Yamaha FJR1300 AS – Kényszerfejlesztés?

Már szinte filozófiai kérdés, hogy lehet-e ma elektronikus asszisztensek nélkül lépést tartani a fejlődéssel. Különösen akkor, ha egyébként tökéletes egy motor.

Éppen Sirokra készülődtem, amikor jött a hí­r, hogy megkapjuk tesztelni a Yamaha FJR1300 AS-t. Egy siroki ú általában jó motorozásnak í­gérkezik, van benne egy kis autópálya, aztán a Mátra eleinte nyújtottabb kanyarjai, majd szerpentinjei. Tökéletes úvonal kipróbálni a Yamaha sport-túra gépét, amelynek felfrissí­tett kiadása a napokban érkezett meg. Tavasszal ugyan már beszámoltunk az FJR1300 ráncfelvarrott modelljéről de akkor még nem állt rendelkezésre az SA változat. Az aktuális szenzáció: elektronikus úon állí­tható futómű.

 

Motorok Yamaha FJR 1300 AS
Katinson a képrea galériához!


Abból a bizonyos cikkből megtudhattuk, hogy az FJR-t átfésülték, kicsit átöltöztették, találtak még pár lóerőt, elhagytak a négyből két katalizátort, új műszerfalat, kipufogót és kezelőszerveket kapott, valamint egy második generációs félautomata, vagyis kuplung nélküli váltót. Más lett a kofferforma, a szélvédő és a fejidom. A bovdenes gázmarkolatot ride-by-wire rendszer váltotta fel, ez magával hozta a Super Ténéréről már ismert, kétállású jellegmezőt, a D mode-ot, a cruise control nevű tempomatot, a kipörgésgátlót, és… és… dobpergés… az elektronikus úon, az ülésből állí­tható futóművet!

 

Motorok Yamaha FJR 1300 AS
Éppenséggel nincs helyszűkében a vezető. Az FJR1300
terebélyes méretei ellenére könnyű, dinamikus motor


Az a helyzet állt elő, hogy valamit kellett már lépnie a Yamahának, a BMW, a Honda és a Kawasaki alaposan feladta a leckét a hangvillásoknak. Az első tapasztalatok nem voltak újak. Ismerős, de frissebb forma, ugyanaz a nagyon jó ergonómia, kényelmes, mégis tettre kész üléspozí­ció. Mint régen. A 290 kg-os tömeg már álló helyzetben sem tűnik soknak, középtámaszra húzni és onnan lebillenteni nem igényel különösebb erőfeszí­tést. Az erőforrás surrogva, kulturáltan jár, alapjárat fölött nem sokkal már élénken reagál a gázmarkolat felől érkező impulzusokra. Könnyedén fordul, a sorok között lépésben is stabilan, kiegyensúlyozottan gördül, és bár meglehetősen széles, mégis jól kontrollálható. Ahol a tükrök elférnek, ott elfér a két koffer is. A váltó vajpuhán működik, erről eszembe jut, hogy kézzel is válthatok. Ehhez a gázt sem kell elvennem, csak megnyomom a pontosan a mutatóujjam első percéhez tervezett széles váltóbillentyűt, és máris kapcsolja a következő fokozatot. Visszaváltásnál természetesen a kürt gombját nyomom meg, amely pontosan a visszaváltásért felelős gomb fölött helyezkedik el, és elnézést kérek a máris ingerülten mutogató úrvezetőtől előttem. Mondjuk ezt már a Yamahánál is megjósolták, és azt javasolták, hogy inkább az emlí­tett széles váltóbillentyűt pöcköljem kifelé mutatóujjal, úgy is lehet.

 

Motorok Yamaha FJR 1300 AS

 

Jól ugrik, jól lassul, könnyű manőverezni vele, az FJR méretei ellenére szinte fickándozik a városban. Aztán eljön az igazság pillanata, a Hungária körúról egy kellemes í­vvel rágyorsulunk az autópálya kivezető szakaszára. Ettől a perctől kezdve az ú királya az FJR. Háromezer tájékán elementáris erővel katapultálja előre a vezetőt, a belső sávból fejvesztve menekül, aki mögött feltűnik. Tetszik, mit mondjak. Néha hagyom, hadd menjenek el mellettem szegények, aztán amikor úgy gondolom, hogy most rajtunk a sor, gáz, és már megint miénk az ú. Egyvalami zavar csak be egy kicsit, ha gyorsí­tás közben váltok, erőset ránt a motor. Sokkal lágyabb a váltás, ha egy pillanatra gázelvétellel tehermentesí­tem a váltót. Rápillantok az órára, döbbenten látom, hogy 170- es tempónál járunk. 140-re saccoltam volna. Megnyomom a bal markolaton lévő választógombot, a kijelzőn megjelenik a szélvédő ikonja, az állí­tógombbal felemelem a legmagasabb pozí­cióba.

 

Motorok Yamaha FJR 1300 AS
A részintegrál fékrendszer í­gy is hatékony. A fékpedál aktiválja
az első féket is. Fordí­tva nem működik a rendszer


Mintha rátenyereltek volna a sisakom tetejére, úgy nyom lefelé a megváltozott légáramlás. A plexi némi lengésbe jön, eddig fel sem tűnt, hogy ilyen lágy anyag. Visszaveszek a tempóból, a választógomb most a markolatfűtés jelét mutatja, kí­váncsiságból megnézem, három erősségi szintre állí­tható be a hőmérséklet, a következő gombnyomásra a kijelzőn megjelenő menet- és fogyasztási információk között lépkedhetek. Aztán jön a futómű ikonja. ílló helyzetben az előfeszí­tést állí­thattam volna be (szóló, vezető + utas, utas + poggyász, vezető + utas + poggyász).

 

Motorok Yamaha FJR 1300 AS

 

Menet közben Hard, Soft és Normal beállí­tások között válogathatok, azok között is 1-től 3-as erősségig, tehát kilencféle csillapí­tási beállí­tás lehetséges. Jó, ezt majd a mátrai utakon próbáljuk ki, valószí­nűleg egy csomó helyen megviselte a tél az aszfaltot, szükség lesz rá.

 

Motorok Yamaha FJR 1300 AS

 

Most inkább az erőforrás dinamikáját és a bombabiztos futóművet élvezem, és azt, hogy egyenes felsőtesttel, kényelmesen ülve cirkálunk, vagy éppen száguldunk, miközben a jobb kezem 145 lóerőnek parancsol. Gyöngyös után másfajta élvezet kezdődik. Kanyarok, kátyúk, felfagyások, úhibák és gyér forgalom. Először nézzük a Softot. Az úhibák jelentős részét kivasalja, sehol semmi durva rázkódás vagy ütés. Kellemes. De a kanyarokban az egyenetlen aszfalton egy kicsit bizonytalannak érzem, ahogy lágyan átfolyik a hibákon az FJR, ráadásul kirugózáskor mintha kicsit fel akarna egyenesedni. Valamivel több visszajelzés kellene, í­gy átkapcsolom Hard +3 állásra a csillapí­tást. És csodák csodája! Alig érezni változást. Aztán egy ideig már csak erre figyelek, kapcsolgatom a szélső értékek között a csillapí­tást, de koncentrálnom kell, hogy valami változást érezzek. Érdekes, pedig ez az igazi újdonság a legújabb FJR-nél. Az érzés, hogy itt bizony nem sok minden változik, a hazaúig megmaradt.

 

Motorok Yamaha FJR 1300 AS
A hagyományos funkciók mellett a bal kormánymarkolatról
állí­tható a futómű, a tempomat , a markolatfűtés, a szélvédő
magassága és a műszerfal tartalma


A zúzalékosabb részeken és a kanyarokból kifelé azt próbálgatom, hogy a D mode nevű szolgáltatás két menetdinamikai állása, a Sport és a Touring hogy viselkedik. Itt bizony érezhető a váltás, a Touring mód gyújtásgörbéje eléggé lélektelen reagálást eredményez. A Sport üzemmódban briliánsan viselkedő erőforrás kelletlenné és unalmassá válik. Vissza is kapcsolok a Sportba, itt él igazán az FJR, elevenen reagál a gázmarkolat mozdulataira. Viselkedése ugyanakkor a legmesszebbmenőkig kiszámí­tható és jóindulatú. Negyed óra múltán arra a következtetésre jutok, hogy a Touring mód egyszerűen fölösleges. Aki nem tud bánni az FJR-rel a Sport üzemmódban, annak még sok, még korai ez a motor, és kérem, higgyék el, ez nem újságí­rói arrogancia! Ez tény, és egyben dicséret a Sport mód remek beállí­tásának.

 

Motorok Yamaha FJR 1300 AS

 

Aztán a váltót kezdem el figyelni. A kézzel való váltást élvezem, már egészen ritkán dudálok visszaváltás helyett. A rendszer a fordulatszám esését komótosan, lemaradva leköveti, és idővel a visszaváltást is elintézi, kényelmes megoldás, ha nem akarok lendületesen motorozni. De nem itt, a Mátrában, ahol nem várhatja ki az ember, amí­g a rendszer úgy dönt, hogy hajlandó visszakapcsolni. A fordulatszám leesik, a váltó még marad a magasabb fokozatban, amikor újra gyorsí­tana az ember, a rendszer úgy tesz, mint a lusta motoros, aki nem hajlandó visszaváltani, kuplunggal aláfest. A fordulatszám nő, de a motor nem gyorsul, majd ahogy zár a kuplung, elkezd gyorsulni, és leesik a fordulatszám.

 

Szóval, itt be kell avatkozni, és kézzel vagy lábbal, az mindegy, de váltani kell, és kész. Félautomata kuplung, félmegoldás. Lefelé vált – igaz, lassan –, felfelé nem. A Yamaha magyarázata erre az, hogy a vezető kezében hagyja a döntést. Amit úgy is elérhet a vezető, hogy kikapcsolja az egész visszaváltási hercehurcát egy gombnyomással – mert erre is lehetősége van. Ekkor tényleg a vezető kezében-lábában a döntés.

 

Motorok Yamaha FJR 1300 AS

 

A siroki ú végére kettős érzések munkáltak bennem. Megdöbbentett, hogy az FJR még mindig milyen jó motor, mekkora élmény vele egy kanyarvadász mátrai ú vagy egy hosszabb túra is. Kényelme kí­vánnivalót nem hagy maga után, a dinamizmusa elképesztő, a fékei tökéletesek, még akkor is, ha a Yamaha a részintegrál rendszerben hisz (a fékkar nincs hatással a hátsó fékre, a fékpedál azonban hat az első fékre is), egyenesfutása bombabiztos. Ugyanakkor az állí­tható futómű csalódást okozott, a különbségek a különböző setupok között alig érezhetőek, és kanyarokban fékezve közepes erősségű felállí­tónyomatékot tapasztaltam, ráadásul a félautomata váltó ma már érthetetlen. Az időszerű megoldás az lett volna, ha az FJR kap egy teljesen automata váltót is, egy hamar fölváltó normál vagy túra, és egy kiforgathatóbb sport üzemmóddal. Akkor a technikarajongók is megkapták volna, amit akarnak, és azok is, akik továbbra is saját kezükben akarják tudni a döntést.