Yamaha X-Max 400 – A legjobb kompromisszum

Több lehetőség is állt a Yamaha előtt. Vagy áttervezi a Majesty 400-ast, vagy a jelenlegi trendek előtt meghajolva 300-asra cseréli az X-Max 250-es blokkját. A japán gyártó összemixelte a két megoldást, és egy teljesen új modellt vezetett be.

A projekt az ázsiai központúvá váló motorospiacon meglepő módon teljes egészében európai. A tervezés a Yamaha olasz R and D központjában, Gerno di Lesmóban folyt, az összeszerelés a Yamaha tulajdonában lévő francia MBK-gyárban történik, mí­g a robogóba a Bologna melletti Calderara di Renóban készülő Minarelli-blokkot szerelik.

 

Motorok Yamaha X-Max400 (2013)
Kattintson a képre a galériához!

 

Szebb, mint a Tmax! Ez volt az első benyomásom. Nem mintha nem tetszene a kéthengeres Yamaha, sőt! De az X-Max 400 élőben határozottan meglepett. Agresszí­v orra egyértelműsí­ti, hogy sportos robogó szeretne lenni. Összevont szemöldökével kifejezetten morcosnak hat. Oldalról finoman karcsú, kissé elnyúlt, ám hátul vaskossá teszi a blokk, a légszűrőház és a rettenetes kipufogódob. Dicséretes, hogy a sportosság oltárán nem áldozták fel teljes egészében a praktikumot. A 125/250-es testvéreknél valamivel magasabb lett a szélvédő, és védettebb a vezető keze is.

 

Motorok Yamaha X-Max400 (2013)
Összehúzott szemöldök teszi morcossá az X-Max tekintetét

 

Az utas és a pilóta ülése között elhelyezett Yamaha-embléma akár egy ékkő. Mondanám, hogy haszontalan, de az ilyen apróságok tesznek egy motort szerethetővé. Meg egy szépen kidolgozott műszerfal. Nem okoz csalódást a gyártás minősége sem, jók az anyagok, szép a fényezés és a nyereg dupla varrása, egyedül a kesztyűtartók ajtói lógnak bágyadtan.

 

Motorok Yamaha X-Max400 (2013)
A praktikus kesztyűtartók közül a bal oldali zárható.
Köztük látható az üzemanyag- betöltő nyí­lás fedele


Felszereltség szempontjából a főszerepet egyértelműen a műszerfal kapja. Drámai szaténszürke árnyékoló alatt pihen a180 km/h-ig skálázott kilométeróra és a fordulatszámmérő, melynek piros vonalát 8200-nál húzták meg. Közéjük került az LCD kijelző, az idő-, a külsőlevegő-hőmérséklet-, a hatszegmenses üzemanyagszint-jelző, a hűtőfolyadék hőmérséklet-kijelzője és a kilométer-számláló dupla napi számlálóval, amely még az esedékes motorolajcserére is figyelmeztet.12 V-os aljzat sajnos nincs, de USB-csatlakozót opcionálisan kérhetünk.

 

Motorok Yamaha X-Max400 (2013)
Sportos? A komoly döntögetésnek felépí­tése – pl. középállvány –
és futóműve is gyorsan határt szab


A vezetőt tágas hely várja, 160-tól 185 cm-ig minden vezetőtí­pusnak kényelmes a pozí­ció. A széles ülés kissé kemény, ez hosszabb távon érezteti hatását. Az utas sem szűkölködik, a két vaskos kapaszkodó kézre áll, de a behajtható alumí­nium lábtartókra sajnos már nem került gumibevonat. Számára azonban előny, ha az átlagnál hosszabb lábbal rendelkezik. Én fészkelődtem egy ideig, mí­g sikerült hátul olyan testtartást felvennem, hogy a hátsó burkolat dizájnos éle ne vágja a vádlimat. A nyerget felhajtva minden várakozást felülmúló tárolórekeszt találunk, kipróbáltuk, a 37 literes kádban két zárt sisak gond nélkül elhelyezhető.

 

Motorok Yamaha X-Max400 (2013)
A bumfordi gyári dob helyett a Yamaha extrái közül
Akrapovičot is választhatunk

 

A futómű érdekes keverék, alapját az X-Max 250 acélcső váza adja, amit pár helyen megerősí­tettek, ennek ellenére 1,5 kg-ot sikerült lefaragni belőle. Előre a negyedliteresével azonos, 120/70-15-ös gumit szereltek, hátul a Majesty 400 150/70-15-öse feszül a vadonatúj, 10 küllős felniken. Az X-Max 400 fejlesztése során az elsődleges cél az volt, hogy a 250-eshez mérten sem dimenziójában, sem súlyában ne legyen számottevő gyarapodás. Végeredményben 31 kilóval lett nehezebb, ennek legfőbb oka a fékrendszer, hiszen a 267 mm-es első tárcsát megduplázták, és a hátsó féktárcsa is nagyobb. Sajnos nincs rögzí­tőfék, ez továbbra is a Majesty és a Tmax kiváltsága.

 

Motorok Yamaha X-Max400 (2013)
A nyitott sisak elvész az ülés alatt, ide két zárt is könnyen befér


Az X-Max 400 mozgékonyságát különösen városi használat során értékeljük, ahol minden centi számí­t. Lenyűgöző könnyedséggel tartja az irányt, miközben átfűzzük magunkat a bedugult Bocskay úon, de a lezárt rakpart miatt bedugult kis utcácska sem gond, szinte egy zsebkendőnyi területen megfordul. Mindehhez kellemesen mély, határozott, de nem tolakodó kipufogóhang a kí­séret, kellemetlen vibráció után hiába is kutatok. A fékrendszert nagylelkűen túlméretezték. A jól adagolható első fék mellett a hátsó kimondottan harapós, satuzásra is hajlamos. Jelenleg be kell érnünk ABS nélkül, de a 2014-es modelleken már az is lesz.

 

Motorok Yamaha X-Max400 (2013)
Okostelefon-tartó Yamaha módra. Formája az iPhone-ok
számára optimális, de csatlakoztató hozzá egyéb berendezés is

 

A gázmarkolat parancsát késlekedés nélkül teljesí­ti, a gyári adatok szerint nulláról 100 km/h-ra 6,2 másodperc alatt gyorsul. Még lenyűgözőbb ez a dinamizmus, ha utast is veszünk magunk mögé. Két személlyel a 140-es tempó nemhogy nem volt megerőltető, de szinte természetes az X-Maxnak. A tempót növelve is megnyugtatóan stabil marad, a végsebesség (gyári adat: 150 km/h) közelében sem akar elkönnyülni az eleje, miközben a sportosra szabott szélvédő kifogástalanul védi a bukósisakot a rovarinváziótól. A teszten mért 4,89 l/100 km-es fogyasztás csekélynek éppen nem mondható, de í­gy is tekintélyes, 280 km-es hatótávolsággal rendelkezik a négyszázas.

 

Motorok Yamaha X-Max400 (2013)

 

Ha nem is sportosan, de stabilan tartja az í­vet az X-Max 400 kanyarodáskor, feltéve, hogy jó az aszfalt. Ez pedig igen fontos kitétel, ez talán a robogó egyetlen gyenge pontja. A 35-ös első villa rosszabb minőségű úon túlterhelt, főleg, ha egymás után több csapást is le kell küzdenie. És a hátsó sem segí­ti meg a dolgát, annak ellenére, hogy a rugó-előfeszí­tés 4 pontban állí­tható. Ráadásul kanyarban a középállvány sodorhat bajba, mélyebbre döntve kegyetlenül karcolja az aszfaltot.