Yamaha Vity 125 – Kispénzűek figyelmébe

A Yamaha alaposan felkészült a B125-ös jogosí­tványt szerzők rohamára. 11 különböző modellt állí­tott hadrendbe, köztük hat robogót a 10 colos kerekűtől a 16-osig, az 568 000 Ft-ostól az 1 468 000 Ft-osig. Na de mit tud az árlista legalján szereplő Vity, azonkí­vül, hogy van rajta Yamaha-logó?

Mindenekelőtt egy praktikus robogó, az esztétikum hajhászása nélkül. Igazából semmi utálnivaló nincs külsejében, amit jól tükröz az a tény, hogy 2008-as bemutatása óta gyakorlatilag változatlanul készül. A forma már akkor sem volt kimondottan korszerű, inkább a 90-es évek klasszikus robogóirányzatát követi csőrszerűen előrenyúló, sárvédőként is funkcionáló első burkolatával, valamint az irányjelzőket is magában foglaló, keskeny felső idomával. Tervezői munkát az ötszögletű első lámpában és az alatta lévő méhsejtes légbelépőben vélhetünk felfedezni, és ki is merül a fekete alapon szürke csí­kos műszerfalhátlapban és a szálcsiszolt fémet imitáló Vity matricában.

Motorok Yamaha Vity 125

A nézegetésen hamar túljutottunk, inkább munkára fogtuk az 50-eseket meghazudtoló méretű robogót. íœlésmagassága meglepően alacsony (730 mm), főleg a mai magasépí­tésű robogók világában, ez máris egy jó érv a Vity mellett, főleg a legfiatalabb, legkisebb, legtapasztalatlanabb, leggyengébb (ezek közül egy is elég) robogósok számára, akiknek létkérdés a mindkét oldali stabil telitalpas talajkapcsolat. A tengelytáv mindössze 1250 mm, ennek és a 10 colos kerekeknek köszönhetően a Vityt öröm irányí­tani, lendületesen fordul, és a lassú manőverezés is gyerekjáték vele. Esztelen száguldásról persze szó sincs. A blokk igen egyszerű, léghűtéses kétszelepes konstrukció. 8,7 lóerős teljesí­tményével és 9,2 Nm nyomatékával a 125-ös kategóriában csak sereghajtó, de arra éppen elég, hogy rugalmasan induljon lámpától, vagy 50-ről 70-re felgyorsí­tson, mielőtt háromig számolok. Sí­k úon, türelemmel várva a gyorsulásra akár a 100 km/h-t is eléri a mutató, de érzésre már a 80 is nagyon soknak tűnik a kis kerekű Vityn, és ahogy emelkedik a tempó, úgy válik egyre bizonytalanabbá.

A rugózás puhának éppen nem mondható, de rövid rugóújai és kis kerekei ellenére sem pattogós, és két személlyel sem ütött fel a fekvőrendőrön átcsorogva. Apropó, két személy: az ülés elég nagy és kényelmes is lenne két főnek, de a műanyag burkolatból kialakí­tott utaslábtartó kis kiszögellésén épp csak a sarkát tudja megtámasztani a hátul ülő.

A Heng Shin Tree abroncsokkal szerelt kerekeket elöl tárcsa-, hátul dobfék lassí­tja. Hozzák a kötelezőt, jól adagolhatóak, és ha a szükség úgy diktálja, a kettővel együtt egészen rövid féktávot lehet venni.

Tárolási szempontból elég jól eleresztették a Vityt, az ülés alá egy zárt sisak is betuszkolható, a kormány alatti nyitott rekeszbe beleszórhatók az apróságok, de amit ide rakunk, nemcsak látszik, de ázik is. Hátul az ipari kivitelű csomagtartókeret az alapfelszereltség része, és persze van táskaakasztó kampó is. Kedvenc részletemet pakolás közben az ülés alatt találtam. Az üzemanyag-betöltő kupakját egy felhajtható műanyag fedél rejti, ami tankolás közben megvédi a rekeszben tárolt holmikat a kifröccsenő benzintől. Az 5,5 literes tankot 2400 Ft-ért lehet teletölteni, és hála a takarékos, üzemanyag-befecskendezéses motornak, ezzel 200 km-re jutunk el.

Külön jó pont jár a praktikus oldaltámaszért, ami a Vityn nem felcsapódó, í­gy nagyon kényelmesen és gyorsan le lehet vele parkolni. A Yamaha biztonsági kapcsolóval is ellátta: ha ki van hajtva, nem indul, í­gy nem kell attól félni, hogy feledékenységünk bajba sodor minket az első balos kanyarban. És van középállvány is.

A Vity nem is túl gyors és nem is túl szép, ha csak nem nosztalgiáznánk a 80-as, 90-es éveket felidézve. Viszont igen takarékos, ha zsebbe kell nyúlni. A következő 125-ös Yamaha robogó majdnem 300 000 Ft-tal drágább. A konkurensek között a Honda Vision 110 áll árban hozzá a legközelebb (583 000 Ft), de sem a Suzuki, sem a Piaggio kí­nálatában nem találunk hasonló ajánlatot. A Keeway – amely nemcsak gyártási helyében, de tulajdonosában is kí­nai – 394 990 Ft-ért már kí­nál 125-ös robogót.

 Motorok Yamaha Vity 125