Sokáig azzal ámí­tották a motorosokat, hogy elég egy kis hókuszpókusz a vezérlésben, és a szupersportmotorból származó négyhengeres máris alázatos szolgává válik. Egy R6-os blokk csökkentett teljesí­tménnyel nem képes ilyen lineárisan teljesí­teni alul. Az a hetvennyolc lóerő a helyén van ezekben a motorokban, és nem is nagyon hiányzik a többlet – összegzett Iván, és szavainak hitelt adott az a nyolcvanezer kilométer, amit maga mögött hagyott saját gépével.– Az XJ6-osok sem nyomatékkirályok, és azért mindig kötelező a visszaváltás egy-egy kigyorsí­tás előtt, de ötezer fölött gyakorlatilag minden megoldható – állí­tja Gergő. A kanyarokat egyenesek követik, a Mátra jól ismert szerpentinje változatos úminőséggel kí­nál futóművet és embert, de tesztelőink szerint ez a Yamaha XJ-knek nem okoz túl nagy gondot. Megértően annyit mondanak, hogy a futómű középértékekre hangolt, egyszerű szerkezet. Nagy tempóval vett kanyarokban kicsit bizonytalan, de semmi vészes, és az átlagos felhasználás mellett még előny is, hogy a hátsó gumi csak 160-as. így a gép kényelmes és jól dönthető, de többnyire elég stabil és kiszámí­tható.

 Tesztelő neve:

 Kollár Iván

Bodorkós Gergely

Nyéki József

 Mióta motorozik:

 19761998

1989

 Jelenlegi motorja:

Yamaha FZ6 Fazer

Suzuki SV650SA

Suzuki Bandit 650S
  
   
 XJ6

Diversion

XJ6DiversionXJ6Diversion
 Megjelenés9

10

10

6

8

8
 Minőségérzet9

9

9

9

9

9

 íœléspozí­ció8

8

10

10

6

7

 Kezelőszervek8

8

7

7

9

9

 Ergonómia7

7

10

10

6

7

 Gáz- és terhelésváltási

 reakciók

8

9

10

10

8

8

 Fékhatás, kézerő,

 adagolhatóság

8

8

8

8

9

9

 Menetdinamika9

9

8

8

9

9

 Futómű9

9

8

7

9

9

 Kanyartulajdonságok9

9

10

8

8

8

 Szélvédelem5

9

5

9

1

8

 Egyenesfutás9

8

10

10

9

9

 Pakolhatóság8

8

10

10

 Utaskényelem8

8

 íltalános

 használhatóság

9

7

9

9

7

8

Záró gondolat:

Mit tehet egy motoros újság szerkesztője, amikor egy egész csapat olvasó alakí­tja sikeresen a szerepét? Megnyugodhat, hiszen í­rni is úgy érdemes, hogy közben tudjuk, a túloldalon hasonló szempontokat figyelnek, amikor egy ismeretlen motorral gyűjtenek tapasztalatokat. A második olvasói teszt biztosan nem volt az utolsó, mert bár három kollégánk a fárasztó munkanap után az ország különböző tájai felé vette az irányt, a Motorrevü hűvös szerkesztőségében már egy következő olvasói teszt szervezése zajlik.