TomTom Urban Rider – Kanyargós utakon

A piacon csak kevés olcsóbb motoros navigáció van – vajon az ára az egyetlen erőssége, vagy a tudása is kí­vánatossá teszi?

A holland TomTom igazi nagyágyú a navigációk között. A FIAT-csoportnak például ők a hivatalos beszállí­tói, Németországban pedig a cég neve a köznyelvben a GPS szinonimája. Az Urban Rider a motoros navigációk piacára szánt belépő modell, vagyis a konkurenciához mért alacsony ára miatt hajlandónak kell lennünk elnézni neki néhány hiányosságot.

A gyári anyag szerint motoros kesztyűben is könnyen lehet kezelni, de ez a megállapí­tás maradéktalanul csak a nyitóképernyőre igaz, egy cí­m beí­rásához már okostelefonokon edzett kézre van szükség. A felépí­tmény igen masszí­v, még ha alaposan meggyúrjuk, akkor sem ropog. Emellett ellenáll a rázkódásnak és az időjárás viszontagságainak. A tartókar összeszerelése egyszerű, egy GPS-szűz kolléga – igaz, komoly Lego-rajongó – minden segí­tség nélkül négy perc alatt szerelte össze.

Ha jól szereljük fel, nem takarja ki a műszerfalat

Sokat hangoztatott új feature a továbbfejlesztett sávnavigáció és a 3D-s csomópont-ábrázolás, ami tökéletesen működik, amí­g a valóság megegyezik a térképadatbázissal. A TomTom elejét vette az ilyenkor rendszeresen előkerülő, „pontatlan a térkép” témájú nyavalygásoknak, és bevezette a MapShare szolgáltatást, amivel módosí­thatók a térképek, és ez után megoszthatók a többi felhasználóval. így teljesen up to date-ek maradhatunk, miközben hetente más utcát zárnak le a belvárosban. Ez a technológia itthon még nem érett be, nincs mögötte igazi közösségi erő – talán ha a változtatások mellé lehetne bulizós képeket feltölteni magunkról, gyorsabban beindulna a biznisz.

Az Urban Rider árában nincs benne a bluetooth-os headset, aminek hiányában csak a képernyőre hagyatkozhatunk. Emiatt egyrészt sokszor le kell nézni rá, ami veszélyes, másrészt nagyon könnyű elbambulni egy lehajtót vagy elágazást. De nem is ez a legfőbb probléma, hanem az, hogy nincs beépí­tett hangszórója, emiatt autóba átpakolva szintén csak félmegoldást jelent.

Ezt a skálát a “tervezzen kanyargós utakat” menüponttal kombinálva izgalmas

helyekre juthatunk el

Sajnos kicsi a betekintési szöge. Ez főleg akkor hátrány, ha például sportmotoron nem tudjuk feltenni a kormányra tartókart, ezért a tanktáskába csúsztatjuk be a navit. És ha ott elmozdul egy picit, már nehezen látni, hogy akkor most hányadik keresztutcánál jön a vissza kettő, elnyújtott balos, majd az érintési pontról kigyorsí­tás.

A legfontosabb dolog, ami miatt nálam komolyan számí­tásba jönne, az a kanyargós utak beállí­tása. Mí­g korábban ezt hosszas úvonal-programozással lehetett megoldani – a köztes pontokat falvanként bepötyögve –, addig most ezt automatikusan kiadja. Emellett egy skálán be lehet táplálni, hogy kisebb vagy főbb utakon vigyen. Ezt a két opciót együttesen alkalmazva meglepően izgalmas helyekre juthatunk el – ilyet egyetlen konkurens sem tud.

A csomag tartalma

Hátránya, hogy a készlet nem tartalmaz szivargyújtós töltőt, sőt, a motor elektromos rendszerére direkt köthető tápot sem. Tehát otthon feltölti az ember, és addig használható, ameddig az akkumulátor tart – talán ezért hí­vják Urban Rider-nek, hiszen egy túrán semmi nem garantálja, hogy huzamosabb időt tölthet az ember egy áramforrás mellett. Egy feltöltéssel egyébként körülbelül 6-8 órát tudtunk elnavigálni, ennél hosszabb úra azonban már szükséges egy szivargyújtóról működő, mini USB-átalakí­tót beszerezni.

Kis gyakorlással kesztyűben is kezelhető

Az ára 66 900 forint. A bluetooth-os hedsetet is tartalmazó Pro változatért körülbelül százezret kérnek. Kütyübubusoknak nem ez a legjobb választás, de azoknak, akik nem szeretnek tervezgetni, csak ötletszerűen menni, nekik ideális lehet.