Yamaha FZ8 – Kék rapszódia

“Káros ez a város. Betonvadon. Hideg nagyon, És az őrülettel is határos az, Ahogyan ide-oda kerget az unalom az utakon.” (Rapülők, Kék Rapszódia)

Nem éppen unalomban, sokkal inkább izgalomban lesz része annak, aki egy Yamaha FZ8 nyergében küzd az autókkal tömött Budapest betonvadonjában.

 

Motorok Yamaha FZ8
Kattintson a képre a galériához!


Az FZ8 nem indult rosszul a középkategóriás sportos roadsterek harcában 2011-es bevezetésekor, bár korántsem érte el azt a népszerűséget az európai piacokon, mint a Kawasaki Z750, amelyet idén a Z800 váltott. Annyi baj legyen, a Yamaha a MotoGP-csapatának szí­neit használta fel fegyverül, és néhány alkatrészt felülvizsgált, hogy fokozza 2013-as modelljének versenyképességét.

 

Motorok Yamaha FZ8Motorok Yamaha FZ8
Aszimmetrikus: a rugó-előfeszí­tést mindkét száron,
a húzócsillapí­tási erőt a jobb villaszár tetején, a nyomócsillapí­tást
a jobb villaszár alján kell állí­tani


Az FZ8 külsejének éppen ez a Race Blue fényezés a meghatározó eleme. A kék és matt szürke részletek rafinált keveréke – kiváltképp a kékre fújt kerekek – szinte hipnotizálja a szemlélőt. Mindehhez jól passzolnak a kor szellemében szí­ntelenre cserélt indexburák, és a velúrszerű oldalbetétekkel és texturált felső felülettel ellátott új üléshuzat, amely nemcsak javí­tja a nyereg tapadását, de a megjelenésen is nagyot dob. A múlté már a kicsit otromba kipufogódob, az új tényleg sokkal jobban mutat.

 

Motorok Yamaha FZ8
A teljes tömeg 51%-a terheli az első kereket,
amely kedvez az agresszí­v motorozási stí­lusnak


A modellfrissí­tés lényege azonban nem a külsőségekben keresendő. Az elődmodell futóművét érő kritikák hatására lecserélték az FZ8 rugózóelemeit. Az új, 43 mm-es fordí­tott első teleszkóp előfeszí­tése és húzócsillapí­tása a villaszár tetején állí­tható, mí­g a nyomócsillapí­tás a villaszár alján. A hátsó rugóstag előfeszí­tése ugyanúgy módosí­tható, mint a tavalyi modellé, de immár állí­tható a húzócsillapí­tás, emellett keményebb rugót is kapott.

 

Motorok Yamaha FZ8
Az FZ8 legszebb részlete: lágy í­vekben
futnak össze a kipufogó leömlőcsövei


A 779 cm³-es soros négyhengeres blokk a korábbi R1-ből származtatható, a szuperbike nyomdokain haladva kovácsoltalumí­nium-dugattyúk, felületi edzett hajtókarok és kerámiabevonatú hengerek hozzák a csúcstechnikát, amin most nem is változtatott a Yamaha. Ellenben új beállí­tásokat kapott az üzemanyag-befecskendező a sportosabb jelleg kedvéért. Ez leginkább abban nyilvánul meg, hogy gyorsabban veszi fel a fordulatot a motor.

Motorok Yamaha FZ8
A Yamaha is beállt a sorba:
immár szí­ntelen búrákat kaptak az irányjelzők

 

Az FZ8 nyergébe pattanni aligha okoz bárkinek is gondot. Az ülés elérhető magasságú (815 mm), a tank csatlakozásánál nem túl széles. Jó vonalú a kormány, és a lábtartókra is szinte magától odatalál a csizma. A kényelmes, mégis irányí­tó üléspozí­ció azonnal adja magát.

 

Motorok Yamaha FZ8
A Yamaha saját maga fejleszti blokkolásgátló rendszerét


A sima, egyenletes, ám kellemes kanyarokkal szabdalt úon csillogtathatja meg igazán előnyös tulajdonságait a Yamaha. Alapbeállí­táson hagyva a futóművet barátságos visszajelzéseivel nyugtatja meg a pilótát. Könnyen í­vre rakható, és zavartalan útartással bátorí­t a kanyarbemenettől egészen a kigyorsí­tásig. Hibátlan aszfalt esetén – például pályanapra látogatva – keményebbre állí­tható a csillapí­tás, de országúi viszonyok között kikerülhetetlen, hogy előbb-utóbb belefussunk repedezett, hordalékos vagy kátyús szakaszokba. Az FZ8 nyergében szinte észre sem vesszük ezeket a máskor igencsak bosszantó úhibákat. Az inkább keskeny kormány nagyon jól fordul, de lassú manőverezgetés során sem akar bezuhanni. Robogókat megszégyení­tve lehet vele a legnagyobb forgalomban is manőverezni.

 

Motorok Yamaha FZ8
A jól áttekinthető műszerfal nappal kifejezetten elegáns,
éjszaka azonban vadí­tóan piros háttérvilágí­tást kap


A fékerőt elöl dupla, 310 mm-es hidraulikus tárcsafék biztosí­tja, amelyet az R6 inspirálta négydugattyús monoblokk féknyergek szorí­tanak. A hátsó kerék lassí­tása a 267 mm-es féktárcsa dolga. A Yamaha saját fejlesztésű ABS-t szerel az FZ8-ra. A fékezés erőssége nem harapósságában, hanem kiváló progresszivitásában rejlik. Az ABS nem túl tolakodó, sok apró munkamenetben avatkozik közbe.

 

Motorok Yamaha FZ8

 

A négy henger figyelemre méltó rugalmasságot kölcsönöz. Szenvedés nélkül veszi a fordulatot már 2000/min-től, és mintaszerű linearitást mutat 6000-ig, hogy aztán pillanatok alatt felpörögjön a 10 000-es vonalkától kezdődő piros zónáig. A hatfokozatú váltó nagyon finoman működik, apró lábfejmozdulatra hangtalanul veszi a fokozatokat. Egyetlen szépséghibája, hogy nagyobb fordulaton kihúzatva egyesből felváltva könnyen üresbe kapcsol, ha nem vagyunk elég határozottak.

 

Motorok Yamaha FZ8
Legyen szó lassú araszolgatásról vagy hosszabb úról,
az ülés kényelmét nem érheti kritika


Egy roadsternek legalább olyan fontos a hangja, mint a kinézete. Az alacsonyabb fordulaton jelentkező, jellegzetes yamahás fütyülés í­zlés kérdése, de engem zavart. 6000-től jön meg a mély torokhang, emiatt aztán inkább jobban húzza az ember a gázt, mint visszafogottan gurulgat. Ennek eredménye a mért nem csekély, 6,7 liter/100 km-es fogyasztás.