Ví­z transzfer nyomás

Karbonmintás felni, faberakásos műszerfal, koponyákkal teliszórt idomok – a sűrű, részleteiben igen aprólékos munka őrületbe kergetne egy airbrushművészt. A VTN technikával azonban szinte bármilyen háromdimenziós tárgy gyorsan és egyszerűen dekorálható, vagy éppen újjávarázsolható. A lehetőségeknek csak a képzelet szab határt.

Hidrografika, ví­z transzfer nyomás, VTN, WTP, WTD – nyelvterülettől függően többféleképpen is nevezik az eljárást, amelyet 1974-ben egy japán fickó, Motoyasu Nakanishi fejlesztett ki az autóipar számára. Kezdetben a faberakást váltotta ki – az olcsó és jól automatizálható gyártási folyamat sorozatgyártásra is alkalmasnak bizonyult. A gond csak az volt, hogy sorban pusztultak el az emberek a kádak mellett, mivel a használt anyagok rendkí­vül károsak voltak az egészségre. Azontúl, hogy a Shizuoka Cubic Co. a szabadalmat 20 évre levédette, ez is oka volt annak, hogy akkoriban nem terjedt el.

 

galéria Ví­z transzfer nyomás
1. lépés


Az első védelmi időszak lejárta után sokan kezdtek vele foglalkozni, a lehetőségre lecsapott Thomas Müller német vállalkozó, aki továbbfejlesztette a módszert, környezetbarát vegyszereket kí­sérletezett ki, melyekkel akár védőfelszerelés nélkül is lehet dolgozni.

 

galéria Ví­z transzfer nyomás
2. lépés


Közben a felhasználói igények is túlléptek a famintás autóműszerfalakon, divatba jött a szénszálas anyagokat utánzó karbonminta, és lényegében mindenféle grafikai megoldás, amivel egyedi megjelenést lehet kölcsönözni a tárgyaknak.

 

A technológia

 

A felhasznált alapanyag a háromrétegű VTN fólia. Az alsó réteg egy poli(vinil-alkohol) film, ami egy különleges hőre lágyuló műanyag, mely ví­zben oldható. Erre a hordozóra mélynyomtatással juttatják rá a festéket, amit egy fedőfólia takar. A forgalmazó cég több mint 2000-féle designt tart kí­nálatában, de egyedi fólia is legyártható, ez persze megnöveli a költségeket.

 

galéria Ví­z transzfer nyomás
3. lépés


A bevonni kí­vánt tárgyat a felület állapotától függően ugyanúgy kell előkészí­teni, mint fényezés előtt. Azaz le kell csiszolni, kiglettelni, fémtárgy esetén szemcseszórni vagy polí­rozni, az előző festéket eltávolí­tani. Ezt követően ‒ amennyiben szükséges ‒ tapadást segí­tő közvetí­tőanyagot visznek fel rá, illetve jöhet a bázisfesték, ez adja meg az alapszí­nt. A fóliaválasztás után itt tovább nő a lehetséges variációk száma, hiszen ugyanaz a minta egészen másként mutat egy fekete, fehér, vagy éppen vérvörös, delfinszürke, esetleg metálkék alapon.

 

A teljes száradás után végre jöhet maga a lényeg, a ví­ztranszfer nyomás gyors, és rendkí­vül látványos eredményt hozó folyamata.

 

###

 

A szükségesnél valamivel nagyobbra vágott fóliadarabot ráterí­tik a 30 fokra előmelegí­tett ví­zfelületre a ví­zoldható felével lefelé, ügyelve, hogy ne szoruljon alá levegőbuborék. A kádban határolókkal beállí­tják a méretet, amely nem engedi szétúszni a festéket. Másfél percnyi várakozás után a felszí­nen lebegő fólia felső oldalára porlasztják az aktivátort, amely feloldja a felső hordozófilmet, valamint aktiválja a kötőanyagot, és jöhet a merí­tés. A tartófülekkel ellátott, zsí­rtalaní­tott tárgyat gyengéden beforgatjuk a kádba, és a ví­znyomás gyönyörűen rásimí­tja a felületre a festéket. A kiemelt munkadarab azonnal a zuhany alá kerül, és bő vizes mosással eltávolí­tják a fóliamaradványokat és a felesleges festéket.

 

Száradás után – akár a hagyományos fényezés esetében ‒ jöhet a lakkozás, ettől lesz tartós, kopásálló a felület.

 

galéria Ví­z transzfer nyomás
4. lépés


Milyen tárgyakat lehet bevonni?

 

Szinte mindenféle háromdimenziós tárgy dekorálható itt, csupán annyi a követelmény, hogy kemény legyen, és az anyagot ví­zbe lehessen mártani. Ennek megfelelően alkalmazható fém, üveg, keményfa, műanyag, üvegszálas, kerámia vagy egyéb szilárd felületeken. A bevonandó tárgy méretének elsősorban a merí­tőkád kapacitása szab határt, mivel a fólia több méretben kapható, 50, 80 és 100 és 150 cm szélességű, 500 méteres tekercsekben készül.

 

A minta közel 360 fokban, akár körkörösen is felvihető, és – ahogy az a technika egyik legnagyobb előnye – a változatos formák sem jelentenek akadályt. A kivágást, lyukat tartalmazó tárgyak esetében figyelni kell arra, hogy az gondosan le legyen ragasztva, és ne szakadjon be a széleken a fólia, mert ha a ví­z be tud itt folyni, akkor kezdhetjük a munkát elölről.

 

galéria Ví­z transzfer nyomás
5. lépés


Bár az autóiparból indult a módszer – manapság is leggyakrabban a műszerfal, felni, karosszéria-elemek vagy motorkerékpár-idomok dekorálása a cél ‒, mára beszivárgott a háztartásokba, egészen elképesztő dolgokat vonnak be vele. A WC-illatosí­tó tokja, telefontok, ví­zforraló, kenyérpirí­tó, WC-ülőke, laptop hátulja, bukósisak, elektromos gitár, hamutartó – mindenféle kérést teljesí­tenek, de talán a legextrémebb eddig a karbonmintás húsvéti tojás volt.

 

galéria Ví­z transzfer nyomás
6. lépés


ípolás, tartósság, ár

 

A VTN technológiával készült felületek ugyanúgy tisztí­thatóak, és épp annyira tartósak, mint az egyéb lakkozott és fényezett elemek. Samponos ví­zzel, szivaccsal moshatóak, mí­g a karcolt lakkfelület polí­rozással orvosolható. Azonban ha sérül a festékréteg, azt csak az elem újramerí­tésével lehet javí­tani. Az eljárás a klasszikus fényezésnél kb. 30‒40%-kal drágább. Az ár nagyban függ a felülettől, annak előkészí­tettségétől. Maga a fólia métere 6‒12 euróba kerül. Egy felni kb. 15 000 Ft-ért lesz karbonmintás, Kawasaki J300 tartóstesztrobogónk zöld mintás burkolata 100 000 Ft-ba kerül.

 

galéria Ví­z transzfer nyomás
7. lépés


Alapszí­n- és mintaválasztás
Itt felmerül a kérdés, hogy a kuncsaft mit szeretne: messziről kiabáljon, vagy csak a közelből mustrálva jöjjön ki a finom mintázat. Tapasztalat, hogy az ezüst alap sokszor jó választás, de pl. fehér karbon fehér alapon kifejezetten elegáns. A tárgy alakjának bonyolultságától is függ, hogy milyen mintázatot ajánlanak. Ugyanis az élek környékén előfordulhat, hogy megnyúlik, és itt torzul az ábra, és ez nem minden esetben esztétikus.