Újdonság: Lucky Explorer Project 5.5 és 9.5

Az MV Agusta, amely ez idáig sportos utcai harcosokban utazott, burkolatlan kerülőutakra merészkedik: a milánói vásáron az olaszok rögtön két túraendurót is bemutattak.

Kínai kapcsolat: az 5.5 a Benelli TRK 502 X-en alapszik, és állítólag 2022 végén kerül piacra
Az olasz Edi Orioli egykor Lucky Explorerrel nyert Párizs–Dakart

A dologban a Ducati a bűnös: amikor a gyártó a 2019-es EICMA-n bemutatta a DesertX prototípusát, az MV Agusta menedzserei igencsak feldühödtek. A Ducati mások vadászterületére merészkedett, mondták, hiszen a bolognaiak az egykori Párizs–Dakar-győztest, a Lucky Explorert vették példaképül – egy Cagivát, márpedig ez a márka az MV Agustához tartozik. Viszont a hosszas mérgelődés helyett a menedzserek inkább úgy döntöttek, megépítik saját verziójukat is a Lucky Explorer utódjából. Sőt, rögtön kettő is lett belőle: a „Lucky Explorer Project“ 5.5 és 9.5, mindkettő egykori Lucky-fényezéssel, és mindkettő igazi családnév nélkül: a varesei gyárban még gondolkodnak azon, hogy MV Agusta vagy Cagiva néven fussanak. Vagy maradjanak egyszerűen a „Lucky Explorer Project”-nél.

Három henger és dupla bölcsőváz a V2-es és a térhálós csőváz helyett: műszakilag a 9.5-nek és az egykori Luckynak nincs sok köze egymáshoz

Míg a 9.5-öst tárt karokkal várták, mivel az MV Agusta tulajdonosa, Timur Sardarov már beharangozott egy túraendurót, az 5.5 még a piacot jól ismerőket is alaposan meglepte. Az 5.5 az MV új partnerével, a kínai QJ-csoporttal való együttműködésből született, amelyhez az olasz Benelli márka is tartozik.  Az 5.5 alapja ugyanis pont egy Benelli, az Olaszországban rendkívül népszerű TRK 502, amelyből 19 colos első kerékkel és egy X-szel a nevében egy túraenduró-változat is létezik.

Vele szemben az 5.5 egy 500-ról 554 cm3-re megnövelt erőforrást, nagyobb nyomatékot, KYB futóművet, finomabb komponenseket és tradicionális fényezést kapott. A Benellihez hasonlóan ő sem pillesúlyú, menetkészen a 20 literes tankkal ellátott 5.5 bő 250 kilogrammot nyomhat. Törekszenek arra, hogy az ára jóval 9000 euró (3,3 millió Ft) alatt legyen (Benelli TRK 502 X: 2 365 000 Ft), a piaci bevezetés 2022 végére várható.

Ezután még egy évig eltart majd, míg a 9.5 is megtalálja a maga aszfaltozatlan útjait, hiszen esetében új fejlesztések is szükségesek. Egyrészt a motort illetően, amelynek alapja az MV Agusta jól ismert 800-as háromhengerese, amelyet azonban új hengerfejekkel, hengerekkel és szelepekkel teljesen átalakítanak majd, és a megnövelt furatnak és nagyobb löketnek köszönhetően 931 cm3-es lesz. Teljesítménye 123 lóerőre várható, nyomatéka az MV szerint robbanásszerű 102 Nm lesz 7000/min-nél.

A felszereltséghez tartozik majd egy teljes mértékben állítható Sachs futómű, két drótküllős kerék, amelyekből az első 21 colos, amivel a 9.5 teljes mértékben terepre alkalmasnak tűnik. Elöl a rugóút állítólag 220 mm lesz, a hátsóról még nem hallottunk adatokat. A felszereltséghez egy gyorsváltó, kanyar-ABS és egy connectivitys TFT-kijelző is hozzátartozik, opcióként pedig félautomata Rekluse kuplung is kérhető. A terepre hangolásnál a Cagiva Elefant Lucky Explorerrel induló offroad-profi (Párizs– Dakar-győztes 1990-ben és 1994-ben) Edi Orioli segédkezett. De vajon melyik újdonság hasonlít jobban az eredetihez – a Ducati DesertX vagy a Lucky Explorer 9.5? Őszintén: a legközelebb a Husqvarna Norden 901 áll hozzá. Lucky-fényezés nélkül is.