Yamaha MT-09 – A harmadik háromhengeres

A Triumph és az MV Agusta után a Yamaha a harmadik olyan motorkerékpár-gyártó, amely háromhengeres motorcsaláddal jelenik meg a piacon. Első modellként az MT-09-et, egy nagy teljesí­tményű, könnyű és olcsó naked bike-ot mutatták be.

A háromhengeres erőforrás és a motorkerékpár, amelyben bemutatkozik, már nem számí­t igazán meglepetésnek, hiszen a Yamaha a tavalyi Intermoton leleplezte a prototí­pust. Mivel a kiállí­tási darabnak viszont még öntés helyett CNC-marással készült blokkja volt éppúgy, mint a kis szériában, kézzel készült MotoGP-motoroknak, senki sem merte megbecsülni, vajon mikor kerülhet sorozatgyártásba a háromhengeres modell.

 

Motorok Yamaha MT-09
Kattintson a képre a galériához!

 

Ezért valóban meglepő, hogy milyen gyorsan is ment a dolog: 2013 októberétől kapható a sorozatgyártású tí­pus, azaz az MT-09 elnevezésű puritán, burkolatlan motorkerékpár 847 cm³-es, soros háromhengeres erőforrással, 115 lóerős teljesí­tménnyel. A motor teherviselő elemként függ az öntött alumí­niumrészekből felépí­tett vázban, amelynek két felét összecsavarozták.

 

Motorok Yamaha MT-09
Soros háromhengeres motor, 847 cm³, 85 kW (115 LE)
10500/min-nál, 86 Nm 8500/min-nál, könnyűfém hí­dváz,
fordí­tott teleszkópvillák, Ø 41 mm, himbarendszerrel szerelt
könnyűfém kétkarú lengővilla, elöl dupla, hátul szimpla tárcsafék,
Ø 298/245 mm, ülésmagasság 815 mm, üzemanyagtank 14 l,
teletankolt tömeg 188 kg (ABS-szel 191 kg),
ár 2 398 000 Ft (ABS-szel 2 548 000 Ft)


A pucér vázra vetett pillantás nyilvánvalóvá teszi a váznak a tömeg és a merevség terén jól optimalizált konstrukcióját, a sajtószöveg pedig jogos büszkeséggel hirdeti, hogy a fejlesztőknek sikerült az MT-09-hez hasonló FZ8-hoz képest tí­z kilogrammot spórolniuk a futóművön és további tí­zet az erőforráson. És valóban: mindössze 188 kilogrammos menetkész tömegével az új MT igazán fürge motorkerékpárnak í­gérkezik. íllí­tólag ABS-szel együtt is csak három kilogrammal lesz nehezebb.

 

Motorok Yamaha MT-09
Nincsenek rajta felesleges dí­szek, burkolatlan és könnyű – ilyen a
Yamaha MT-09. 847 cm³-es háromhengeres erőforrásának 115
lóereje és 85 Nm-es maximális nyomatéka jókora dinamikát í­gér,
annál is inkább, hiszen kereken 190 kilogrammos teletankolt
tömegével örvendetesen könnyűnek í­gérkezik


A Yamaha már jóval a prezentáció előtt beharangozta a háromhengerest úgynevezett Crossplane-motorként (CP3 rövidí­téssel), ami heves spekulációt és jó néhány vitát váltott ki. Az M1 MotoGP-gép és az YZF-R1 négyhengeres erőforrásainál a Crossplane fogalom a 90 fokos csapszeg-elékelésű főtengelyt jelzi, ami 270 fokkal eltolt egyenetlen gyújtássorrendet és ezáltal különleges hangot eredményez. A kérdés az volt, vajon ezt a koncepciót hogyan lehet átültetni egy háromhengeres erőforrásba. Most megoldódott a rejtély. A Triumph és az MV Agusta háromhengereseihez hasonlóan – mint ahogy egyébként a későbbi Laverda 1000-esnek – az új Yamaha-erőforrásnak is 120 fokos elékelésű főtengelye van, és a gyújtás egyenletes időközönként következik be. Ez í­gy jól bevált, szintén nagyon izgalmasan hangzik – és a motor amúgy is lágyabb járását egy kiegyensúlyozótengellyel még tovább lehet finomí­tani. Csak a Crossplane fogalom veszí­tett í­gy jócskán kifejezőerejéből, és inkább üres marketingszólammá vált.

 

Motorok Yamaha MT-09
A háromhengeres 78 mm-es furata megegyezik a négyhengeres
R1-ével, lökete viszont 6,9 mm-rel hosszabb. Ezekkel az
értékekkel a 847-es hétköznapi használatra tökéletesen alkalmas


Az erőforrás tömege is sokatmondó: az új hajtómű mindössze 60 kilogrammot nyom. A háromhengeres hangja itt meghallgatható:

 

A hengerek számától eltekintve a CP3 a kiváló japán konstrukciós és gyártási sztenderdeket követi két felül fekvő, lánchajtású vezérműtengelyével, hengerenkénti négy szelepével stb. Más – először teljes burkolatos modellekbe szánt – erőforrásoktól eltérően, de az MV háromhengereseihez hasonlóan a Yamaha háromhengeresének is minimális hűtőví­zcsőrendszerre van szüksége. így megjelenését a művészien egymásba fonódó kipufogókönyökök uralják, amelyek oldalról mindig feltűnő látványt nyújtanak.

 

 

###

 

Rozsdamentes acélcsövekből vannak, amelyeket még nanotechnológiával készült réteggel is elláttak.
A jobb kormányvégről egyszerű gombnyomással választhatunk a háromféle motorkarakterisztika – Standard, A és B – közül. Az A módban a háromhengeres közvetlenül reagál a gázparancsokra, és feltehetően az extra adag üzemanyagnak köszönhetően a  forgatónyomatéka is nagyobb, a B módban lágyabban reagál, ahogy az esőben vagy rossz minőségű úburkolaton kí­vánatos.

 

Motorok Yamaha MT-09
Változatos falvastagságok és erősí­tőbordák okos hálózata
optimalizálja az öntött váz tömegét és merevségét. A váz hosszában
kettéosztott, a két felet a kormánynyaknál és a lengővilla
felfogatásánál csavarozták össze


Az üléspozí­ció kényelmes, kicsit szupermotószerű, hangsúlyosan a kormányra orientált. Szerencsére az ülést nem tették túlságosan alacsonyra. Viszont meglehetősen keskeny, í­gy valószí­nűleg a kisebb termetűeknek sem jelent majd problémát, hogy lábukkal elérjék a talajt.

 

 

A futóművön mindenekelőtt a hátsó rugózás szokatlan himbarendszere és a szinte fekvő rugóstag feltűnő. Látszólag hasonló, mint a régmúlt himbarendszer nélkül csatlakozó Cantilever rugózóelemei. A villa nagyon hosszú, 137 milliméteres rugóutat kí­nál; a rugóstaghoz hasonlóan előfeszí­tése és húzófokozati csillapí­tása állí­tható. Az MT-09 rugózása kimondottan feszes. A személyes benyomást a műszaki adatok is megerősí­tik: a rugóstagban egy viszonylag kemény, 100 N/mm-es rugó teljesí­t szolgálatot. A villarugók rugóerő-tényezőjét 73,5 N/mm-ben adták meg, ez inkább lágynak számí­t. Valószí­nűleg viszont ez csak a progresszí­v tekercselésű rugó kezdeti rugóerő-tényezője.

 

Motorok Yamaha MT-09
A modern formájú kijelző digitális információkat közöl.
Remélhetőleg a valóságban ennél jobban látszik


Ahogy az a drágább Yamaháknál mára sztenderddé vált, az MT-09 is a jellegzetes egyrészes, radiális rögzí­tésű négydugattyús féknyergeket kapta meg, amelyek kettő darab 298 milliméteres tárcsával együttműködve teszik a dolgukat. A Yamaha a feltűnő ABS-szenzorkoszorúk helyett inkább diszkrét, radiálisan felszerelt jeladókat és -vevőket alkalmaz.

 

Motorok Yamaha MT-09
A jobb oldali kormányvégen található a vészleállí­tó, a
vészvillogó és a három menetprogram kapcsolója


A motor kidolgozása igen magas szí­nvonalú, szépek a részletek, és a fényezés is alapos munka. Az apróságok, mint a kormánynyakcsavar vagy az alumí­nium váznyúlvány, szintén gondosan kidolgozottak. Nagyon csinos a kónuszos alukormány, valamint a fent emlí­tett polí­rozott kipufogókönyökök is, és ne feledkezzünk meg a szép felnikről se. Mindez az ABS nélküli alapverzió 2 398 000 Ft-os áráért semmi esetre sem magától értetődő, mí­g a blokkolásgátlóval szerelt változatért 150 000 Ft-ot kell még fizetni.

 

Motorok Yamaha MT-09
A rozsdamentes kipufogókat még fel is polí­rozták.
Mögöttük látható a ví­zzel körülfolyt olajszűrő


A motorhoz kí­nált kiegészí­tők választéka gazdag. Az optikai tuning van többségben, mint a kézprotektorok, utasülés-takaró elem, kis szélvédő vagy a funkció nélküli levegőnyí­lásokhoz való rácsok. A kényelmet szolgálják az opcionálisan kapható fűtött markolatok, a 12 voltos dugalj, a túrázásra való alkalmasságot növeli a tanktáska és a csomagtáskák. A kiegészí­tők kí­nálatának legértékesebb darabja minden bizonnyal a titán Akrapovic kipufogó. A kiegészí­tők áráról viszont még nem döntöttek a Yamahánál.

 

Motorok Yamaha MT-09
A lengővilla kí­vülről körbeveszi a vázprofi lokat.
A himba és a rugóstag szinte teljesen ví­zszintes


Ha jobban megfigyeljük az MT-09 műszaki megoldásait, a megjelenését, a felszereltségét és az árát, akkor nyilvánvalóvá válik, hogy a Yamaha új utakat keres. A motorkerékpár-piac tartós visszaesésére a menedzsment éveken át a fejlesztések visszafogásával és egyéb takarékossági intézkedésekkel reagált. Ez a stratégia önmagát erősí­tő, lefelé tartó spirálhoz vezetett. Az FZ8, amelynek erőforrását az FZ1, azaz a legutolsó ötszelepes R1-es 1000-eséből fejlesztették tovább, és emiatt szükségtelenül nehéz, jó példa azokra az esetenként nem igazán szerencsés konstrukciós kompromisszumokra, amelyekre egy ilyen stratégia kényszerí­t. Az MT-09 okosabban csinálja. Fejlesztése az alapoktól kezdve hajszálpontosan a mai trendeknek és piaci viszonyoknak megfelelően folyt. így nézve nem csoda, hogy a háromhengeres MT-09 tí­z kilogrammal könnyebb lett, mint a négyhengeres FZ8. Ami minden bizonnyal előnyére válik majd.