Wilbers futómű – Biztos lábakon

A széria futóművek teljesen egy kaptafára készülnek. Az, aki szeretne kicsit többet kihozni a  motorjából, hozzáfoghat a testre szabásához. A vezető súlyához igazí­tott rugózó elemekkel szinte egy új motort kapunk.



A progresszí­v rugókkal szerelt Bandit teleszkópja (balra) azonos fékezés

mellet sokkal kevésbé ül össze

    A motorsportban a legnagyobb fejtörést a futómű beállí­tása okozza. Hiába a temérdek lóerő, a  tapadós gumik, a legkiválóbb pilóta, ha nem lehet a motort megfelelően a pályán tartani.  hány pálya, időjárási körülmény, annyiféle beállí­tás. Nem csoda, hogy mérnökök hada sürög-forog a motorok körül, sokszor mégsem találják meg időben a helyes összhangot. A szériagyártású futóművek kompromisszummal készülnek, ejtsünk egy pár szót arról, hogy miért érdemes ezeket tuningolni. A gyártók nagyban gondolkoznak, mikor elkészí­tenek egy motort. Több tí­zezer példánynál képtelenség számolni a vásárlók alkatával, motorozási szokásaival.


 

PROGRESSZíV VILLARUGí“K

A VíLTOZí“ SÅ°RÅ°SÉGGEL TEKERCSELT RUGí“specialitása az, hogy ellenállása a terheléssel szemben nem
lineárisan változik, hanem minél jobban össze van nyomva, annál fokozottabb
mértékben keményedik fel. A teleszkópvilla ezáltal képes alkalmazkodni a
megnövekedett terheléshez, nem ül össze túlságosan, és erős fékezésnél sem üt
fel. Egy teljes szett két rugóval és a hozzá való lengéscsillapí­tó olajjal 32
000 forintba kerül. Házilag is cserélhető, de érdemes szakműhelyben végeztetni
a beszerelést, mert fontos a légkamra pontos beállí­tása és a teleszkópok lelégtelení­tése.


    Milyen lesz egy motor új tulajdonosa, egy ötvenkilós nő, vagy egy százkilós férfi , aki a barátnőjével és csomagokkal utazik? Hol használja, macskaköves utcákon vagy tükörsima autópályán? Nem lehet tudni. A gyártók általában egy átlagos emberre kalibrálják motorjaikat (jellemzően kb. 75 kilóra), egyesek még a rugók minőségére sem fektetnek túl nagy hangsúlyt, pont a fentebb emlí­tett bizonytalansági tényező miatt, í­gy azok idővel kilágyulnak, a futómű veszí­t feszességéből. Ezért jár jól, aki minőségi, saját magára kalibrált futóművel jár.



A két rugó karakterisztikája az elején hasonló, a különbség fokozott igénybevételnél jelentkezik.
Ilyen például egy nagy tempójú kanyar, ahol a rugózó elemeket nemcsak
a motor és a vezető súlya terheli, hanem a rájuk ható centrifugális erő is. A hátsó rugóstagnál a progresszivitást rendszerint nem a rugó, hanem a himbarendszer adja, tehát az alapból progresszí­v.

    Összehasonlí­tó tesztünk két alanya két Bandit, egyik (az idomos) Wilbers progresszí­v villarugókkal és Wilbers komplett hátsó rugóstaggal felszerelt, mí­g a másik teljesen gyári állapotú. A menetpróbát rossz minőségű, kanyargós hegyi utakon hajtottuk végre, nagy tempónál, gyakran feszegetve a KRESZ határait. Az eredmény a következő:

    Az progresszí­v villarugók hatása egyértelműen tetten érhető fékezésnél, az erős lassí­tás hatására a villa kevésbé ül össze. Ez különösen a kanyarok bejáratánál jelent előnyt, mivel a villaszög kevésbé változik, pontosabban kormányozható be a motor a kanyarba. Hullámos felületű kanyarban ugyancsak előnyt jelent a feszesebb beállí­tás, a motor eleje nem bólogat,

ezért könnyebb tartani vele a kiválasztott í­vet.


 WILBERS HíTSí“ RUGí“STAG

SZEMÉLYRE SZABOTTAN KÉSZíœL. A megrendelt rugóstag elkészí­tésénél figyelembe veszik a vezető (és az utas) súlyát, szállí­t-e rendszeresen csomagokat, illetve milyen stí­lusban motorozik, ugyanis ez is befolyásolja a rugóra mért terhelést. Egy ilyen rugóstag ára 120 000 forint, a gyár öt év garanciát vállal rá. Opcióként rendelhető hozzá hidraulikus rugó-előfeszí­tő és magasságállí­tó is.


    A hátsó rugóstag 70 kilogrammos vezetőre lett készí­ttetve, ezért nem keményebb a gyári Suzuki rugóstagnál. Nyilvánvalóan egy nehezebb pilótával és az ő súlyához választott rugóval a különbség ezen is érezhető lenne. így kizárólag a minőségi alkatrész reakcióiban lehetett észrevenni különbséget, a Wilbers egység sokkal finomabban simí­totta ki az ú

egyenetlenségeit, a kerék nem pattogott el az úról, ugyanakkor a vezetőt sem érték el az erősebb ütések.