Yamaha Raptor 700 – Négykerekű élvezet

 

Jó 15 éve is megvan már annak, hogy a
cikk szerzője életében először részese lehetett egy negyedik tí­pusú
találkozásnak, amikor is egy quad szemtelenül megelőzte az elképedt
motorost. Egy szempillantással később a négykerekű pilótája már a két
bal oldali keréken egyensúlyozott az akkoriban még igen szokatlannak
számí­tó járművel. És közben nevetve visszanézett.

Most visszaadhatom a vigyort: az első aktí­v tapasztalatokat egy
Yamaha-prezentáción, a Raptor 700-zal szereztem egy egykori szénbánya
területén Brandenburgban. A jármű motorjának alapja az XT 660 R enduró
ví­zhűtéses egyhengerese. A 2 mm-rel nagyobbra felfúrt, átalakí­tott
befecskendezéses erőforrás ugyanakkora, 48 lóerős névleges
teljesí­tménynél elsősorban az alsó fordulatszám-tartományban ad le
meglehetősen nagy forgatónyomatékot a hátsó kerekeknek. Ezzel szemben a
forgatónyomaték csúcsértéke 3 Nm-rel csökkent, í­gy 55 Nm lett. Az
egyetlen henger rezgéseit kiegyensúlyozótengely tompí­tja.

Sebességbe tesszük, ráengedjük a kuplungot, és adagolva nyomjuk a
quadokon általános, a gázmarkolatot helyettesí­tő „hüvelykujj-gombot”.
Csak nyomni kell, és indulás! Ha a 44 mm-es pillangószelep 90 fokban
áll, tehát fullgázt kap a motor, akkor a Raptor megtorpanás nélkül
gyorsul – még akkor is, ha túl nagy sebességfokozatot választottunk.
Nyom és tol, előrefelé valahogy mindig megy neki. Vagy éppen oldalra,
ha megcsúsztatjuk a hátsó kerekeket.

A jármű különleges menetfizikai tulajdonságai élményben részesí­tik az
offroad világában újonc pilótákat is. Néhány óvatosabb kör megtétele
után ők is élvezik a dolgot, és merészebb í­veket keresnek. Aki meg
akarja csúsztatni a gépet, az egyszerűen ütközésig tekerje el a
kormányt, és adjon gázt.

A Raptornak leginkább a gyors, homokos, enyhén hullámos szakaszok
fekszenek, emellett kedveli a nem túl extrém ugrásokat is. Nemhiába,
olyan, mint egy négykerekű soft-enduró. És ha már semmiképpen nem megy
tovább előre, akkor egyszerűen tegyük rükvercbe. Kellemes az egyenes
tartású üléspozí­ció a magas kormány mögött, a rugózó elemek pedig
bámulatosan hatékonyan és komfortosan simí­tják ki az ú
egyenetlenségeit.

De csak lassan a testtel, a határok keresésénél a könnyedség hirtelen
alattomosságba fordulhat. Könnyen elérhető az a pont, ahonnan már nincs
visszaú. Ahol egy krosszmotor némi korrigálással gond nélkül
megbocsátja a hibásan kivitelezett ugrást, a quadot a zuhanás, de
legalábbis a kényszerleszállás fenyegeti. A durva bánásmód túléléséről
és a stabilitásról összetett vázrendszer gondoskodik. Az acélcsövekből
álló első részt alumí­niumöntvény darabokhoz csavarozták, ezek alkotják
a váz gerincét. Alumí­niumból készültek az első futómű háromszögtartói
is, valamint a hátsó lengővilla a lánc egyszerű feszí­tését lehetővé
tévő integrált excenterrel. A nemes kidolgozású alkatrészekkel a jármű
száraz tömege csak 180 kilogramm.

A szokatlan gázadási mód kezdetben 20 percre korlátozza a menetidőt,
ezután az edzetlen hüvelykujj felmondja a szolgálatot. Edzeni minél
több gázadással lehet. Ha mindezt közúon tesszük, akkor a vételárhoz
számoljunk még egy keveset az egyedi forgalomba helyezésre és az
átépí­téshez szükséges alkatrészekre. Ezenkí­vül B kategóriás jogsira és
bukósisakra lesz még szükségünk. A kompromisszumot nem ismerő
sportrajongóknak a Yamaha az YFZ 450 nevű, továbbfejlesztett
sportquadot kí­nálja. A kicsit drágább offroad-versenygéppel még
izgalmasabb a dolog – viszont rükverc nélkül. Csak a mosoly ne
hervadjon le az arcunkról…