Idehaza pár éve kezdett elterjedni a motorkerékpár-bérlés. A szolgáltatás egyre népszerűbb, ezért utánajártunk, kinek és miért éri meg motort bérelni.
A hazánkba látogató külföldiek szívesen vesznek bérbe járművet. Kötetlenül mozoghatnak, külön a turistacsoporttól, és függetlenül a számukra ismeretlen helyi tömegközlekedéstől. Akinek az autó nem felel meg, az bérelhet motort is, sokszor ésszerűbb, különösen a fővárosban és környékén. A szállodák recepciósai előszeretettel irányítják vendégeiket az országban található kb. tíz kölcsönző egyikéhez (www.motorkolcsonzes.lap.hu). Gyakran adják kölcsönzésre a fejüket azok a középkorú motorosok, akik anyagilag megtehetnék, hogy motort vásároljanak, de csak ritkán van alkalmuk ráülni.
ítlagos bérleti díjak (Ft-ban):
ROBOGí“ | NAGYMOTOR | |
Egy nap | 1 000-5 000 | 15 000-20 000 |
Teljes hétvége | 3 000-15 000 | 35 000-60 000 |
Egy hét | 5 000-30 000 | 70 000-125 000 |
Egy hónap | 15 000-120 000 | – |
Kaució | 100 000 | 150 000-400 000 |
Kereslet tehát van, nézzük, mit tesznek a bérbeadók, hogy az ügyfeleket magukhoz édesgessék. A Csiki-Bege pláza (www.csikibege.hu) például a tehetősebb közönséget célozza meg. Nagyobb összegű kaució és magasabb bérleti díjakért cserébe olyan, nagy teljesítményű vagy különleges motorok közül lehet választani, mint az Aprilia Tuono, a Kawasaki ZX-6R, az automataváltós Aprilia Mana vagy éppen a háromkerekű Piaggio MP3 robogó. íœgyfeleiknek teljes körű asszisztansz szolgáltatást nyújtanak, és minden motorhoz jár magyar és osztrák autópálya-matrica, külön kérésre akár házhoz is szállítják a bérmotort. Mindezek mellett a töréskockázat csökkentése érdekében 25 alatt nem adnak bérbe motort.
A V2 Túra-motorbázis (www.v2.hu) máshonnan közelíti meg ugyanezt a kérdést. Náluk inkább ésszerű, túrázásra alkalmas motorokat találunk. Van cruiserük, túraendurójuk és naked bike-juk is. Mindegyikhez bérelhető külön túradoboz vagy táska, sőt a motoros tetőtől talpig felöltözhet kölcsönruhába, és ha bármelyik megtetszik neki ezek közül, kedvezményes áron meg is vásárolhatja. Vad József üzletvezető maga is fanatikus túramotoros: „Rendszeresen szervezünk belföldi túrákat, ezekhez ingyen lehet csatlakozni, tehát a bérlő nemcsak motort kaphat a hétvégére, hanem programot, első osztályú, érdekes túraúvonalat, sőt társaságot is.” A V2 áraiban is inkább a teljes hétvégi bérlést preferálja, olcsóbb egy motor péntek délutántól hétfő reggelig, mint külön egy-egy napra.
Legolcsóbban természetesen robogót és kismotort lehet bérelni. A Hyosung motorok, Sym és Peugeot robogók importőre (www.spirro.hu) valódi „tengerparti árakon” kínálja szolgáltatásait. íœröm az örömben, hogy a legnagyobb motor 250 cm3-es, amit kölcsönbe lehet náluk venni, tehát inkább a motorozás praktikus oldalát nézik, mint az élvezeti értékét. „Mi a hosszú távú bérlést részesítjük előnyben. Öt nap felett már komoly engedményeket adunk, egy egész hónap pedig nevetségesen olcsó.” – állítja Demeter Domokos kereskedelmi vezető.
És végül: milyenek vagyunk mi, bérlők, a bérbeadók szemében? Vad József szerint: „Nagyon pozitívak a tapasztalataink. A bérlők vigyáznak a motorokra, ha volt káresemény még ők érezték magukat kellemetlenül, és korrektül rendezték a kárt.” Ami – tegyük hozzá – reális keretek között marad, mivel a kölcsönzők jelentős része teljes körű Casco biztosítással rendelkezik. Nagyon fontos, hogy – akárcsak külföldön – a kockázatvállalás feltételeiről bérlés előtt mindig tájékozódni kell!
Mibe kerül egy saját motor?
Értékvesztés | 600 000 Ft |
Kamatok | 200 000 Ft |
Kötelező biztosítás (A0, 35 éves, fővárosi tulaj) | 75 000 Ft |
Casco biztosítás | 180 000 Ft |
Teljesítményadó | 56 250 Ft |
Garanciális szervíz (1000 km, 6000 km, 12000 km) | 45 000 Ft |
1 garnitúra gumi (120/70-17; 160/60-17) | 60 000 Ft |
Összesen | 1 216 250 Ft |
1,2 millió forintért körülbelül 35 hétvégére lehet hasonló kategóriás motort bérelni, és több mint 20 000 km-t motorozni befektetett tőke, törlesztő részletek, és egyéb költségek nélkül.