Triumph Thruxton 900 – Kávé habbal

A Thruxton a Triumph kéthengeres sorozatának legsportosabb tagja.2008-ra a Café Racer tökéletesen karburátornak álcázott benzinbefecskendezést és kényelmesebb üléspozí­ciót kapott.

    Már az indí­tás előtti szertartás is stí­lszerű: a gyújtáskapcsoló a bal lámpatartó közepén található, ehhez kell előre nyúlni a vezetőnek. Ha elfordí­tja, a benzinpumpa finom zümmögése hallatszik, mivel a 2008-as modell benzinbefecskendezéssel lett ellátva. Befecskendezéssel? Hiszen a hengerek mögött egyértelműen ugyanaz a két állandó nyomású karburátor helyezkedik el, mint eddig. Hát igen, de csak látszatra. Tökéletes félrevezetés, a külsőleg azonos öntvény belsejébe modern befecskendező rendszert helyeztek el. A másik lehetséges vizuális félrevezetésről viszont lemondott a Triumph, már a kezdettől fogva lehagyta kéthengereseinél a berúgó kart, a motor gombnyomásra indul. Tehát nyeregbe uraim, még akkor is, ha itt nem egy oldie, hanem egy vadonatúj motor kel életre.

    A rövidlöketű – micsoda stí­lustörés –, soros kéthengeres hangján semmit nem változtatott a benzinbefecskendezés, a Thruxton továbbra is úgy sziszeg, mint egy varrógép. A nyolc szelep és a Norton féle roadster kipufogók ellenére igen csendes ez a masina. A 90 mm-es dugattyúk magabiztosan szaladnak végig a fordulatszám tartományon, mégis mindössze 68 lóerőt és 70 Newtonmétert feszí­tenek az egyenletes, 360 fokos gyújtássorrendes főtengelyre. Egyenletesen, lineárisan, feltűnés nélkül – í­gy adja le erejét, kicsit olyan, mint egy nagyobbra és sokkal szebbre sikerült Honda CBF. A kisség vérszegény teljesí­tménnyel ellentétben a pörgősség szubjektí­ve javult az elektronikus benzinbefecskendezéstől. De keményebben is reagál a karburátoros változatnál, ha motorfékből átmegyünk gyorsí­tásba. Mindössze 6000-es fordulattól kúsznak fel finom rezgések a tankon és a markolatokon keresztül. Ilyenkor a csodaszép, fehér alapú, kerek műszerek a legfelső, ötödik sebességfokozatban 150 kilométeres tempót mutatnak.

    A 2008-as Thruxton kisség furán hátra hajlí­tott csőkormánya javí­t az ergonómián, de az eddigi, mélyen szerelt kormánycsutkák mégis jobban illettek a Café Racer stí­lushoz, mint a felső villahí­d felé szerelt, kényelmesebb megoldás. így viszont kevesebb súly terhei a csuklókat. A térdét a pilóta továbbra is csak akkor tudja besimí­tani tank bemélyüléseibe, ha hátracsúszik az ülésen, másként a hengerfejekhez érnek. A szálbacsiszolt motorfedelek nemesen csillognak, jobb oldalt a motorblokk, a „pre unit” blokkokat imitálja, azokat, ahol még külön volt a forgattyús- és a váltóház. További nagyon szép, extrovertált részlet az új 900-as Thruxtonen – a lökettérfogata továbbra is „csak” 865 cm3 – a kormányvégekbe helyezett két tükör.


    A brit szépség egyenesfutása példás – nem is csoda 1,51 méternyi tengelytáv mellett. Az új kormány nagyobb erőkarja kedvezőn hat az irányí­thatóságra, mégis továbbra is őszintén meg kell dolgozni az őszinte kanyarélvezetért. Ha határozottan kezeljük, hamarosan le is érnek a lábtartók, melyeknek gumis része büszkén hordja a Triumph logót. Balra ehhez hamarosan a váltókar csiszoló hangja is társul, a Metzeler gumik – elöl Lasertec, hátul ME Z2 – tehát jól tapadnak. De a régi mintájú első gumi kevés visszajelzést ad, és ő lehet az oka annak, hogy a Thruxton eleje a lassú kanyarokban hajlamos bebicsaklani.

Vagy tán mégis a lágy rugóstagok? Ezek a hagyományos, dupla bölcsővázzal együtt igaz kimondottan jól bí­rják a rosszabb minőségű utakat is, de ha nagyon elkezdünk hajtani, enyhén elkezd pumpálni a futómű. A fékek biztosan jobban fognak, mint 40 évvel ezelőtt, mégsem mondható teljes mértékben korszerűnek a magányos tárcsa.

    De akkor mit is tud valójában a 60-as évek Café Racereinek replikája? Főleg tetszeni. És reméljük, ezen az sem fog változtatni, hogy az angolok a gyártását hamarosan áthelyezik Thaiföldre. Vagy talán akkor még kedvezőbb árért is lehet majd kapni?


MOTORREVíœ végkövetkeztetés

    A Thriumph Thruxton egy szép, finom motor maradt. Olyan motor, amit az ember szí­vesen megnéz, és szí­vesen motorozik vele. Olyan sármja van, ami nem csak motorosokat tud elvarázsolni.