Vegyen inkább kölcsön

Idehaza pár éve kezdett elterjedni a motorkerékpár-bérlés. A szolgáltatás egyre népszerűbb, ezért utánajártunk, kinek és miért éri meg motort bérelni.

A hazánkba látogató külföldiek szí­vesen vesznek bérbe járművet. Kötetlenül mozoghatnak, külön a turistacsoporttól, és függetlenül a számukra ismeretlen helyi tömegközlekedéstől. Akinek az autó nem felel meg, az bérelhet motort is, sokszor ésszerűbb, különösen a fővárosban és környékén. A szállodák recepciósai előszeretettel irányí­tják vendégeiket az országban található kb. tí­z kölcsönző egyikéhez (www.motorkolcsonzes.lap.hu). Gyakran adják kölcsönzésre a fejüket azok a középkorú motorosok, akik anyagilag megtehetnék, hogy motort vásároljanak, de csak ritkán van alkalmuk ráülni.

ítlagos bérleti dí­jak (Ft-ban):

 ROBOGí“
 NAGYMOTOR
Egy nap

1 000-5 000

15 000-20 000

 Teljes hétvége

 3 000-15 000 35 000-60 000

 Egy hét

 5 000-30 000 70 000-125 000

 Egy hónap

 15 000-120 000 –
 Kaució 100 000 150 000-400 000

A bérlő az alkatrész kopásért nem, de a véletlen balesetből vagy szándékos rongálásból eredő károkért anyagilag felelős. Az előre letett kaució általában a casco önrészt fedezi. Ha nincs kár, ez az összeg visszajár

Kereslet tehát van, nézzük, mit tesznek a bérbeadók, hogy az ügyfeleket magukhoz édesgessék. A Csiki-Bege pláza (www.csikibege.hu) például a tehetősebb közönséget célozza meg. Nagyobb összegű kaució és magasabb bérleti dí­jakért cserébe olyan, nagy teljesí­tményű vagy különleges motorok közül lehet választani, mint az Aprilia Tuono, a Kawasaki ZX-6R, az automataváltós Aprilia Mana vagy éppen a háromkerekű Piaggio MP3 robogó. íœgyfeleiknek teljes körű asszisztansz szolgáltatást nyújtanak, és minden motorhoz jár magyar és osztrák autópálya-matrica, külön kérésre akár házhoz is szállí­tják a bérmotort. Mindezek mellett a töréskockázat csökkentése érdekében 25 alatt nem adnak bérbe motort.

A V2 Túra-motorbázis (www.v2.hu) máshonnan közelí­ti meg ugyanezt a kérdést. Náluk inkább ésszerű, túrázásra alkalmas motorokat találunk. Van cruiserük, túraendurójuk és naked bike-juk is. Mindegyikhez bérelhető külön túradoboz vagy táska, sőt a motoros tetőtől talpig felöltözhet kölcsönruhába, és ha bármelyik megtetszik neki ezek közül, kedvezményes áron meg is vásárolhatja. Vad József üzletvezető maga is fanatikus túramotoros: „Rendszeresen szervezünk belföldi túrákat, ezekhez ingyen lehet csatlakozni, tehát a bérlő nemcsak motort kaphat a hétvégére, hanem programot, első osztályú, érdekes túraúvonalat, sőt társaságot is.” A V2 áraiban is inkább a teljes hétvégi bérlést preferálja, olcsóbb egy motor péntek délutántól hétfő reggelig, mint külön egy-egy napra.

Legolcsóbban természetesen robogót és kismotort lehet bérelni. A Hyosung motorok, Sym és Peugeot robogók importőre (www.spirro.hu) valódi „tengerparti árakon” kí­nálja szolgáltatásait. íœröm az örömben, hogy a legnagyobb motor 250 cm3-es, amit kölcsönbe lehet náluk venni, tehát inkább a motorozás praktikus oldalát nézik, mint az élvezeti értékét. „Mi a hosszú távú bérlést részesí­tjük előnyben. Öt nap felett már komoly engedményeket adunk, egy egész hónap pedig nevetségesen olcsó.” – állí­tja Demeter Domokos kereskedelmi vezető.

És végül: milyenek vagyunk mi, bérlők, a bérbeadók szemében? Vad József szerint: „Nagyon pozití­vak a tapasztalataink. A bérlők vigyáznak a motorokra, ha volt káresemény még ők érezték magukat kellemetlenül, és korrektül rendezték a kárt.” Ami – tegyük hozzá – reális keretek között marad, mivel a kölcsönzők jelentős része teljes körű Casco biztosí­tással rendelkezik. Nagyon fontos, hogy – akárcsak külföldön – a kockázatvállalás feltételeiről bérlés előtt mindig tájékozódni kell!

Mibe kerül egy saját motor?

Egy átlagos, új, 1,85 millió forint értékű, 650 cm3-es, 62,5 kW teljesí­tményű motorkerékpárra költött összeg, 30% önrész befizetése mellett, 36 hónapos futamidő esetén, 3 év alatt:

 Értékvesztés

 600 000 Ft

 Kamatok 200 000 Ft

 Kötelező biztosí­tás (A0, 35 éves, fővárosi tulaj)

 75 000 Ft

 Casco biztosí­tás

 180 000 Ft

 Teljesí­tményadó 56 250 Ft

 Garanciális szerví­z (1000 km, 6000 km, 12000 km)

 45 000 Ft

 1 garnitúra gumi (120/70-17; 160/60-17)

 60 000 Ft

 Összesen 1 216 250 Ft

1,2 millió forintért körülbelül 35 hétvégére lehet hasonló kategóriás motort bérelni, és több mint 20 000 km-t motorozni befektetett tőke, törlesztő részletek, és egyéb költségek nélkül.