Yamaha VX1900 Midnight Star – A technika modern, a köntös klasszikus

A cruiser-eladások alapján időről időre elkezdenek károgni, hogy csődbe fog menni ez a stí­lus. ím ahogyan bőrzseki és a farmer sem megy ki soha a divatból, a Midnight Starra is lesz kereslet. Ha nem válik belőle pénznyelő fekete lyuk.

A kétezres évek közepére jutott el a japán custom vonal odáig, hogy nem csak sikeresen beszivárogtak az amerikai piacra, hanem acélbetétes bakancsban taposták ki maguknak a szükséges teret. Bevált receptet használtak, huszonöt évvel korábban ugyaní­gy hódí­tották meg az autógyártást. A Yamaha a Star családot külön márkanév alatt forgalmazza, ahogyan a Toyota a Lexust, nem nehéz észrevenni a hasonlóságot, ugyanarra ment ki a játék. Lehet szépí­teni, de lényegében az történt, hogy kezdetben emlékezetből rajzolt Harleykat töltöttek meg saját műszaki tartalommal, és a későbbiekben ezeket addig reszelték, mí­g senki nem nevetett rajtuk.

Motorok Yamaha VX1900 Midnight Star
Kattintson a képre a galériához



A Yamaha Roadliner és Stratoliner modelleken sem nevetett már senki a végtelen lehetőségek hazájában. A két motor műszakilag azonos volt, de mí­g az első egy art deco streamline-look formatervezett, klasszikus cruiser volt, a másikat szélvédővel, sissybarral és bőrrel bevont nyeregtáskával látták el. Ezekhez az öreg kontinensen csak szürkeimportból lehetett hozzájutni, mí­g a Yamaha Motor Europe ki nem harcolta az 1854 köbcentis cirkálók forgalmazói jogát. Igaz, csak az egyik kivitel jutott el hozzánk Midnight Star néven, de a Yamaha alkatrész-katalógusból könnyen megépí­thető belőle egy Stratoliner. A két kontinens változatai kevésbé térnek el egymástól, mint Darwin pintyei, mindössze a króm-polí­rozott fém arányokban, fényezésben és a zajszintben van különbség, bár kipufogótuning-földjén teljesen mindegy, hogy a redneck modell némileg hangosabb.

Motorok Yamaha VX1900 Midnight Star

A Midnight Star különlegességét az előremutató műszaki megoldások és a negyvenes évek áramvonal-őrületét idéző formaterv keveredése adja. Például ennél a motornál kezdtek el először figyelni egy óriáscruiser súlyára: a váz szemre a Warrioréval azonos, azonban acél helyett alumí­niumból készült, í­gy 27 helyett csak 16 kilót nyom. A benzin egy része az ülés alatti póttankban kap helyet, í­gy a súlypont lejjebb kerül, és egy 3,5 literes airbox is elfér a főtank alatt. A dugattyúkat olajsugarak hűtik és a még simább nyomatékgörbe miatt Exup rendszer került a kipufogóba. Értik, egy cuiseren!

Motorok Yamaha VX1900 Midnight Star

Ezeknek az újí­tásoknak köszönhetően még a lassú manőverek is cikcakk nélkül sikerülnek. A jól központosí­tott tömegnek köszönhetően még a széles hátsó gumival sem kell birkózni. A hasonló hengerűrtartalmú cruiserek közül ezt a legkönnyebb vezetni, tesztekben sokan a 800-asokhoz hasonlí­tja az irányí­thatóságot – minden manőver annyira egyértelmű, hogy már-már kezdőmotornak is lehet nevezni. A Midnight Star dönthetősége viszont alulmúlja az elvárásokat. A cruiserezés nyilvánvalóan nem az aszfalt fölött két centivel suhanó térdekről szól, de ez még a kategóriában is kevésnek számí­t. A kényelmen biztosan nem csorbí­tana, ha a trepnik keskenyebbek és feljebb lennének. A futóművet elég jól eltalálták, kellően kényelmes, de úhullámra keményen ráfékezve bizony felüt. Emiatt érdemes progresszí­v rugókat szerelni előre, nehogy a végén a kormánycsapágy legyen a vesztes.

Motorok Yamaha VX1900 Midnight Star

Vannak motorok, amelyeket a kényelem, másokat a penge futómű ad el, de egy cruiserben a legfontosabb a blokk. Ezen a téren a nincs szégyenkeznivalója a Midnight Starnak. Az 1854 köbcenti már leí­rva is elég tekintélyes, a léghűtéses kialakí­tás és a tolórudas vezérlés pedig távol esik a látszatbordázott hengerek ví­zhűtéses világától. Noha a hatalmas blokkal nem nagy ügy száguldani, a közel kétszázas tempó sem idegen a gépnek, de ettől függetlenül szükség lenne egy overdrive fokozatra, ugyanis a blokk 2000-2500-as percenkénti fordulaton érzi jól magát, í­gy 130 km/h-nál feleslegesen túlforog. Mégsem ez a legnagyobb gond a váltóval, hanem a harmadik fokozat fogaskerekének anyaghibája, amitől idővel letörik az egyik fog. Ezt a problémát nehéz megelőzni, és már a XV1600 Wild Starnál is előfodult – ha bekövetkezik a baj, csak a csere marad.

Az MT-01-nél tí­pusjellemző, hogy harminc fok feletti hőmérsékleten nehezen indul, és ez a Midnight Starra is igaz. Ez az injektorfejben gázosodó benzin miatt fordul elő, és inkább tí­pusjellemzőként tartják számon, mint hibaként. A legegyszerűbb, ha egy kis gázfröccsel indí­tjuk, ez nem okoz semmilyen károsodást vagy pluszterhelést a hajtásláncnak.

Motorok Yamaha VX1900 Midnight Star
A szép tipográfi ájú műszeregység a tankra került. A markolatoknál lévő

kapcsolókkal változtathatjuk, hogy milyen információk jelenjenek meg a

mutatók alatti panelen


A gondozásmentes fogasszí­j hajtás csupán a rendszeres kenés alól jelent felmentést, a rendszeres ellenőrzésre ugyanúgy szükség van. Vásárlás előtt feltétlenül ellenőrizzük, hogy nincs-e a szí­jon sérülés, szakadás – cseréje ugyanis igen drága, fájdalmas kiadás, ha az előí­rt 60 ezer kilométer előtt kell cserélni. Ritkán jelentkező hiba, az első szí­jtárcsát rögzí­tő fogazott lemezalátét törésekor a tárcsa és a szí­j közé kerülő fémdarab. Ettől a fogak gyors kopásba kezdenek, és rohamosan elkezd nőni a véghajtás holtjátéka. Ebben az esetben a szí­jtárcsa mellett a tömí­tések és a csapágyak is cserére szorulhatnak, ugyanis a finom fémtörmelék ezeket is tönkreteheti. 

Motorok Yamaha VX1900 Midnight Star