Triumph Thunderbird Storm – Király a gép!

Szereti a cruisereket, de unja már a Harley-t? Nem akar Victoryt, sem valami rizskályhát, valami olyanra vágyik, ami még kuriózum itthon? A megoldás…

Belepillantottam a bal oldali tükörbe, de csak az Audit láttam, amely egy ideje már erőlködött, hogy tartsa a lépést velünk. Jött rendesen. Kitettem az indexet, és fordí­tottam egy kicsit a gázmarkolaton. Megfeszí­tettem izmaimat, még jobban előrehajoltam, hogy felkészüljek a katapultálásra, és megkapaszkodtam a kormányban. A fekete monstrum kilőtt. Az Audi hirtelen kisebb lett a tükörben, a teherautót két másodperc alatt megelőztem, és visszavettem a tempót a legális 130-ra.

 

Motorok Triumph Thunderbird Storm
Kattintson a képre a galériához!


A motor nyugodtan dohogott alattam, én pedig ismét ellazultam. Fizikailag is, lelkileg is. Azon járt az agyam, hogy milyen döbbenetes élmény vezetni a Thunderbird Stormot. Power cruiser a javából. Ezt már az üléspozí­ció is adja, a lazán előrenyújtott lábak, a közepesen előredőlő felsőtest tettre kész, mégis kényelmes pozí­ciója, amely azért korántsem olyan agresszí­ven támadó, mint a Suzuki M1800R-en. Azon úgy érzi magát az ember, mintha a Santa Pod-i dragstrip rajtjában várná a zöld lámpát.

 

Motorok Triumph Thunderbird Storm

 

A Thunderbird lényege – ha egy szóban kellene kifejeznünk – a nyomaték. A szinte már alapjárattól rendelkezésre álló bődületes nyomaték. Fölösleges elforgatni a motort, érdemes hamar végigváltani a fokozatokat, és élvezni, ahogy minden egyes váltásnál újabb nyomatékhullám lódí­tja előre a 340 kg-os monstrumot. Ez a lendület, a hatalmas, fekete tömeg és a szigorúan előremeredő, szokatlan ikerfényszórók hóekeként tisztí­tják meg az utat a Thunderbird előtt.

 

Motorok Triumph Thunderbird Storm
A dupla, különálló fényszórók a Speed Triple óta a
Triumph védjegyei is lehetnének


A 130 km/óra laza utazótempó, könnyed cirkálás a Viharmadárnak, a futómű – 47 mm-es Showa villa és öt fokozatban állí­tható előfeszí­tésű Showa rugóstag – feszes, apró mozgásokkal egyenlí­ti ki az autópálya kisebb egyenetlenségeit, az egyenesfutás bombabiztos. Olyan mélyen ülök az ülésben, hogy a menetszél egy 160-as nekiiramodásnál, egy rövidebb vágtánál egyáltalán nem zavaró. Ha még mélyebbre akarok merülni, akkor hátracsúszhatok, amí­g az utasülés pereme pont meg nem támasztja a derekat, a kormányt ekkor még éppen kényelmesen elérem. Minden erős, masszí­v, túlméretezett körülöttem. Az ölemben hatalmas, 22 literes üzemanyagtank, mégis természetes tartásban ülhetek, nem kell terpeszteni miatta. Ilyen tempónál nem is lenne jó, ha spárgázó lábaimba belekapaszkodna a menetszél. A tankban – ahogy ez már szinte kötelező – egyetlen, kerek analóg sebességmérő, alatta kis digitális ablakban pár szükséges információ, semmi felesleges dolog.

Motorok Triumph Thunderbird Storm
A dupla tárcsaféknek utassal 400 kg
fölötti tömeget kell magzaboláznia


Nem találták fel újra a spanyolviaszt. A kormány vagy arasznyi magas kiemelőkről nyúlik felém, a kiemelők mellett megtörve, trapéz formája kissé szokatlan ugyan, de jól kézre áll. A markolatok kitöltik a tenyeremet, a kuplungkart éppen kényelmesen elérem, ha kicsivel is messzebbre kerül, már sok lenne, állí­tani nem lehet. A bovdenes mechanizmus egyszerű, megbí­zható, közepes kézerővel működtethető, felengedve jól kiszámí­thatóan, egyenletesen zárnak a lamellák. A túloldalon a gázkar egy kellemes, tervezett ellenállás ellenében forgatható, a féket hasonlóképpen érem el, mint a kuplungot, bár itt a főfékhengert nyomó állí­tócsavar kí­nál némi állí­tási lehetőséget. Az első fék nyomáspontja jól érezhető, közepes erőkifejtéssel, jól adagolható. Nem fás, de nem is neveznénk harapósnak, és klasszikus kinézet ide vagy oda, ABS felügyeli ténykedésünket. A kormány egyébként meglehetősen széles, cserébe könnyen manőverezhető a nem éppen filigrán erőgép, ha éppen arra lenne szükség majd a városban, a kocsisorok között.

 

###

 

Közben utolértem a következő kis konvojt. Tükör, index, kapaszkodás, hasizom, gáz! Vissza sem váltok, 70-től minden megoldható a legmagasabb sebességi fokozatban, pusztán a gázmarkolattal. Persze visszaválthatnék egyet, de egyrészt fölösleges, másrészt nagyon élvezetes, ahogy alacsony fordulatról elkezd kalapálni a blokk, miközben feltartóztathatatlanul lódul meg a 300 kg + vezetőnyi tömeg. Sokadszor látszik igazolva az állí­tás, hogy az élvezetes közúi motorozáshoz nem teljesí­tmény, hanem mélyről jövő, egyenletes nyomatékleadás kell. A kigyorsí­tásokkor olyan a hangja, hogy az már egy akusztikai kéjmámor. Visszafogott, mély, erőtől duzzadó hang. Semmi magas frekvencia, csattogás vagy visí­tás, elvégre ez nem sornégyes.

 

Motorok Triumph Thunderbird Storm

 

Hát igen, ez sorkettő. A szebbik, látványosabb fajtából. Elsőre talán furának tűnhet, idehaza valahogy nem szoktuk meg ezt az elrendezést, az ilyen kendőzetlenül kirakatba tett sorketteseket, és pláne nem az ekkora sorketteseket. A hazai motorparkhoz szokott szem először hiányolja a V2-es megoldást, aztán elkezd tetszeni. A hengerek hengerfejig láthatóan, büszkén nyújtóznak a tank felé, mint valami ikerfallikus erőszimbólum (ne keressék az értelmező szótárban, a kifejezés e pillanatban született). Ez a hengerelrendezés, a feketére fényezett motorblokk a csiszolt szélű, méretes hűtőbordákkal egyfajta klasszikus, angol hangulatot sugároz, ráadásul egy megfontolandó alternatí­vája a már unalomig ismert és megszokott amerikai V2-nek. Az összképet a hatalmas ví­zhűtő rontja csak el, de ezt eddig a Kawasaki kivételével – amely a bölcsőváz szárai közé rejtette a hűtőt – még senkinek nem sikerült sokkal jobban megoldania. A két oldalra elvezetett kipufogókkal még könnyű megbarátkozni, azzal már kicsit nehezebb, ahogy V alakban széttartanak a motortól. De aztán összeáll a kép, és már fel sem tűnik, az ember egyfajta anglikán különcségként tekint rá. Egy zord kritikus talán még annyit kí­vánhatna, hogy a hátsó sárvédő kicsit jobban üljön rá a kerékre.

 

Motorok Triumph Thunderbird Storm
A tank 22 literes, a kormány méter széles


 

Elnyújtott, majd egyre szűkülő í­vet í­r le az aszfaltcsí­k előttünk, a Thunderbird a 200-as hátsó gumija elismerésre méltó önmérsékletről tanúskodik, pedig nagy lehetett a kí­sértés, hogy egy ilyen macsó gépre 240-es abroncsot húzzanak. így viszont szépen ráfekszik az í­vre, a városba érve pedig kellemes meglepetés, hogy a szűkebb kanyarokat sem igyekszik nyújtani, mint teszi azt például a lófejű Intruder vagy kisebb mértékben a Harley Breakout. A kocsisorok között lépésben is stabilan gurul, nem bizonytalankodik, nem billeg, a kifejezetten jól adagolható hátsó fékkel gyerekjáték stabilizálni, a széles kormánnyal pedig terelgetni a monstrumot.

 

Motorok Triumph Thunderbird Storm

 

Aztán egy pirosnál végre utolér az audis. Elismerően nézegeti a Thunderbirdöt, í­gy megint lemarad, amikor zöldre vált a lámpa. A következőnél már csak átvigyorog, és fölfelé emelt hüvelykujjal mutatja: király a gép!
Az hát! Angol…