Yamaha BW’s 125 UBS – Gonosz törpe

A BW’s nem a motor szí­nére (black and white), hanem a futóművére, pontosabban a nagy kerekekre (big wheel) utal. Újabb félreértés, hogy a gyártó nem az átmérőre, sokkal inkább a homokfutó jellegű szélességre gondolt. Az importőr fel is hí­vta a figyelmet, hogy az első teleszkópon a porvédő gumiharmonika és a hátul két oldalra szerelt rugóstag az offroad-alkalmasság záloga és nem dizájnelem.

A ballonos gumik jó csillapí­tása már a városban bebizonyosodott, ezért a nem rendeltetésszerű használatra való burkolt felhí­vásnak burkolatlan úon tettem eleget. A földutas huplikon sem pattogott a kis robogó, a legnagyobb meglepetés mégis akkor ért, amikor bemerészkedtem a meredek buckák közé. Transalp kategóriás túraenduróval kétszer is meggondoltam volna, hogy bemegyek-e közéjük, de a könnyű BW’s ha küzdelmesen is, de végigment a kijelölt úvonalon.

Motorok Yamaha BW’s 125 UBS

A robogó határai a hasmagasságnál kezdődnek, és csak utána következik a futómű és a motoros tudása. Mivel nem tudunk combbal a tankba kapaszkodni, ezért egy-egy buckán bizony elemelkedik a fenék az ülésről, ezáltal kí­vülről vicces, belülről nézve szórakoztató rodeózás veszi kezdetét. A CVT váltóval minden manőver álomkönnyű, a mély homokban gázzal való megfordulás is adja magát. A féktelen öröm az első durva murvás fékezésig tartott, erről pedig három betű tehetett. A mechanikus kombinált fék, UBS – ez yamahául Unified Brake Systemet jelent – a BW’s idei újdonsága. Lényege, hogy a jobb fékkar az első tárcsát működteti oly módon, hogy egy bovdennel húzza a bal fékkarnál elhelyezett főfékhengert és innen megy a vezeték az első kerékhez. A bal kar szintén egy bovden segí­tségével húzza a hátsó dobféket. A gyakorlatban ez annyit tesz, hogyha túl sok erő jut a hátsó fékre, akkor a bal kar erejét elkezdi a rendszer előre terhelni. Murván ez inkább hátrány, ugyanis a blokkoló hátsó mellett az első kerék is váratlanul megtorpan.

Motorok Yamaha BW’s 125 UBSMotorok Yamaha BW’s 125 UBS
Az egyszerű, de informatí­v műszeregység felfogatását nem komplikálták túl,

egy fémlemez tartja a helyén.


A kombinált fék és úgy áltálában a BW’s 125 igazi lételeme a város. A karosszéria méretéből í­télve akár ötven köbcentis is lehetne, de nem csak a méretek tekintetében minimalista, a műszerfal felfogatása, a kormány és az utaskapaszkodó egyaránt a funkcióról szól. A szerény méreteknek köszönhetően olyan, mint egy macska, agilis, gyors és mindenhol elfér, a rövid tengelytávnak és a nagy kormányelfordí­tási szögnek köszönhetően öröm vele a kocsisorok között laví­rozni.

Motorok Yamaha BW’s 125 UBSMotorok Yamaha BW’s 125 UBS
A masszí­v futómű terepen is jól teljesí­t.


A motorja ki sem használja a kategória által megengedett 15 lóerős limitet, mégis kellően nyomatékos: önerőből 90-100 közötti végsebességre is képes, de két személlyel is tartható a forgalom ritmusa – a vezető és az utas súlyától függően a végsebesség is csökken, mi ketten olyan 140-150 kilót adtunk ki, és kényelmesen 80 fölötti tempót mentünk, aminek városon belül mindenképpen elégnek kell lennie.

A BW’s-ben nem a fék, a blokk vagy a futómű a legjobb, hanem összhatásában teljesen más, mint a konkurencia. Nincs benne öltönyösöknek való elegancia, hiányzik belőle a sportos vonal, egyszerűen csak egy nyolcadliteres vaddisznó: masszí­v, mindenhol átfúrja magát vele az ember, szí­vesen dagonyázik. Forgalomban pedig egyenesen megvadultam vele. Eleve olyan a testhelyzet, mintha én lennék a gonosz törpe, aki érdek nélkül is szemétkedik mindenkivel. A tesztrobogó törött hátsó sárvédője egykerekezésről árulkodott, eszerint a korábbi tesztelőket is hasonló érzés ragadta magával.