Vezetéstechnikai tréning

Yamaha Mesterkurzus A Yamaha Motor Hungária Kft. elkötelezett a motorozás biztonságának növelésében.

Yamaha MesterkurzusTudja-e mitől kanyarodik a motor?
Tudja-e mik a biztonságos vészfékezés szakaszai?
Képes-e motorjával egy sávon belül megfordulni?
Tudja-e hova kell nézni kanyarodás közben?
Ha ezekre a kérdésekre egy Yamaha tulajdonos nem tud egyértelmű igennel felelni, akkor a Yamaha Mesterkurzus megmentheti az életét.
Mivel a bekövetkező balesetek jelentős hányadában a motoros tekinthető hibásnak, í­gy kiemelkedő fontossággal bí­r számunkra az ő képzésük támogatása, tapasztalatuk növelése.
Ennek érdekében a Yamaha Motor Hungária Kft. ingyenesen lehetőséget biztosí­t minden új és régi Yamaha tulajdonos számára a Yamaha Mesterkurzuson való részvételre. A Yamaha Mesterkurzus nem motoros oktatás, hanem vezetéstechnikai tréning!
A nagyrobogós, utca és cruiser kategóriákban külön-külön megtartásra kerülő program lehetőséget biztosí­t a Yamaha tulajdonosok számára, hogy biztonságos körülmények között, professzionális oktatók segí­tségével jobban megismerje motorja és a saját képességeit, valamint azok határait.
A Yamaha Mesterkurzus helyszí­néül az utcai aszfalt minőségéhez legközelebb lévő, örkényi Euroring szolgál, oktatóknak pedig a WENSON vezetéstechnikai cég kollégáit kértük fel.
Regisztráció és költségek
Az előregisztrációra és a rendelkezésre álló időpontok előzetes foglalására fáradjanak a legközelebbi Yamaha márkakereskedésbe. (Hamarosan indul a www.yamaha-mesterkurzus.hu oldal, ahol online jelentkezhetnek!)
Az előzetes regisztrációt a Yamaha tulajdonos által kiválasztható márkakereskedőnél kell megerősí­teni, ahol a jelképes 10.000,- Ft regisztrációs dí­j is fizetendő. A Yamaha mesterkurzus elvégzése után ez az összeg beváltható a márkakereskedőnél akár tartozék, akár szerviz munkák megrendelése esetén. így a Yamaha Mesterkurzus ingyenes!
I. Szint
A tréning céljai
Nem a legjobb köridő a cél, hanem a biztonságos közúi motorozásra való felkészülés (este mindenki érjen haza!) A versenypálya csupán egy biztonságos eszköz ennek eléréséhezHelyes vészfékezési technikák elsajátí­tása.

Helyes vészfékezési technikák elsajátí­tása – Számos motoros baleset vezethető vissza a rossz fékhasználatra pánikhelyzet esetén: a motoros ütközés nélkül elesik a helytelen fékezés következtében.

Helyes kanyarodási technikák elsajátí­tása (kis és közepes sebesség mellett)

Helyes TEKINTET megválasztása
– A motor mindig arra megy, amerre nézünk.
Oda nézz, ahova menni akarsz!

A biztonsági faktorok

A jármű (motorkerékpár):
– alapvető műszaki állapota: gumik, fékek, stb.
– menetdinamikai jellemzői: gyorsulás, lassulás, felépí­tésből adódó sajátosságok, stb.
A motoron rendszeresen ellenőrizzük:
– gumik nyomása és állapota
– fékek, fékbetétek
– világí­tóegységek (lámpák, irányjelzők)
A járművezető (motoros):
– a balesetek több mint 80%-ának vezetői hiba az oka!
– a megfelelő védőfelszerelésekkel a sérülések jelentős része megelőzhető lenne
A környezet: úviszonyok, forgalom többi résztvevője, időjárás, látási viszonyok
Helyes vészfékezés 1.
– Progresszí­v fékezés (időt adni a guminak, futóműnek a maximális fékhatás eléréséhez)

Yamaha Mesterkurzus

– Első és hátsó fék együttes használata
– Fék és kuplungkar kétujjas kezelése, állandó készenlét!
Kuplung oldása – ne fulladjon le a motor, szükség esetén tovább tudjunk haladni

Helyes vészfékezés 2.

Teendők blokkoló kerék esetén: csökkenteni a fékhatást, de nem megszüntetni!

Yamaha Mesterkurzus

Vészfékezés ABS-es motorkerékpárral: ugyanúgy progresszí­v fékezés és a lehető legnagyobb fékerő kifejtése a cél
Helyes testtartás – ne támaszkodjunk a kormányon, testsúlyunkat lábunkkal tartsuk meg
Mindig oda nézz, ahova menni akarsz! Ne az akadályra szegezd a tekinteted, hanem a menekülőúra.
Helyes kanyarodás 1.
– Kis sebességnél a motor a kormányzás irányába fordul.
Egyenesfutás – a kerekek forgása következtében létrejövő giroszkopikus erők hatására a motor mindig egyenesen fog futni.
Motor kibillentése az egyenesfutásból ellenkormányzással történik: a kanyarodás irányába eső kormányvég megtolására a jármű a kí­vánt irányba fog megdőlni.
Helyes í­vválasztás:
– a legnagyobb kanyarsebességet a legnagyobb sugarú í­vvel érhetjük el
közúon a legnagyobb biztonsági tartalék elérése a cél, azaz a kanyart a lehető legnagyobb í­vről kezdjük – ne a kanyarbementkor legyünk gyorsak, hanem a kigyorsí­táskor!
Mindig oda nézz, ahova menni akarsz: a kanyarí­v végét nézzük, közúon pedig a teljes belátható szakaszt pásztázzuk a szemünkkel
Helyes kanyarodás 2.
Háromféle kanyarodási stí­lus kis és közepes sebességnél:
francia stí­lus, amikor a motort nyomom le magam alatt: szűk kanyarokban, ismeretlen úviszonyok mellett a legbiztonságosabb módszer

Yamaha Mesterkurzus

angol stí­lus, amikor együtt dőlök a motorral

Yamaha Mesterkurzus

Helyes kanyarodás 3.

“hanging off” stí­lus, amikor a kanyar í­ve felé kiülök: igen dinamikus motorozásnál, inkább versenypályán hasznos

Yamaha Mesterkurzus

Szűk manővereknél, igen kis sebességnél használt a motorlenyomásos technika:
a fordulás irányába kormányzok
dinamikusan lenyomom a motort magam alatt, az ülés külső élére ülök
folyamatos hajtóerővel stabilizálom a motort
hátsó fékkel szabályozom a sebességet (első fék használata TILOS!)

Yamaha Mesterkurzus


II. Szint

Helyes vészfékezés 1.
Progresszí­v fékezés (időt adni a guminak, futóműnek a maximális fékhatás eléréséhez)

Yamaha Mesterkurzus

– Első és hátsó fék együttes használata
– Fék és kuplungkar kétujjas kezelése, állandó készenlét!
Kuplung oldása – ne fulladjon le a motor, szükség esetén tovább tudjunk haladni

Helyes vészfékezés 2.

Teendők blokkoló kerék esetén: csökkenteni a fékhatást, de nem megszüntetni!

Yamaha Mesterkurzus

Vészfékezés ABS-es motorkerékpárral: ugyanúgy progresszí­v fékezés és a lehető legnagyobb fékerő kifejtése a cél
Helyes testtartás – ne támaszkodjunk a kormányon, testsúlyunkat lábunkkal tartsuk meg

– Mindig oda nézz, ahova menni akarsz! Ne az akadályra szegezd a tekinteted, hanem a menekülőúra!

Helyes kanyarodás 1.
A motorkerékpár az ellenkormányzás hatására fordul
Helyes í­vválasztás:
– a legnagyobb kanyarsebességet a legnagyobb sugarú í­vvel érhetjük el
közúon a legnagyobb biztonsági tartalék elérése a cél, azaz a kanyart a lehető legnagyobb í­vről kezdjük – ne a kanyarbementkor legyünk gyorsak, hanem a kigyorsí­táskor!

Yamaha Mesterkurzus

Helyes kanyarodás 2.
Az optimális testsúlyelhelyezés
Kanyarodás és fékezés összhangjának megteremtése
A helyes visszakapcsolás (gázfröccs!)
Helyes bekormányzási pont megválasztása (kontroll)
Ideális érintési pont (APEX) megválasztása
A kigyorsí­tási szakasz
Mindig oda nézz, ahova menni akarsz: a kanyarí­v végét nézzük, közúon pedig a teljes belátható szakaszt pásztázzuk a szemünkkel