Yamaha MT-01 – Ököllel, arcon

Nem hittük és sokan még ma sem hiszik, hogy egy MT-01-hez hasonló motorkerékpárt sorozatban mer gyártani valaki. Pláne a japánok, akik általában biztosra mennek, ha a technikáról vagy a megjelenésről van szó. Pedig az MT-01 már ötéves, í­gy használtan is elérhető.

A látvány olyan, mint egy jobbegyenes lehet egy bokszolótól a szép szavakon edződött ember számára. Nem igényel kommentárt. Az MT-01 nem is motorkerékpár, inkább örök beszédtéma az átlagember számára. Briliáns módon párosí­tja az alpári, 1670 köbcentis, V2-es blokk hangsúlyos formáit a vákuumos öntési eljárással készült vázzal, a sportos, állí­tható futóművel és az R szériás sportmotorokról származó fékekkel.

Motorok Yamaha MT-01

A 2005-től gyártott nyomatéksport-motor szándékosan kilóg a csupasz gépek közül. A Yamaha-szalonokban külön sarkot alakí­tottak ki neki, rengeteg kiegészí­tőt kí­náltak hozzá, és olyan, harmincon túli vásárlókat reméltek, akik nem ijednek meg egy gyors szerpentinezéstől, illetve volt tehetségük összegyűjteni a pénzt egy egyedi, de drága motorra. Az MT-ből nem is lett tömegcikk. Talán túl félelmetesre sikerült és ezt értették félre sokan a kezdetekkor.

Motorok Yamaha MT-01

A közel kétszázhetven kilós óriás blokkjának eredetijét a Wild Star nevű cruiserhez tervezték, majd felfúrták a sportosabb Road Star Warriorhöz és még egyet csavartak rajta, mielőtt az MT-be került. Az előbbi kardánhajtású volt, a köztes gép bordásszí­jat viselt, az MT-01 pedig láncon át hajt.

A vezetéséhez eleinte bátorság kell. A kilencven lóerő megtévesztően hétköznapi adat, ha nem tűnik fel, hogy a százötven newtonméteres forgatónyomaték szinte az alapjárattól elérhető. Ezért az ötfokozatú váltót nagyon ritkán kell használni és már ötezerig sem érdemes elforgatni a turbódí­zelesen működő V2-est. Aki igazán őrült, akár a gyártól is rendelhet hozzá tuningkitet. A Stage1 csak két Akrapovic slip-on dobot tartalmaz. Ez kell is, í­gy szól igazán szépen a motor. A Stage2 teljes kipufogórendszert jelent, mí­g a Stage3 készletben új dugattyúk, hegyesebb vezérműtengelyek is vannak, ezekkel valódi vadállat válik a Yamahából, í­gy utcára sem mehet többé. Aki háromezer fölött hanyagul visszavált, azt elementáris motorfékkel jutalmazza az MT, közben a fara kicsit riszálni kezd. A hajtűkanyarok még negyedik fokozatban is kivitelezhetők, mert a futómű pontos, a motor kezesebb, mint amit szoborszerűsége alapján várnánk.

A különc Yamahának komplett rajongótábora van. Ők azt állí­tják, hogy ezzel a géppel még pályanapokon is szép az élet. Efféle mutatványok nem elképzelhetetlenek, de az MT-01 inkább olyan országúra való, ahol nem a kráterek jelzik a megtett távolságot. Ott akár öt liter alá is eshet a benzinfogyasztása.

Százas tempó körül nagyon szépen dörömbölnek a gyári dobok, nem túlzott a menetszél és egy átlagos felnőtt férfi számára könnyedek a manőverek. Igen, ez a Yamaha testalkat alapján is válogat a pilótajelöltek közül. Az alacsonyak és nyeszlettek, főként városban, szenvedni fognak. Ha szerencséjük van, még az előtt döntenek az eladásáról, hogy megcsúszna az első kerék és felborulna a motor. Ilyenkor lépnek a képbe, akik sokallják a jelenlegi, bőven négymillió fölötti vételárat, de sóvárognak egy „nagyon valamilyen” kétkerekű után.

A használt MT-01 kiválasztása kemény vizsga. íme, egy kis puska a lelkesedőknek. Az öt eddigi évjárat darabjai közül a legolcsóbb, de már használható állapotú gépek nagyjából 1,8 millió forintba kerülnek. Aki a sérült példány otthoni talpra állí­tásában gondolkodik, azt le kell lomboznunk. Ha a motor a bal oldalára dőlt, elrepedhetett a szárazkarteres blokk olajtartálya. A csere százezer forintos tétel. A tank félmillió körüli összegbe kerül, és jobb, ha megnézzük a kormányhatárolókat a váznyakon. Ha ezek már letörtek, az MT gazdasági totálkáros. Akkor sem jobb a helyzet, ha a mamut a jobb oldalán landolt. Ilyenkor szinte biztosan odalesznek a szexi kipufogóleömlők. A gyári alkatrész szinte megfizethetetlen. Védekezni például a Sato Racing bukógombáival lehet, ezeket minden tapasztalt MT-01-tulajdonos gépén megtaláljuk. Kiegészí­tőkből egyébként is rengetegfélét lehet kapni a motorhoz, í­gy fokozható a túraalkalmassága, még látványosabbá formálható, vagy egyszerűen csak igazán kétszemélyessé, ha az utas lábtartóit alacsonyabbra helyezzük egy ügyes adapterrel.

Konstrukciós bakik nem sújtják a prémium Yamahát, de volt három visszahí­vási akció az öt év alatt. A szervizek ingyen cserélték a gázpozí­ció-érzékelőt, a benzinpumpát és a hátsó rugóstag összekötő elemét. Nézzük meg a teleszkópszár-szimeringeket is, és ha ezek, illetve a kopóalkatrészek rendben vannak, készüljünk fel a különleges motoros élményre! Garantáltan kiderül, valóban felkészültünk-e rá.