Yamaha TDM 850 / 900 – Használtmotor teszt

Mind a kaland, mind a természetfilm készí­tő cégek merí­thetnének ötletanyagot a TDM-ek megélt történeteiből. Valódi túramotor, ami a megtett kilóméterekről, és tájakról tudna mit mesélni, pillanatok alatt összejönne egy új regényre, vagy forgatókönyvre való.


Amikor 1991-ben a piacra dobta a Yamaha a TDM 850-et, valószí­nűleg ők se tudták mi is az, amit megalkottak. Avagy fogalmuk se volt arról, hogy mit akarnak: óriás endúrót, sportgépet, vagy túramotort? A fejidom formája, magasra í­velt kormánya, és kartervédője egy túraendúró képét festette. Ezzel ellentétben jól kiegyensúlyozott motorja, alacsonyra helyezett lábtartója és széles, kényelmes ülése egy túramotorra emlékeztetett. Nagyon jó féke, feszes sportos futóműve viszont a sportmotorok közé sorolta.


Az 1991-ben kiadott 850-esen (3VD tí­puskód), amely akkor 78 lóerőt tudott, először 1993-ban cicomáztak egy kicsit. Csak a kormányt és a kipufogót krómozták le, a vázat és a blokkot pedig fémszí­nűre hagyták, a műszerfal keretét felpolí­rozták. 1994-ben azért valamivel alaposabb, és behatóbb munkát végeztek. Kicserélték a léptetővillát, a váltófogaskerekeket és a kuplungkosarat is. A nagy áttörés viszont váratott magára. 730-at kellett aludni, mire megtörtént a csoda, és mindenki megcsodálhatta az „új” motort. És valóban akár teljesen más tí­pusként is lehetett volna kezelni, annyira jelentős volt az átalakulás. De maradtak tipikusan TDM-es vonások, í­gy a gyár is beérte egy új tí­puskóddal, ami 4TX lett. 270 fokban elékelték a főtengelyt, és 80 pacis lett az erőforrás. A ’94-ben megkezdett váltós játékot folytatták, új első teleszkópokat szúrtak alá, és a tank térfogatát 2 literrel megnövelték 18 literről 20-ra. De a legszembetűnőbb az új megjelenés volt, ami végre letisztult, és megmutatta, hogy valójában egy túramotorról van szó. Eltüntették a kartervédőt, és az endúrós elemeket, a futóművel a sportmotoros adottságokat is eltávolí­tották, í­zzig-vérig túra masina lett a TDM-ből. ’97-ben csak egy kábel került kiépí­tésre a riasztó őrület miatt, majd ’99-ben nekiugrottak az üzemanyag ellátó rendszernek, amivel 82 lóerőre tornázták a gép erejét. A kuplunggal és a váltóval is foglalkoztak újból egy kicsit. Elektromos benzinpumpát szereltek fel, és rajzoltattak egy új fejidomot. Aztán 2002-ben bemutatták az RN08 kódra hallgató új változatot. Ismét hatalmasat ugrottak. Konkrétan TDM 900 lett a 850-ből. 897 köbcentiméterre növelték a hengerűrtaltalmat. Ez azt is jelentette, hogy 86 lóerőre izmosodott a gép. A kor követelményeinek és elvárásainak megfelelően befecskendező rendszer vette át a karburátor helyét, másodlagos levegőrendszer is kiépült, és természetesen egy katalizátor is helyet kapott a kipufogóban. Végre eljutottak oda, hogy lecserélték az ötsebességes váltót hatosra. Kidobták a régi felniket is, és az acél vázból könnyűfém lett. A gép teljes tankolt súlyát 223 kg-ra könnyí­tették. Minimális mértékben a külcsí­n is megváltozott. Az LCD kijelzős műszerek pedig csak ráadásként jártak a motorhoz. 2004-ben módosí­tottak a villán, elektronikus immobilizerrel látták el a gyújtáskapcsolót, aztán megjelent az A változat, ami ABS-t jelent.


Ami a használhatóságot illeti, a kezdetektől fogva kiváló úitárs volt a TDM. Megbí­zható kezes motorja, kellemesen sportos, de kényelmes futóműve igen élvezetessé tette a túrázást. Az erőforrás szinte elnyűhetetlen, viszont 1999-ig igen hangosan működött a váltó. Ha ehhez még erős teherváltási reakciók társulnak, akkor ideje kicserélni a hátsó kerékben a rándí­tásgátló gumikat. Nagyobb kilométer teljesí­tménynél (50 000 km fölött) előfordul, hogy csökken a központi rugós tag csillapí­tása, és a motor úhullámok után hintázni kezd.

Az első, 3VD tí­pusnál még igen magas volt a benzinfogyasztás, ezt úgy lehet orvosolni, hogy a karburátorokban a tűket a legalsó pozí­cióba kell tenni. A rosszul elérhető szí­vatót az XTZ 750 tartója segí­tségével a kormányra tehetjük, a bovdene elég hosszú ehhez. Sok példánynál az idom rezgő hangokat gerjeszt, itt segí­t, ha a tartók alá habszivacsot rakunk. Sokan keményebb rugókkal orvosolták az első villát. A legjobb guminak a Bridgestone BT 54, a Metzeler ME Z2 és Metzeler ME Z4 mutatkozott a TDM-en.

Olvasói tapasztalatok

2004 márciusában jutottam hozzá egy svájcból behozott 1993-as évjáratú kifogástalan gyári állapotban lévő TDM 850-hez. Az órájában akkor 32000 km volt, amit azóta 55000-re tornáztam fel. A motort túrázáson kí­vül napi közlekedésre is használom. Az elmúlt másfél év alatt az általános kopó alkatrészeken kí­vül (fékbetét, olaj, gyertya, hátsó gumi) volt egy láncszakadásom egy szlovák túrám alatt, ami váratlanul ért, mert még nem volt időszerű a csere. Ezenkí­vül a feszültségszabályzó adta meg magát 40000-nél. Visszatérő gondom, hogy az első lánckereket rögzí­tő anya lelazul, a gyári biztosí­tó alátét ellenére. Mivel ilyenkor a menet tönkre is megy ,ez mindig az anya és a biztosí­tó alátét cseréjével jár. A végén persze a tengely menete is tönkre ment, amin már csak egy menetvágással lehetett segí­teni. A motor egyébként hibátlanul működik. Sikerült bejárnom vele Lengyelországot, Szlovákiát valamint Ukrajna határunkhoz közeli részeit. Kifejezetten túrázásra találták ki ezt a gépet. Hosszú távon sem fáradunk el az utasommal. Jól felpakolható, és a motor ereje lazán 160 km/ó feletti utazási tempót enged meg. A végsebessége 220 km volt 8200-as fordulaton. Ez több, mint amit a gépkönyv ad, de megjegyzem, hogy egy sport légszűrő és egy Finster féle sport dob lett felrakva. Fogyasztása két személlyel autópályán végig 160-as tempónál kerek 6 liter. Városban 6,5-7 l között mozog. Olajt cserétől-cseréig (6000 km) 1 litert fogyaszt.

A motort nagyon megszerettem sokoldalusága, kényelme, és a sportdobból előjövő félelmetes hangja miatt, úgy-hogy nem is szándékozom még évekig megválni  tőle. Talán az én motorom hatására apám is vett egy 1999-es francia országból behozott TDM-et.  Ez a gép már a 96-os gépek újí­tásait viseli. Esztétikusabb első, hátsó lámpa, tank és ülés módosí­tás. A motorjában pedig 270 fokos főtengely csapszeg elékelés történt. Ennek hatására a hangja közelit a V motorokéhoz, a fogyasztása pedig közel egy literrel lett kevesebb. Kí­méletes vezetésnél 4 liter körül iszik, de ha nagyon hajtják sem megy 6,5 fölé. Ez a motor is lazán 200 felett tud. Idén tavasszal a hátsó lánckerék csapágya eltörött, ami viszonylag kis költséggel orvosolható volt. A motorral más probléma nem volt. Hidegen-melegen rögtön indul.  A motor kilométer órája 13000-et mutatott vásárláskor, de ez szerintünk 20000-el több lehetett. 8000 Km lett bele téve 10 hónap alatt. Erre a motorra is felkerült egy Finster  2:1-be dob . A motor rögtön 15 kilóval könnyebb lett, és a hangja szuper. Bejárta már az országot és egy rövidebb osztrák kirándulásra is elvitte apámat.



ifj és id. Egry Gábor

Egy nagyon szép állapotú ’98-as TDM 850, véletlenül – egy csere során – került a tulajdonomba. Nem igazán tetszett, se a két henger, se az alakja, se semmi a 600-as Fazer után. El akartam adni, de előtte adtam neki egy esélyt. Az első néhány kilométer igazolta minden ellenérzésem. „Ez nekem nem kell” gondoltam, de valami mégis a nyeregben tartott. Még aznap este nekiindultam vele egy kisebb túrára. A reggel megint a TDM-en talált és valahogy egyre több szépséget és értéket találtam benne. 1000 km után ezt gondoltam: „Igen ez az én motorom!” Igényes kidolgozású, kényelmes – hátul is! -, nyugodt, ha kell mégis dinamikus, fordulékony, nem túl robosztus, de mégis elég nagy, könnyű és nyomatékos, meg minden, ami egy jó túramotorhoz kell. Valahogy mindig az az érzésem támad rajta, hogy most irány a Végtelen Utak Birodalma, de legalábbis a bajor Alpok. Azóta lett egy új 900-asom. Ezt is nagyon szeretem. Hibája egyiknek sem volt eddig semmi. (A 900-as 1l-el kevesebbet eszik gondolom az injektor miatt.)

Érdekes, hogy Mo.-n egy viszonylag szűk réteg keresi  – ill. úgy mondanám inkább, hogy fedezte fel. (A „felfedezéshez” egy próbakör kevés!) Viszont aki rátalált, ritkán válik meg tőle. Tudom, nem versenyzésre való és nem is csillog úgy, mint egy chopper, de motorozni, azt nagyon jó vele. így, ha megkérdeznétek milyen motort választanék helyette? Hát, talán egy TDM –et.

Máthé Tamás