Vespa 946 – Aranydarázs

Közel hárommillió forint egy 125-ös robogóért. Ráadásul hónapokat kell rá várni. És még az sem biztos, hogy jut belőle.

Emlékszem, milyen megdöbbenéssel álltunk 2011-ben a Piaggio standjánál, amikor megpillantottuk a tanulmánymotorként bemutatott Vespa 46-ot.

Szinte földöntúlian, túlvilágian elegáns, visszafogott környezetben, csodaszép lányokkal körbevéve állt ott, de azok a lányok, akár az angyalok. Nem szexisek voltak, hanem erotikusak, szépek, nőiesek, szinte fájdalmasan vágykeltőek. Az ember csak állt földbe gyökerezett lábbal, nézte őket, gyönyörködött alakjukban, duzzadó kebleik lágy nőiességében, csí­pőjük vonalában, hosszú lábuk formájában. Az ember kí­vánta őket, de nem a szó közönséges, testi értelmében, hanem tisztán, ártatlanul, tökéletességük után sóvárogva.

Motorok Vespa 946
Kattintson a képre a galériához!

 

Az angyalok kara soha nem látott szépségű, mennybéli tárgyakat vett körül, amelyeket nézve az ember ugyanazt érezte, mint amikor a lányokra pillantott. Nem sportosak voltak, hanem elegánsak, szépek, kifinomultak, egyszerűek, szinte fájdalmasan vágykeltőek. Az ember csak állt földbe gyökerezett lábbal, nézte őket, gyönyörködött ismerős, mégis új formájukban, a szinte lebegő nyeregben, az izgalmasan gömbölyödő kerékburkolatban, karcsú kormányukban, nemes fejtartású lámpájukban. Az ember kí­vánta őket, de nem a szó közönséges, testi értelmében, hanem tisztán, ártatlanul, tökéletességük után sóvárogva.

Motorok Vespa 946

Továbbindultunk a milánói kiállí­tás többi újdonságát megnézni, de a Vespa 46 emléke elkí­sért, a nap folyamán sokszor szóba került. Sokunkra hasonlóan hatott.

Aztán eltelt egy év, az álomból valóság, a tanulmányból megvásárolható robogó lett, meglepően kevés változtatással.

Motorok Vespa 946

Más lett például a neve. Az első, 1946-ban bemutatott Vespára, az MP6-ra utaló 46-ból 946 lett, de megmaradt az a valószerűtlenül finom, megragadó forma, amely egyszerre szól a nosztalgikus múltról, mutat a jövőbe, és megmaradtak a szeretetet, törődést kifejező finom részletek.

A Vespa 946 exkluzivitását csak fokozza, hogy a vállalat állí­tása szerint mindössze 2000 darab készül belőle, naponta öt darab hagyja csak el a gyárat a kézi munkával készülő tí­pusból, melynek ára is tükrözi azt a kiemelt figyelmet, amelyet fordí­tanak rá. Magyarországon szeptember közepéig tí­z darab talált gazdára a közel hárommillió forintba kerülő 946-ból, de a szerencsés tulajdonosnak í­gy is hónapokat kell várnia rá.

Motorok Vespa 946

Átadása sem csak egyszerű motorátadás, sokkal inkább beavatás a kiválasztottak körébe, a vespások nagy családjába. A motor mellé ajándékcsomag is jár – de ebben az esetben csakis a kicsinyes irigység mondathatja az emberrel, hogy ennyi pénzbe ez belefér.

A Vespa máig 18 milliónál több robogót gyártott, és alig akad olyan tulajdonos, aki ne rajongana gépéért, akkor is, ha az egy húszéves, háromszázezer forintos 50-es példány.
A gyár is úgy tekint a 946-ra, mint történelmének legfényesebb alkotására. Egyszerre állí­t emléket Az Első Vespának, az MP6-nak, egyszerre mutatja be, mire képesek az olasz dizájnerek, és egyszerre mesél a jövőről.

Motorok Vespa 946
Az ülés alatt maximum egy pénztárcának jut hely.
De legalább egy vaskos pénz – tárcának

 

Maradt az önhordó fémkasztni, amelyet 320 ponton erősí­tettek meg hegesztéssel, de amelyhez már nemcsak acélt, hanem alumí­niumot is használnak. Az alumí­nium nem csupán a vázban, de a perifériákon is megjelenik, ebből készült többek között a karcsú, formás kormány és a teljesen egyedi megjelenést sugárzó lebegő ülés alapja is.

Formái letisztultabbak, mint valaha, és mindenki azonnal tudja, hogy Vespa áll előtte. A digitális műszerfallal, ABS-szel és ASR-rel ellátott, és az összes világí­tó berendezésében LED-del működő 946 a XXI. századról is tanúskodik. Az állí­tható előfeszí­tésű hátsó rugóstag a márka történelmében először horizontálisan, elfektetve kapcsolódik a progresszivitást biztosí­tó himbarendszerhez, ezzel a megoldással fokozták a menetkomfortot, a menetbiztonságot, és helyet is megspóroltak.

Motorok Vespa 946

És hát a részletek… A többször emlí­tett lebegő ülés akár a 946 védjegye is lehetne, az ülés bőrözése, varrása egy Lamborghininek is becsületére válna, akárcsak a kézzel varrott markolatbőrözés. Az ülés alatti ülészár csavaros krómozott fedelénél, az egykarú teleszkóp felső szárának zárókupakjánál és a LED-es zárófénynél egy hatlövetű Coltok tárát idéző kör alakú motí­vum köszön vissza, és a 12 colos felnik turbinaszerű küllői is a 946-os sajátosságai. Ugyanakkor ebbe a luxusba – és tegyük hozzá, árba – talán bele kellett volna férnie minőségi Brembo féknyeregnek és egy új kipufogóvédő, -takaró lemeznek – ezek kissé bántó módon ismerősek a nagy szériás Vespákról.

A nyeregkialakí­tás miatt tárolórekesz értelemszerűen nem áll rendelkezésre, mindössze egy szépen formázott kampót találunk az ülés alatt, melyre felakasztható egy táska vagy szatyor, bár a 946-tulajdonos sokkal inkább üzleti tárgyalásra, randevúra vagy kávézni fog járni, mint hétvégi bevásárlást intézni.

Motorok Vespa 946
Még az ülés zárja és a csomagtartó kampó is szép

 

A 946 filigránsága mellett fel sem tűnik, hogy valójában milyen sok hellyel kényezteti gazdáját. A lábtér még a magasra nőtt vezetőknek is elegendő, az ülés elsőre meglepően kemény, de a futómű jól kiegyenlí­ti a talajhibákat. A fékek nyomáspontja jól érezhető, az első talán pontosabban adagolható, mint a hátsó, az ABS kifejezetten finoman szabályoz, menettulajdonságai pedig megfelelnek egy igényes 125-ös robogóénak, de a 946 valójában küllemével, stí­lusával és presztí­zsével hódí­t.

Motorok Vespa 946

A Vespa 946 nem lesz mindenki motorja, még azok sem kapnak belőle mind, akik anyagilag megengedhetnének maguknak egy közel hárommillió forintos, 125-ös robogót, mert ha minden érzelmet lecsupaszí­tanánk róla, akkor kiderülne, hogy mégiscsak egy robogóról van szó. Az érzelmeket lecsupaszí­tani egy olasz motorról, robogóról azonban súlyosan büntetendő, kultúra elleni vétség, í­gy mi sem tesszük. Ez a motor elsősorban érzelmekről, presztí­zsről, exkluzivitásról, kivételezettségről szól.