Yamaha Tricker – Trükkmester

Még hogy unalmasnak
találják a fiatalok a mai motorokat? Ez csak hozzáállás és megfelelő guruló
alátét kérdése!

Tanulmány formájában már több nagy kiállí­táson is láthatta a közönség a Trickert a Yamaha standjain. A BMX, triálmotor és enduró jellegzetességeit összegző újdonság minden kétség nélkül a BMX bringákon és gőrdeszkákon felnőtt generációt szem előtt tartva készült. Legutóbb még az eredetinél vadabb modellváltozatokat is lehetett látni belőle, például a szénszálas vázzal és teljesen körbe tekerhető kormánnyal rendelkező Air-Trickert vagy a lehető legszükségesebbre lecsupaszí­tott Tricker Pro-t. Japánban már régebben kapható a Tricker megszelí­dí­tett változata, csak az európai importőrök nem mertek még igazán foglalkozni vele.


Andreas Bronnen, a Yamaha Motor Europe marketing főnöke szétosztatott néhány példányt az importőrök között, hogy figyeljék meg a reakciókat evvel a nem mindennapi modellel kapcsolatban. Mi is szerettük volna kipróbálni, milyen hatással van ránk, í­gy aztán habozás nélkül próbaúra vittük a trükkös Yamahát.

Előzetesen annyit, hogy a Tricker valójában nem más, mint a jó régi XT 250 motorjának és egy acélcsőből készült könnyű, dupla bölcsőváznak a párosí­tása. A motor fara a jelenlegi trenddel dacolva jó mélyre le van engedve, a tank meredek szögben emelkedik a kormányfej felé. A hagyományos teleszkópvillát, a himbarendszerrel párosí­tott központi rugóstagot, a kis méretű fényszórót és a kevéske műszert leszámí­tva nincs sok alkatrész ezen a minimalista kétkerekűn. Vonzereje pont ebből, és az ügyes szí­nhasználatból ered – például narancssárga fényezést kapott a tankborí­tás és a felnik pereme.


Útra kelve azonnal feltűnik, milyen alacsonyan van az ülése, még a legapróbb termetűek is biztonsággal elérik lábaikkal a talajt. Az érem másik oldala: már 1,70 méter testmagasság esetén is természetellenesen behajlí­tott térdekkel lehet csak utazni a Trickeren, ami amellett, hogy szokást igényel, hosszú távon kimondottan kényelmetlen is. Ugyanakkor páratlanul könnyen irányí­tható a kis Yamaha. Még egy 125 köbcentis enduró sem annyira kezes és szófogadó, mint ez, nem beszélve a használatnak ugyancsak rendkí­vül kedvező, felettébb rugalmas 250 köbcentis négyszelepes hajtóműről. Mindezek mellett szinte magától értetődik, hogy a kuplung és a váltó is játszi könnyedséggel működtethető.

Igazi meglepetést mégis a Tricker menetteljesí­tményei okoznak. Az XT régi léghűtéses egyhengerese nem éppen robbanékonyságáról volt ismert, a könnyű felépí­tménnyel és a viszonylag rövid végáttétellel párosí­tva azonban kimondottan agilis és dinamikus benyomást kelt. Egyszemélyes használat esetén akár 120 km/h sebességre is felgyorsí­tja a kis gépet, igaz, ilyenkor kis hí­ján a leszabályozóig forog. Az irányí­thatóságra kihegyezett vázgeometria és a széles kormány miatt azonban nem árt az óvatosság nagy sebességnél: 80 km/h-tól kezdődően nagyon finoman kell fogni a kormányt, hogy nehogy cikkcakkban haladjunk. A legjobb, ha a felsőtestet finoman a menetszélnek támasztjuk, és a lehető leglazábban tartjuk a kormányt, akkor egészen a végsebességig nincs gond az egyenesfutással.


A rugózás egyértelműen túl lágyra sikeredett. Már felüléskor eltűnik a teleszkópvilla rugóújának a fele, és a hátsó rugóstag esetében sem sokkal jobb a helyzet. Következésképp mind gyorsí­táskor, mind fékezéskor olyan úgy billeg a Tricker, mint hajóhinta. Az első fék határozott nyomáspontú ugyan, innentől kezdve azonban bizonytalanabb érzetet közvetí­t. A gyors és intenzí­v lassuláshoz alaposan bele kell nyúlni a karba, és nem árt segí­tségül venni az igen jól adagolható hátsó féket.

Hihetetlen, de igaz: a Trickert két személyre tervezték, és egészen jól meg is felel ebbéli rendeltetésének. A hátsó utas a sí­k ülésnek köszönhetően közel tud csúszni a vezetőhöz, és még egészen használható kapaszkodókat is talál hátul. Szerencsére a hátsó rugóstag kellően progresszí­v ahhoz, hogy lágy beállí­tása ellenére se üssön fel azonnal két személy súlya alatt. Ilyenkor egyedül az első féken mutatkoznak a túlterheltség jelei, ezért aztán elengedhetetlen a hátsó használata.


De lássuk, mit vár Bronnen a Trickertől. „Szerintem helyes kis mókagép, kiválóan alkalmas kezdőknek vagy második motornak. A vezetőképzéstől a 250-es szupermotó-versenyekig sok mindenre lehet majd használni.

Szerintünk viszont a Tricker leginkább egy akrobatikus ambí­ciókkal teli fiatal keze alatt érzi elemében magát, aki éppen most nőtt ki a gördeszkás és a BMX-es korból. Ezért felkértük a 20 éves stuntriding csillagot, Angyal Zoltánt – illetve ahogy jobban ismerik, Szemöldököt –, hogy tegye próbára a Trickert. Nem telt bele fél óra, és Szemöldök szabad kézzel egykerekezett körbe-körbe, 180 fokot fordulat első keréken, valamint látványos donutokat produkált vele.

Tehát: bizony, nagyon frissí­tő élmény is lehet a motorozás, és nem is kell több hozzá, mint 250 köbcenti, 19 lóerő és 118 kilogramm száraz tömeg. Egy szó mint száz, Trickert a fiataloknak!