Villámteszt: Yamaha TMAX 560 Tech MAX

A Yamaha TMAX volt az első korszerű és igazán lendületes kéthengeres scooter, aztán néhány másik gyártó is követni kezdte. A legifjabb változat TMAX 560 Tech MAX névre hallgat.

A Yamaha különböző csomagokat kínál a TMAX-hoz. Balról jobbra: Winter, Urban és Sport

A millenniumi 2000. év több szempontból is emlékezetes marad. A robogók világa az első TMAX bemutatása után visszavonhatatla­nul megváltozott. Bár fixen a vázhoz csavarozott kéthengeresek már az­előtt is léteztek, például az 1962-es Honda Juno M80/M85-ben, de ez csak 124, illetve 169 cm3-es volt, teljesítménye pedig 11, illetve 12 lóerő.

Jókora műszerek. A középen lévő digitális kijelző ma már kicsit antik darabnak számít

A 499 cm3-es lökettérfogat, a 40 lóerős teljesítmény és a 160 km/h-s maximális sebesség elegye, amellyel a stabil futóműnek köszönhetően gond nélkül lehetett menni, valamint a sportosan karcsú karosszéria vi­szont valami merőben új volt. És egyszerre tömegek kezdtek özönleni a kereskedőkhöz. A TMAX-ot a kényelemre koncentráló Honda Silver Wing 600, a Suzuki bátran überkanapénak minősíthető 650-es Burg­manje, valamint a legerősebb gyári robogó, a Gilera GP 800 követte. Ezekből kettő mára már történelem, a Burgman 2020-ban repül a kíná­latból az Euro5 miatt. Csak a BMW száll szembe a Yamahával a C 650 Sporttal és GT-vel. A Yamaha máig csak Európában 276 000 TMAX-ot adott el. Le a kalappal!

A Tech MAX változat többek között tempomatot és elektronikusan állítható szélvédőt kínál

 

Az elmúlt két évtizedben a japánok rendszeresen felfrissítették sportro­bogójukat. A legújabb generáció már a hetedik, a modell időközben 562 cm3-esre és 48 lóerősre nőtt, ráadásul megfelel az Euro5 szabvány­nak is. Súlyban örvendetes módon az évek alatt szinte semmit nem sze­dett fel magára. A Yamaha az első modellnél 197 kilogrammos száraz tö­meget adott meg, a jelenlegire 220 kilogrammot – ugyanakkor teletan­kolva, menetkészen. Ezt bárki megirigyelheti.

Az 560-ast nemrég mutatták be Lisszabonban, ahol az újságírók kizáró­lag a jobban felszerelt Tech MAX változattal kerülhettek közelebbi kap­csolatba. Ezt egy elektronikusan, 135 milliméteren fokozatmentesen ál­lítható szélvédő, tempomat, ülés- és markolatfűtés, állítható rugó-előfe­szítésű rugóstag és egy TMAX Connectnek nevezett okostelefonos kap­csolat különbözteti meg az alapmodelltől. Szintén csak a Tech MAX kapta meg a Tech Kamónak nevezett fényezést – ez egy olyan színárnya­lat, amelyet az olívazöld és az iszapszürke keverékeként tudnánk jelle­mezni, de az aranyszínű felnikkel együtt jól néz ki. A Tech MAX négy és fél milliós ára láttán kicsit kapkodni kezd­tük a levegőt, az alapváltozat 3 998 000 Ft-ba kerül.

A sisakrekeszbe vagy egy integrálsisak és némi apróság, vagy két jetsisak fér be

A sűrű városi forgalomban finom gázvétel és csodás balansz könnyíti meg a centiméterre pontos cirkálást az autóoszlopok között. Az újra­hangolt és rövidebb áttételű variomatika a pilóta jobb kezének bármi­lyen apró mozdulatát azonnal hajtóerővé változtatja. A kezdődő eső a magasra állított szélvédő és a kitűnő védelmet nyújtó idomok mögött nem jelent gondot, a kipörgésgátlónak köszönhetően bitumencsíkokon, macskakövön és felfestéseken áthaladva sem emelkedik meg a pulzu­sunk. Ami emelkedett, az sokkal inkább a hangulatunk, amikor valami­vel később a nap is előbújik, az utak pedig kanyargósabbak lesznek.

A TMAX semmit sem felejtett az évek során! Ráfékezni, bedönteni, ki­gyorsítani: lazán, megbízhatóan és semlegesen zajlik minden. A kéthen­geres erősen tol, hangja jólesően erős, de sosem túl hangos – így min­den megtett méterrel egyre jobban megértjük a TMAX sikerét.

A szekunder hajtást fogasszíjjal oldották meg, amely könnyű, csendes, és karbantartást is alig igényel