Yamaha MT-07 – Hideg zuhany a konkurenciának

Már a sarokszámok is felértek egy hadüzenettel: 75 lóerő, teletankoltan 179 kilogramm, ABS-szel 1,8 milliós ár. Hogy a konkurenciának valóban fel kell-e kötnie a jégeralsót, az az első menetpróbából kiderül.

Ez az MT sorozat negyedik modellje, a rövidí­tés a maximális nyomatékot (Maximum Torque) jelenti. Sajnos a széria 2005-ben bemutatott legelső változata, az MT-01 mára már eltűnt a piacról, és az egyhengeres MT-03 eladási statisztikái sem jelentenek sok jót a modell túlélése szempontjából. Egyébként 2013 őszéig az egész palettával ez volt a helyzet, a Yamahának komoly problémákkal kellett szembenéznie.

 

Motorok Yamaha MT-07

 

A hangsúly a múlt időn van. Az MT-09 személyében ugyanis tavaly ősszel új csillag született a Yamaha egén. A vásárlók úgy kaptak az újjáalakí­tott háromhengeres után, mint fuldokló a mentőövért. Az MT-09 hihetetlenül rövid idő alatt elfogyott. A várakozás elképesztően nagy. Az oka is könnyen megmagyarázható: kitűnő megjelenés, korszerű technika és olcsó ár: a Yamaha 1 698 000 forintot kér az ABS nélküli tí­pusért, blokkolásgátlóval pedig 170 ezerrel többet. Valóban olcsó. De vajon jó is?

 

Motorok Yamaha MT-07

Tökéletes kidolgozás, hihetetlen fürgeség és itt-ott szakí­tás a hagyományokkal: például a rugóstag közvetlenül az erőforrásra támaszkodik

 

 

Lanzarote szigetén nincs olyan Yamaha-dolgozó, aki ne széles mosollyal az arcán közlekedne. Még a motormosásért felelős fiúk is vidáman fütyörésznek. A gyújtáskulcs a legszebb napsütésben talál bele a zárba, és a mozdulat egy csapásra életre kelti a soros kéthengeres erőforrást. A 270 fokos csapszegelékelésnek köszönhetően a visszafogott hang egy V motorra emlékeztet. A Yamaha ezt a fogást a TRX kéthengeresénél is alkalmazta egykoron.
Már néhány méter után otthon érzi magát rajta az ember. A nyereg párnázása kényelmes, a 805 milliméteres ülésmagasság a kimondottan karcsú derékkal párosulva a rövid lábú pilótáknak is biztonságérzetet ad. A térdszög is tökéletes, ráadásul a nagyra nőttek is megfelelően el tudják helyezni a lábukat rajta, semmi sem kényelmetlen. A műszerek kezelése ösztönös. Minden ott van, ahová az ember magától is nyúlna. A jól leolvasható kijelző pedig tényleg minden fontosnak tűnő információt megjelení­t. A motor manőverezési készsége is játékosan könnyed, ami nem csoda a teletankolva is csak 179 kilogrammos tömeg láttán. ABS-szel három kilogrammal lesz nehezebb az MT-07. Sajnos a helyszí­nen nem volt lehetőségünk ilyen változatot tesztelni, mivel Japánban csak később kezdik őket gyártani. A könnyed manőverezési készséghez minden bizonnyal a központosí­tott tömeg is hozzájárul. Az új hajtómű rendkí­vül kompaktra sikerült, és mélyen ül a vázban. Ehhez jön még a maga mindössze 1400 milliméterével meglehetősen rövid tengelytáv. Ha a motor tervezői a 180-as hátsó kerék helyett megelégedtek volna egy 160-assal, az MT talán már túlságosan is izgága lenne.

 

Motorok Yamaha MT-07

A digitális kijelzőn megjelenő számtalan információ semmi kí­vánnivalót nem hagy maga után. A szép formájú lengővilla nyomásos eljárással készült acélelemekből áll, gyorshegesztéssel rögzí­tették, és minősége kitűnőnek néz ki

 

 

 

Elképesztően jó érzés a kis MT nyergében csavarogni a kanyargós utakon. Pontosan kormányozható, és spontán módon reagál az í­vkorrekciókra. Visszajelzése is kiváló. A váz különböző falvastagságokkal és acélötvözetekkel készül, és állí­tólag célzott rugalmassággal segí­ti elő ezt a visszajelzést. A villa és a rugós tag hangolása is nagyon kényelmes. Mindent kiszűrnek, és közvetlen, bizalomgerjesztő érzést adnak. Újí­tás ezen a téren: bár a rugóstag progresszí­v himbarendszerrel működik, ennek ellenére közvetlenül az erőforrásra támaszkodik. A sportos beállí­tottságú, tapasztalt pilóták minden bizonnyal kritikával illetik majd a lomhának mondható csillapí­tást – gyorsan bevett, úhullámokkal tarkí­tott kanyarokban a motor hátulja enyhén pumpál. Összességében azonban a motor hangolása nagyon is megfelel a kezdő motorosoknak. Illik ehhez a fék is, amelynek bár nincs kristálytiszta nyomáspontja, hatása viszont teljesen rendben van.  Maga a Yamaha a sajtószövegben í­gy jellemzi az MT-07-et: „Instant fun”. Ami nagyjából annyit jelent: élvezetes az első méterektől kezdve.

 

Motorok Yamaha MT-07

 

 

 

De nem csak a pillekönnyű kormányzási viselkedés és a laza üléspozí­ció az, ami állandó vigyort garantál a sisak alatt. Az új fejlesztésű erőforrás is tökéletes, a rugalmasság és a nyugodt járás mintaképe.
Példákat szeretnének? Pont a kezdők azok, akik gyakran elfelejtenek a kanyar előtt visszaváltani a megfelelő sebességfokozatba. Az MT-07 csak nevet ezen. 2000/min-es fordulattól a 690 centiméter magas kéthengeres zokszó és rángatás nélkül változtatja át tolóerővé a gázparancsokat. Téved viszont az, aki most egy Honda NC 700-re emlékeztető, dí­zelmotorszerű teljesí­tményleadásra gondol. Hiszen az MT-07 erőforrása éppen annyira bárány, mint amennyire farkas. 3000/min-től már érezni az erejét, 4000/min-től nagyon nyomatékos. A kéthengeres efölött is vidáman pörög majdnem 10 000/min-es fordulatig. Sportosan megfogalmazva: aligha van még egy olyan motor, amellyel ennyire egyszerű lenne egykerekezni. Ilyen könnyű. Ilyen kontrollálható. Hiszen a kéthengeres rendkí­vül rugalmas, kiválóan veszi a gázt, és erejét mindig kontrolláltan és csaknem lineárisan adja le. A Yamaha teljesí­tménydiagramján jól látszik, hogy a motor 4000 és 8000/min között mindig 60 newtonméter körüli nyomatékot ér el. Már 6500/min-nél megvan a 68 newtonméteres nyomaték, 9000/min-nél a 75 lóerős legnagyobb teljesí­tmény. A menet közben szerzett tapasztalataink alátámasztják a papí­rforma szerinti értékeket: az MT-07 az í­géretek szerint 210 km/h-s sebességet ér el. Ezt könnyen el is hisszük neki.

 

Motorok Yamaha MT-07

 

Ennyire egyszerű vezethetőségével, túláradóan életigenlő hajtóművével és hadüzenetnek is beillő árával nem csak a konkurenciának van mitől tartania. Hiszen azt leszámí­tva, aki kizárólag négy hengert szeret maga alatt tudni, immár a Yamahán belül sincs ésszerű ok arra, hogy az XJ6-ot válasszuk.
Az MT-07 mindenkit hideg zuhanyként ért. Ráadásul még a kidolgozása is meggyőző. Egyik alkatrésze sem hat olcsónak vagy elnagyoltnak. A felületkezelések szépek, a kipufogó rozsdamentes acél, a gyárilag felszerelt Michelin Pilot Road 3 abroncsok tökéletesen jól funkcionálnak, és semmiképp sem nevezhetők olcsó megoldásnak. A kiegészí­tők gazdag gyári kí­nálata az Akrapovic hangtompí­tótól az MT ruházatig terjed.