Xroad 4050 GPS – Tévúon

Amikor egy terméket mindenhol úgy hirdetnek, hogy olcsó, a vásárlók kompromisszumokra számí­tanak a megtakarí­tásért cserébe. Az Xroad 4050-esnél tényleg olcsóságra törekedtek. Vajon sikerült ez a gyártónak?

Motoros navigációs készüléket gyártani egyre nagyobb üzlet. A lapunkban korábban bemutatott Garmin Zümo sorozata a korábban bemutatott 550-es után két csökkentett árú testvérmodellel gyarapodott, például hiányzik belőlük a Bluetooth egység vagy szűkí­tett Európa térképet és kevesebb tartozékot mellékel hozzájuk a gyártó. írat csökkenteni máshogy is lehet. Az Xroad minden porcikája egyszerűséget sugall, melyet remekül kitalált, valóban univerzális felszerelő készlettel illeszthetünk bármely csőkormányra, és szemben a Garmin City Navigator NT-jével, a 4050-esen a magyar fejlesztésű IGO szoftver fut.


A készülék tartozéka a hálózati töltő, egy végletekig leegyszerűsí­tett kábelkészlet, a szokásos védőtok, valamint egy Bluetooth-os headset.

A felszerelés könnyen megy. Körülbelül másfél méternyi vezeték elrejtése után, a két önzáró anyacsavarral fixálható bilincs kerül a kormányra. Ez egy galléros gömbfejhez és egy ehhez csavarozott csúszósí­nhez kapcsolódik, melyhez a tápvezetéket csavaros zárral rögzí­thetjük. A 4050-es húsz perc alatt felszerelhető, vagyis a használatba vétel előtt csak a kezelését kell készségszintre fejlesztenünk. A kí­nai térképgép nem csak navigációra képes, egyszerű zene és videó lejátszó, illetve képnézegető funkcióval is ellátták, SD kártyát fogad és USB csatlakozót is találunk rajta, de egyik képesség sem lép túl az olcsóbb zsebi készülékek szintjén, í­gy aligha fog bárki csupán a multimédia vagy éppen a beépí­tett hangszóró miatt az Xroad mellett dönteni. A lényeg, hogy mennyit segí­t a GPS a tájékozódásban, és hogy valóban könnyű-e navigációra bí­rni.

  
 Helységnév megadásakor mindig a lehetséges bűték láthatóak
 A szabadon konfigurálható képernyő remek ötlet

Tévedés például, hogy a célország, a város és az utca megadása után csak a gázt kell húznunk, hiszen az első indí­táskor (a szaknyelv ezt nevezi hidegindí­tásnak) minden kényelmi beállí­tásra rákérdez a gép, vagyis további perceket tölthetünk a szövevényes menüben. A funkciók közti váltogatások közt néha sok idő eltelik, és a másodszori bekapcsolás sem megy zökkenőmentesen. Ekkor szembesülünk a 4050-es, oldalt elhelyezett főkapcsolójával. Ujjunk hegye másodpercekig mélyed a gumí­rozott gombba, mí­g az Xroad végre kikapcsol.

Ha végül sikerült megfelelő képernyő felületet kialakí­tanunk, melyen menet közben csak a lényeges információk láthatók, akkor indulhatunk. Illetve csak indulhatnánk, hiszen az első tesztpéldány több kilométerrel a benzinkútól való kihajtást követően is egyhelyben toporgott. A szoftverhiba a második 4050-esen már nem jelentkezett és a gép néhány tévesztett helyzetet leszámí­tva, valóban tudta merre járunk.

Mi lehet ezek után ez ellenségünk? Az erős napsugárzás egyáltalán nem kedvez a tükröződő bevonatú kijelző olvasásának, mert hiába a gyenge közepes kidolgozású, lakkozott műanyag ház napellenzője, a csekély fényerejű kijelzőt szinte egyáltalán nem lehet látni, ha a fény hátulról éri. A kis gépet eredetileg talán nem is kültéri használatra szánták, csak kapott egy ví­z és ütésálló tokot. így viszont az is jobban fáj, hogy az alsó csatlakozó védőfedele pontatlanul záródik.

A 4050-es összességében nem rossz ötletek halmaza, de a kivitelezés elmarad az elvárhatótól, főként ha tudjuk, hogy a Garmin és még nem tesztelt TomTom Rider folyamatos árcsökkenésének hatására a teljes Európa térképpel ellátott Xroad 129000 Forintos vételára nem számí­t különösebben kedvezőnek.