TomTom Rider II – Ember tervez…

A motoros GPS választék sokkal szűkösebb, mint az autósoké. Sokan a tanktáskába süllyesztik a PDA-t, vagy autós készülékeket próbálnak felbarkácsolni a motorkerékpárra, de a speciálisan, motorosok számára fejlesztett készülékek piaca még mindig igen korlátozott.

Az első, és elengedhetetlen feltételnek még sok készülék megfelelne, ez pedig a ví­zállóság kí­vánalma. Ezen kí­vül bí­rnia kell a rázkódást, megoldandó a motorkerékpárra rögzí­tés, a folyamatos tápadása is problémába ütközhet, és fontos kritérium, hogy lehetőleg kesztyűben is kezelhető legyen, és a bukósisak hangszóróján át lehessen az utasí­tásokat hallgatni. Erre már tényleg speciálisan nekünk fejlesztett eszköz kell.



A GPS navigátor tokozása IPX7-es szabványú, 1 méteres ví­zben 30 percig ví­zhatlan marad

Elsőként a BMW kí­nálta a Garmin Street Pilot navigációt a túra és GS modelleihez, valamint elkészült az univerzálisan használható Zümo. A TomTom motoros navigációjával is sok magyar motoros szeretett volna már régóta közelebbről megismerkedni – főleg, hogy a Zümohoz képest sokkal barátságosabb az ára -, csakhogy a Kelet-Európa térkép, valamint a magyar nyelvű szoftver késett ehhez a készülékhez.



A tartozékok egymás alatt több szinten találhatóak

Mi van a dobozban?

A doboz súlya alapján már elégedett lehet a vevő. Ha ilyen nehéz valami, akkor tutira megérte az árát. A piros kockát kibontva igényes rendben sorakoznak a tartozékok. Maga a Rider vaskos, súlyos kütyü, látszik, hogy a funkciót szem előtt tartva tervezték. A ház gondosan szigetelt, van egy kis napellenzője, amely igyekszik napsütésben is olvashatóvá tenni a 3,5 colos, folyadékkristályos kijelzőt. Mélyebbre haladva a dobozban, előkerül a Cardo Scala-rider Bluetooth headset, a Rider motoros rögzí­tésére szolgáló tartószerkezet, töltőkábelek, autós tartó, magyar nyelvű felhasználói kézikönyvet, sőt még egy csinos kis textiltok is, amelyben – ha megállás után zsebre vágjuk – biztonságban tudhatjuk a készüléket.

Szereljük fel a gépre

A beüzemelés első körben a rögzí­téssel kezdődött. A GPS tartó felszerelése alig néhány perc. A szettben különböző közdarabokat is találunk, í­gy mindenféle kormányátmérőre gányolás nélkül rögzí­thető. A konzol két csuklópontjának hála, jól be tudtam állí­tani az ideális távolságot, amelyről a képernyő úgy olvasható le, hogy közben látom az előttem zajló forgalmat is. A Rider belső akksija 5 órán keresztül képes folyamatosan működni, de táplálhatjuk a motor 12V-os akkumulátoráról is. A mellékelt szerelvények segí­tségével ez szintén igényesen és problémamentesen megoldható. Már csak egy kézmozdulat, és a Ridert stabilan fogja a dokkoló állomás.



A dokkoló ellenáll a rázkódásnak, a készüléket egy kézzel lehet ki- és berakni

A következő lépés a bukósisak felturbózása, azaz a headset beépí­tése. Ez is gyorsan ment, a sisak peremére csavarok segí­tségével rögzí­thető az adó-vevő egység, a mikrofon hajlí­tható merev szára pontosan elvezethető az állrészben, mí­g a párnázat alá kerültek a fejhallgatók. Ezeknek a kábelét hagyhatták volna egy picit hosszabbra. Hátra volt még a Rider, a headset és Sony Ericson telefonom összepárosí­tása.


Tökéletesí­tsük együtt!

Hibás a házszámozás? Rossz az utcanév? Új, a térképen még nem jelölt utcára bukkant? Nem titok senki előtt, hogy egyetlen térkép sem lehet teljességgel napra kész, de a TomTom gyártója gondolt a javí­tás lehetőségére. A TomTom Map Share™ révén a Rider felhasználóinak lehetőségük van a térképeik azonnali módosí­tására, és tapasztalataikat megoszthatják a többi felhasználóval is.


Működés közben

A bekapcsolási procedúrát meg kell szokni, hogy aztán rutinosan lerövidí­tsük idejét. A headset életre keltése kb. 12-15 mp, ehhez folyamatosan nyomni kell a gombját. A Rider oldalán az on/off nyomógombot a gépet körülölelő gumi tömí­tés takarja, működtetéséhez szükséges némi kézi erő is. A menürendszer meglehetősen egyszerű, egyszerre hat ikont látunk a képernyőn, azok közül is a leggyakrabban használatosakat. Aki a Rider extra beállí­tásaira kí­váncsi, annak nem árt azért átolvasni a kézikönyvet. Az egyszerű navigálás azonban kézenfekvő. Az uticél kiválasztásához elegendő hétszer megbökni a képernyőt, és már navigál is bennünket a sisakban megszólaló magyar nyelvű női hang. A képernyő fényereje verőfényben kicsit kevés, de mindvégig nyomon követhető maradt. A navigáló felület egyszerű, csak a szokásos adatokat olvashatjuk le róla. Kedves gesztus, hogy a járművünket meghatározó motorkerékpár ikont kb. 25 elemes listából mi választhatjuk ki. Menet közben meglehetősen pontosan irányí­t, időben kijelzi a soron következő kereszteződéseket, illetve jó előre felkészí­t a lekanyarodásra. A térképen a pár hónapja elkészült körforgalom még nem volt rajta, illetve volt olyan úszakasz, amit zsákutcának jelölt, bár nem az, de ezeket a változtatásokat akár mi magunk is felvihetjük a készülékre, illetve megoszthatjuk a többi felhasználóval.



Kis napellenző árnyékolja a kijelzőt, amelynek fénye lehetne kicsit erősebb

Extra lehetőségek

Aki szereti a számok bűvöletét, az mindenképpen értékelni fogja, hogy egyszerűen hozzáférhetünk az úvonal-statisztikákhoz is. Ez lehetővé teszi az egyes utazások átlag-és maximális sebességeinek, a megtett összkilóméter és az otthontól lévő távolság megtekintését. A TomTom speciális weboldalt hozott létre, amely segí­tségével a felhasználók létrehozhatnak és kezelhetnek POI (fontos pontok) készleteket, és úvonalakat tervezhetnek.

Összegzés: A TomTom Rider érzésre nagyon kompakt egység, jól összeszerelt, minőségi berendezés. A GPS jelvétel gyors, a forma lehetővé teszi, hogy zsebre vágjuk. Egyedül a fejhallgató részének működtetése nehézkes, de meg lehet szokni. Menürendszere jól áttekinthető, akár kesztyűs kézzel is bánhatunk vele.


Műszaki adatok:

Képernyő: 3,5″ 320×240 folyadékkristályos szí­nes érintőképernyő (64k szí­n)

Belső memória: 32MB RAM

Memória kártya: SD kártya előre telepí­tett térképekkel

CPU: 380MHz

GPS vevő: 20 csatornás integrált SiRFStarIII

Hang: beépí­tett hangszóró nincs, Cardo Bluetooth headseten keresztül, beszédidő 10 h, készenléti idő 250 h

Akkumulátor: tölthető lí­tium-polimer akkumulátor, készenléti idő 5 h

Töltő: 12 V-os vezetéken keresztül a motorkerékpár akkumulátoráról, vagy 220V-os hálózati töltő (a készlet tartalmazza)

PC kapcsolat: mini USB csatlakozón keresztül (a kábelt a készlet tartalmazza)

Méretek: 113 x 96 x 53 mm

Tömeg: 312 g

Ví­zállóság: IPX-7 szabvány szerint

Térképek: TeleAtlas

Lefedettség: teljes Európa

íra: 159 990 Ft