Motorral indulunk várost nézni, de gyalogolni is sokat fogunk. Vajon milyen lábbeli a legalkalmasabb erre? Edzőcipő vagy vintage-csizma – vajon melyik koncepció lesz a nyerő? 11 cipő összehasonlító tesztje.
Ajaj, azok a gonosz olvasói levelek! Pedig jönni fognak, ez biztos. Hogy tehettétek ezt? Egyszerű utcai és tornacipőket ajánlani motorozáshoz? A pilóta lábára csak valódi motoroscsizma való, és kész! Minden más túl veszélyes! Igen, kedves olvasóilevél-írók, ez mind igaz. Veszélyes, éppúgy, mint maga a motorozás. A balesetek során elszenvedett jellemző sérülések ugyanakkor valóban gyakran a lábfejet érintik.
A rémisztgetés tárháza gazdag és félelmetes: szalagszakadás, komplikált törések, alattomos zúzódások. Utóbbiak elsősorban akkor következnek be, amikor a motoros elcsúszik a kanyarban, és a lába a motor alá kerül. Ilyen esetben következhet be például a Kompartment-szindróma, amely a motorosbalesetek után sajnos elég gyakori komplikáció. Ennek során a csont körüli lágyrészek duzzanata és bevérzései miatt az izomban nagymértékben megnövekedhet a nyomás. Ha emiatt a vér áramlása hosszabb ideig akadályozott, akkor a sejtszerkezet is károsodhat, súlyosabb esetben akár el is halhat. Legrosszabb esetben még az amputációval is számolni kell. Megfelelő védelemmel azonban a zúzódás kockázata jelentősen csökken.
BMW Ride
ír: 60 010 Ft; szín: bézs sötétszürkével; méretek: 35–48; a felsőrész anyaga: marhabőr (nyers- és velúrbőr); tömeg (pár): 1324 g (43-as méret); szárhossz: 20,0 cm (43-as méret); gyártó ország: Románia
Jó: Nagyon stabilan tartja a lábat, a talp nem vetemedik, jó megerősítések és protektorok, tanúsítvánnyal ellátott cipő; első osztályú szellőzés menet közben, szuper klíma gyalogséta közben, nagyon jól gördül, menet közben nagyon kényelmes és mindennapi használatra alkalmas, nagyon kiegyensúlyozott illeszkedési forma, nem nyom vagy dörzsöl, fűzőrendszerének köszönhetően jól szabályozható, kezelése az oldalt elhelyezett cipzárnak köszönhetően könnyű; jó érzést kelt a lábtartón; sokféle méret
Rossz:Edzőcipőhöz képest nehéz; a lábujjaknál nem kellően megerősített, a perforálás miatt kevésbé vízálló még kisebb záporban sem
BMW Urban
ír: 75 440 Ft; szín: fekete; méretek: 41–48 (férfi), 37–40 (női); a felsőrész anyaga: marhabőr; tömeg (pár): 1480 g (43-as méret); szárhossz: 26,0 cm; gyártó ország: Románia
Jó: Robusztus, kiváló minőségű, víztaszító bőr; első osztályú kidolgozás, kellemesen illeszkedő forma, hajlékony talpának köszönhetően meglepően kényelmes gyaloglás közben; védi a lábszárat, meg van erősítve és protektoros, tanúsítvánnyal rendelkezik, lesodródás ellen jól védett; nagyon egyszerűen kezelhető; jól véd esőben és hidegben; motorozás közben közvetlenül érezni a pedálokat
Rossz: 20 °C feletti melegben gyaloglás közben, illetve az irodában feltorlódik a meleg a cipőben, hosszú gyaloglásokhoz túl nehéz; a szára elég hosszú és hosszú zokni nélkül kidörzsöli a lábszárat; a talp torziós merevsége még éppen megfelelő, de lehetne valamivel jobb
Összegzés: Egy szabvány szerinti tanúsítvánnyal ellátott, meglehetősen biztonságos, rövid motoroscsizma, amely kényelmes edzőcipő is egyben. A BMW Ride-nak sikerült mindkét feltételnek eleget tennie. A cipő rövid túrákhoz is megfelel, a mindennapokban pedig kiválóan teljesít.
Összegzés: Úgy néz ki, mint egy motoroscsizma, és ilyenként is kapott megfelelő tanúsítványt. Városi cipővé valójában csak a kényelmesen gördülő talp és időtlenül elegáns megjelenése teszi a BMW Urbant. Nagyon jó minőség, de drága.
A motorversenyzők épp ezért hordanak különösen stabil és nem csavarodó, kemény héjú konstrukciókat, amelyek kalitkaként védik a lábat a hasonló behatásoktól.
De térjünk csak vissza az átlagos mindennapokhoz. Vajon melyik motoros préseli a lábát egy rövid belvárosi látogatásra vagy a szomszéd faluba tartva egy MotoGP-re is alkalmas, sícipőre hasonlító műanyag lábbelibe, amelyek vitán felül a legnagyobb biztonságot nyújtják? Még a normál túracsizmák is fárasztóak egy hosszabb gyalogséta során. Ezért sok motoros könnyű edzőcipőben vagy kényelmes, jól kitaposott fűzős bakancsban indul únak. Kedves olvasóilevél-írók, ezúon közöljük: ezt mi sem tartjuk helyesnek.
Dainese Street Rocker D-WP
ír: 49 700 Ft; szín: sötétbarna; méretek: 39–46; a felsőrész anyaga: marhabőr; tömeg: 1176 g (43-as méret); szárhossz: 17,5 cm (43-as méret); gyártó ország: Románia
Jó: Szabvány szerint tanúsítvánnyal ellátott motoroscipő; a klímamembrán és a minőségi, puha bőr jó időjárás-állóságról gondoskodik; tiszta kidolgozás, jó felszereltség; nagyon stabil talp, protektorok a bokánál
Rossz: Kimondottan nehéz felvenni, csak erővel vagy cipőkanállal megy; nem illeszkedik harmonikusan, minden tesztelőnknél megfelelő volt az adott méret hossza, de nagyon keskeny volt, ezért normál és kicsit is szélesebb lábhoz alkalmatlan, mivel nagyon nyomja a láb első részét; a lábujjak körül nincs megerősítve; a belső klíma inkább izzasztó 20 °C fölött, nem lélegzik túl jól; az olajos felületű bőr megfoghatja a ruhát
Difi Vintage
ír: 54 900 Ft; szín: fekete; méretek: 40–46; a felsőrész anyaga: marhabőr; tömeg (pár): 1536 g (43-as méret); szárhossz: 18,5 cm (43-as méret); gyártó ország: Kína
Jó: Le- és felvétele is nagyon kényelmes az oldalsó cipzárnak köszönhetően, kényelmes kezelhetőség; sok hely azoknak is, akiknek a lábfeje elöl széles, járáskor csodásan gördül, lágyan csillapít, bár nehéz, ezt nem igazán érezni; menet közben a talp jól tapad a lábtartón, jó helyre került a váltónál megerősített rész; jól párnázott, jó a külső boka védelme, robusztus, erős, nagy kopásállóságú bőr, a sarokrész kellően megerősített
Rossz: Sebességváltáskor kissé szivacsos, indifferens érzés; hosszabb gyaloglásnál és az irodában gyorsan izzasztó lesz benne a klíma; nehéz; a talp nem különösebben merev; kidolgozása itt-ott csak közepes
Összegzés: Önmagában jó és viszonylag biztonságos motoroscipő jó felszereltséggel és csinos dizájnnal. Az illesztőformánál viszont a Dainese Street Rockers cipészei totálisan melléfogtak, a cipő nagyon nyom.
Összegzés: A Difi Vintage régimódi túrabakancsra hajaz. A váltókarnál megerősített felsőrész, a cipőfűzőtartó szalag és a durva szemcsés bőr miatt viszont olcsó munkabakancsnak látszik. De ez nem számít: nagyon kényelmes és biztonságos.
Előrebocsátjuk: a tesztünkben szereplő 11 cipőt minden „normál” divatos edzőcipőnél bátrabban merjük ajánlani motorozáshoz. A biztonság terén ugyanakkor egyikük sem veszi fel a versenyt a valódi motoroscsizmákkal, ehhez a városi cipők túlságosan rövid szárúak és túl puhák. De ilyennek is kell lenniük, hiszen ellenkező esetben egy hosszabb séta során annyira kényelmetlenek lennének, hogy a hagyományos motoroscsizmához hasonlóan inkább otthon hagynánk őket. Megtalálni az optimális kompromisszumot a kényelem és a biztonság között – ez a művészet.
###
Az utóbbi években a gyártók is aktivizálták magukat ezen a téren. Ebben minden bizonnyal nagy szerepe van a retró- és vintage-őrületnek, hiszen az ilyen motorok tulajdonosai ritkán vetemednek hosszú túrákra, városi kiruccanásaikon pedig gondosan ügyelnek a külsejükre is. A tisztán funkcionális túracsizmák ritkán csinosak, és ezért számukra gyakorlatilag szóba sem jöhetnek. Mára azonban a motorosruházatot kínáló üzletekben bőven találunk annyi különböző cipőmodellt, amelyek mindenféle ízlést ki tudnak szolgálni, a vastag bőrből készült, öregített nagypapacsizmától kezdve a könnyű és színes, protektorokkal is ellátott edzőcipőkig.
Germot Fashion Vintage
Irányár: 30 700 Ft; szín: fekete; méretek: 37–47; a felsőrész anyaga: marhabőr; tömeg (pár): 1002 g (43-as méret); szárhossz: 17,0 cm (43-as méret); gyártó ország: Pakisztán
Jó: Könnyű felvenni, jól sikerült illeszkedési forma, az arányok megfelelőek, kis tömeg, hosszabb gyaloglásnál is kényelmes; a bokavédő rész belül szépen rásimul a lábra; vastag bőrből készült, a lábujjak körül megerősített; jó mérettartomány; eső elleni védelem membránnal, 20 °C-ig megfelelő benne a klíma
Rossz: Nagyon puha talp, a hagyományos tornacipőkhöz hasonló, az ugróízületnél nem elég merev; túlságosan hosszú cipőfűző extra biztosítás nélkül, így könnyen beleakadhat egy motoralkatrészbe; nyári melegben nagyon izzasztó; esőben a talp kissé csúszkál a lábtartón és a fék-, illetve váltókaron
Held Lucero
Irányár: 39 900 Ft; szín: barna, fekete; méretek: 37–47; a felsőrész anyaga: marhabőr (velúr); tömeg: 1256 g (43-as méret); szárhossz: 17,5 cm (43-as méret); gyártó ország: Pakisztán
Jó: Menet közben kitűnően szellőzik a perforációknak köszönhetően, a menetszél érezhetően és jólesően hűsít, ami igen kellemes hőségben; széles mérettartomány; kényelmes; széles takarócsík a jól tartó cipőfűzőnek; nem csavarodó talp
Rossz: Nagyon szivacsos a lábfej középső részénél, nem tartja stabilan a lábat, indirekt érzés a lábtartókon irányváltáskor; nincsenek protektorok, a lábujjak körül alig van megerősítve, gyatra lesodródás elleni védelem; túlságosan bő szabás, hosszabb séta során nyom és kidörzsöli a lábat; a világosbarna változat nagyon könnyen koszolódik; alig véd eső ellen
Összegzés: Könnyű, gyorsan felvehető, divatos, és még klímamembránja is van. És még az ára is jó. Jó? Nem. Motoroscipőnek a Germot Fashion Vintage túlságosan gyenge és laza. Ez inkább csak egy vízálló edzőcipő.
Összegzés: Nem edzőcipő, de nem is igazi csizma – a Held Lucero nem hat túl kiegyensúlyozottnak, ráadásul gyaloglás közben nem kényelmes, és motorozás közben is alig ad visszajelzést. Városi cipőnek elmegy, de nem igazán jó.
Emellett már klímamembránnal ellátott városi csizmák is megtalálhatók a kínálatban. Bár ezek látszólag jól teljesítenek, ha az időjárás viszontagságai elleni védelemről van szó, valójában gyakran csak egy rövid záporban nyújtanak megfelelő védelmet. Ugyanis a cipők általában nem olyan magas szabásúak, és esőnadrág alá sem bújtatjuk őket, hogy a vizet hosszú távon is kint tartanák. Tesztünkben ezért a vízállóságot külön nem vizsgáltuk.
A gyakorlatban az is bebizonyosodott, hogy melegben a membránnal ellátott modellek gyengébben szerepeltek a cipő belsejében uralkodó klíma szempontjából, így a felszereltség terén tanúsított előny gyorsan semmivé oszlott ezeknél a modelleknél.
Held Cattleman
Irányár: 46 100 Ft; szín: barna; méretek: 37–47; a felsőrész anyaga: marhabőr; tömeg: 1416 g (43-as méret); szárhossz: 20,5 cm (43-as méret); gyártó ország: Pakisztán
Jó: Robusztus, mégis puha bőr, kopásállósága elsőrangú, a jól kialakított fűzőrendszer könnyen állíthatóan rögzíti a cipőt a lábon; jó mérettartomány, az oldalsó cipzárnak köszönhetően könnyű felvenni; a talp profilja jól tapad, terepen való gyalogláshoz is jó, kellemes bélés; jó időjárás elleni védelem
Rossz: 20 °C felett izzasztóan meleg van benne, hosszabb gyaloglásnál nem túl kényelmes, a cipő nyom és kidörzsöli a lábat; a forma a normál lábfejnek kissé túl széles, motorozás közben szivacsos érzést kelt irányváltáskor a lábtartón, valamint fékezéskor és sebességváltáskor, nem nagyon tartja a bokát; elég nagy a tömege
Modeka Ramble
ír: 33 990 Ft; szín: sötétszürke; méretek: 37–47; a felsőrész anyaga: marhabőr; tömeg: 1002 g (43-as méret); szárhossz: 15,5 cm (43-as méret); gyártó ország: Pakisztán
Jó: Jól tapad a lábtartón és közvetlenül érezni a fék- és váltókart, nagyon könnyű, motorozás közben nagyon kényelmes; jó mérettartomány; a lábujjak körül megerősítették; van hozzá plusz cipőfűző
Rossz: A bőr vékony és a minőség hagy némi kívánnivalót maga után, a kidolgozás hanyag, rondán felrakott védőréteg a váltókarral érintkező részen; a fűző túl hosszú, könnyen beleakadhat valamelyik alkatrészbe, nem túl stabil, csavarodó konstrukció, túlságosan lágy és vékony talp; szintetikus, izzasztó bélés, már 20 °C alatt is zavaró belső klíma, alig melegít; a varrások nyomják a lábat, a lábfej elülső részénél túl keskeny, járás közben nem túl kényelmes
Összegzés: Motorozáskor a minőségi, de olcsónak nem mondható Held Cattleman jól teljesít. A nehéz cipőről csak gyaloglás közben derül ki néhány kényelembeli hiányosság, amelyek a mindennapokban bizony zavaróak. Kissé túlságosan egyoldalú.
Összegzés: A Modeka Ramble inkább egy szabadidős edzőcipő alibi motorosfunkcióval. A kevés biztonság és a gyatra időjárás elleni védelem kényelmetlenséggel párosul – olcsó, de még a városi motorosok sem lesznek vele megelégedve.
Ennél fontosabb volt a végeredmény szempontjából az EN 13634 szerinti CE-szabvány, amelyre olyan akkreditált intézetek adják áldásukat, mint például a TíœV Rheinland. Ez azt igazolja, hogy motorosok számára készült védőruházatról van szó. Bár ez csak korlátozottan jelzi a városi csizmák jelentette tényleges biztonságot, hiszen a vizsgálati szempontok minden bizonnyal vitathatóak, ugyanakkor a 11 modellből öt rendelkezik ilyen jelöléssel, úgy tűnik, a gyártók szívesen vizsgáltatják meg független szakértőkkel, hogy mennyire biztonságos a lábbelijük.
###
De az ilyen jelöléssel nem rendelkező városi csizmák is lehetnek biztonságosak. A teszt során legalábbis feltűnt, hogy egyes konstrukciók milyen jól átgondoltak. Nem csavarodó, stabil talpak, megerősített részek és protektorok a megfelelő helyeken, minőségi, kopásálló felsőrész, erős varrások. Lehet, hogy ezek a cipők civilnek és divatosnak néznek ki, néhányuk viszont jobban véd, mint egyes kevésbé jól sikerült motoroscsizmák. Érdemes tehát egy figyelmesebb pillantást vetni ezekre a cipőkre, mielőtt egy „megőrültél, edzőcipőben motorra?” felkiáltással lesöpörnénk a témát az asztalról. Meg persze a gondos próba sem árt. Meglepő módon ugyanis pont néhány kényelmesnek látszó motoroscipő bukott meg a kényelem értékelésénél.
Rev’it Rodeo
Irányár: 58 400 Ft; szín: barna, fekete; méretek: 40–46; a felsőrész anyaga: marhabőr; tömeg (pár): 1314 g (43-as méret); szárhossz: 22,5 cm (43-as méret); gyártó ország: Portugália
Jó: Jól néz ki és jó a minősége, elegánsan felrakott védőréteg a váltókarnál, jó szorosan be lehet fűzni, kiváló lesodródás elleni védelem, nagyon stabil és nem csavarodik, a bokánál lévő protektorok kívül és belül is jól illeszkednek, a sarok és a lábujjak körüli rész jól meg van erősítve, a szára bőven boka fölött ér, tanúsítvánnyal ellátott cipő; jól tapad a lábtartón, illetve a váltó- és fékkaron, jó érzés benne vezetni, a talp nem csúszik
Rossz: Mereven és tompán gördül járás közben, nehezebbnek tűnik, mint a tényleges tömege, nem ereszti át megfelelően a levegőt, 20 °C fölött nem túl kényelmes és nem igazán mindennapi viselet; nehéz; nehezen lehet felvenni; kis méretválaszték
Sidi Insider
ír: 32 000 Ft; szín: barna és terepszínű, szürke, fekete; méretek: 38–46; a felsőrész anyaga: műbőr (Lorica); tömeg: 1014 g (43-as méret); szárhossz: 15,5 cm (43-as méret); gyártó ország: Kína
Jó: Kiválóan illeszkedő forma, jó arányok, nagyon kényelmes motorozás és járás közben egyaránt, nagyon könnyűnek éreztük; szorosan körbeöleli a lábat, fékezéskor és sebességváltáskor nagyon közvetlen érzést ad; protektorhéj a bokánál kívül és belül; a lábujjak körüli rész megerősített, a sarkat is biztonságosan tartja
Rossz: Viszonylag puha és sima talp; rövid a szára, így a lábfej és a lábszár közti részt alig védi, a nagy felületen alkalmazott textilszövet a bőrhöz képest jobban kopik, nem túl jó a lesodródás elleni védelme; gyér felszereltség
Összegzés: Mintha csak a nagypapa utazóládájából került volna elő – a Rev’it Rodeo minőségi bőrből készült, megfelelően biztonságos (szabvány szerint tanúsítvánnyal ellátott), és menet közben is jó teljesítményt nyújt. Pont jó a vintage-rajongóknak.
Összegzés: A Sidi Insider jó választás lehet azoknak az edzőcipő-kedvelőknek, akik motorozás közben azért legalább egy kicsit szeretnék védeni a lábukat. A könnyű és kényelmes cipő jó minimálmegoldást jelent a biztonság terén.
Érthető, hogy ezek a viszonylag rövid szárú cipők nem tudnak kimagasló biztonságot nyújtani.
Az már viszont kevésbé elfogadható, ha még a városnézést is tönkreteszik. Szerencsére a különböző konstrukciók között találtunk olyan városi cipőket is, amelyek mindkét szempontból jól szerepeltek: gyalog és a motoron egyaránt jól teljesítettek.
Vanucci Tifoso VTS4
ír: 35 000 Ft; szín: barna; méretek: 41–46; a felsőrész anyaga: marhabőr (velúr); tömeg: 1214 g (43-as méret); szárhossz: 19,0 cm (43-as méret); gyártó ország: Thaiföld
Jó: Nagy mozgásszabadságot ad, ami dinamikus motorozásra sarkallja viselőjét, viszont szűken rásimul a lábra, tökéletes fűzőrendszere van; a bokát kívül és belül is protektorok védik; jó minőségű, kopásálló felsőrész, a lesodródás elleni védelem és a szárhossz megfelelő, tanúsítvánnyal ellátott cipő; lélegző 3D-bélés
Rossz: Járás közben nem túl kényelmes, a varrások nyomnak és kidörzsölik a lábat; a bokát védő héjak elég alacsonyra kerültek, menet közben nyomják a lábat; kidolgozása kissé hanyag; a talp túlságosan lágy és nem elég stabil, a lábujjak és a sarok körüli megerősítés minimális; 20 °C fölött gyorsan izzasztóvá válik
Összegzés: A Vanucci Tifosónak van szabványjele, tehát tanúsítvánnyal ellátott motoroscipőnek számít, ugyanakkor csak közepesen biztonságos. A mindennapos használat során szintén csak közepesre értékeltük a csinos, de nem túl kényelmes cipőt.