Vita van a Bridgestone körül

Az utolsó előtti, Malajziai Nagydí­jon bejelentették, hogy 2009 és 2011 között a MotoGP egyedüli gumiszállí­tója a japán Bridgestone lesz. Egyelőre azonban csak átmeneti szabályokról beszélhetünk a gumikkal kapcsolatban, hiszen a pilóták, a gyártók és a Bridgestone között már éles viták alakultak ki.

    A Bridgestone kész szabálytervezettel érkezett meg Sepangba. A japán cég – amely 2007-ben a ducatis Casey Stonerrel, mí­g idén a yamahás Valentino Rossival lett világbajnok – jól látható módon a spórolásra helyezte a hangsúlyt. Jövőre már nem lesznek speciális edzésgumik. A pilóták mellett már nem lesz külön Bridgestone mérnök – idén mind a 12 motorosa mellé szakembert állí­tott a Bridgestone – , hiszen már csak a motorgyártók mellé küld ki technikust a japán vállalat. De ami a legfontosabb, a Bridgestone megtartja az idei költségvetését, ami egyet jelent azzal, hogy drasztikusan módosí­tja a gumik számát 2009-ben az idei szezonhoz képest. A Bridgestone előzetes terve a következő volt. Egy nagydí­jra pilótánként 20 gumit hozott volna: 10 elsőt és 10 hátsót. A gumik kétféle keverékűek lettek volna, mí­g a karkasz ugyanaz lett volna. Az esőgumik száma is lecsökkent volna: 4 azonos keverékű gumit biztosí­tott volna eredetileg a Bridgestone. Amelynek a tervei azonnal ellenkezést váltottak ki, mind a motorgyártók, mind a pilóták részéről. A gyártók kevesellték a hátsó gumik valamint az esőgumik számát, mí­g a versenyzőknek szinte semmi sem tetszett. Végül egy kompromisszumos megoldás született.

A gyártók elérték azt, hogy több hátsó gumit hozzon a nagydí­jakra a Bridgestone, illetve, hogy több esőgumi legyen. A pilótánkénti 20 gumi felosztása a következő lett: 8 első és 12 hátsó gumival kell gazdálkodnia a versenyzőnek nagydí­janként. Mí­g immár kétféle keverékű esőgumi lesz, amelyekből 4-4 darab áll a motorosok rendelkezésére. Azaz összesen 8 esőgumija lesz egy versenyzőnek. Ennek ellenére alaposan megváltozik a gumihelyzet 2009-ben az idei szezonhoz képest. Idén egy nagydí­jon 40 száraz gumit és 15 esőgumit kaptak a motorosok. Idén a Bridgestone a 12 pilótájának nagydí­janként összesen 480 száraz gumit és 180 esőgumit hozott, viszont 2009-ben a 19 fős MotoGP mezőny összesen csak 380 száraz gumival és 152 esőgumival gazdálkodhat nagydí­janként. A Bridgestone pedig a tesztekre szánt gumik számában is alaposan visszavett. Idén az előszezoni és az idény közbeni teszteken egy pilóta 500-600 gumit is használhatott. Nos ez a szám 2009-ben lemegy 150 (!) gumira. Mí­g a tesztcsapatoknak is limitálva lesz a gumik száma, hiszen csak 100 gumit próbálhatnak ki. Ráadásul pénzért!

    A Bridgestone elképzelései nagyon nem tetszenek a pilótáknak. Szerintük a gumik száma, a gumi keverékek száma mind a verseny-, mind a tesztidőszakra nagyon kevés. Ennek ellenére mégis belementek egy ideiglenes megegyezésbe. A 2009-es első két előszezoni teszten, Valenciában és Jerez de la Fronterában letesztelik az új gumiszabályokat, majd ha szükséges, módosí­tják azokat a tapasztalatok alapján. A Bridgestone szerint erre nem lesz szükség, mert az a véleménye, hogy az új fejlesztésű abroncsai sokkal korszerűbbek és többcélúbbak a jelenleg használatosaknál, amiért kevesebb is elég belőlük.