Teszt: Gilera 125 SP 01

Az agresszí­ven ficánkoló kétütemű motor, a fejre állí­tóan fogó fék és a Grand Prix „ruha” élsportolóvá teszi az új Gilera SP 01-et.

Új enduró tí­pusok mellett a Gilera egy olyan motort is bemutatott az idén, amely a telivér Grand Prix versenygépekre hasonlí­t, azok közül is leginkább Kevin Schwantz 500-asá-ra. Méghozzá, mint Guido Miragli exportigazgató bevallja, szándékosan. Az olyan tartozékok, mint a keskeny halogén fényszórót magába foglaló áram vonal idom, szinte követelik a rajtszám felfestését. A benzin és az olaj részére külön beöntőnyí­lással rendelkező tank, a Twin Box nevű acél hí­dváz és az excenteres láncfeszí­tésű alumí­nium lengővilla pedig jóformán feleslegessé teszi a „Gilera Racing” feliratot a burkolaton.


De az SP 01 a borí­tás alatt is olyan technikával rendelkezik, amely első rajtkockát biztosí­t számára a 125-ös kategóriában. A ví­zhűtéses egyhengeres kétütemű a forgattyús házba vezető membránvezérlésű szí­vócsövön kí­vül igényes kipufogásvezérléssel is rendelkezik: az „Automatic Power Tune System” (önműködő teljesí­tményszabályzó rendszer) egy elforduló hengerrel szabályozza a kipufogó csatorna magasságát, egyidejűleg megnyit két mellékcsatornát, és kiegészí­tésképpen bekapcsol a rendszerbe egy tágulási kamrát is.

Ezzel a trükkel az arconei mérnökök büszke 35 LE-t aktivizáltak 10 600-as fordulatszámon, A MOTORRAD-nak lehetősége nyí­lt arra, hogy Olaszországban meg is győződjön a dologról.

Csúcsteljesí­tményről az APTS gondoskodik

A kényelmes üléspozí­ció meglepi a sportos testtartásra számí­tó motorost. Az ülés és a magasan elhelyezett kormány közötti kis távolság következtében a felsőtest szokatlanul felegyenesedett tartást vesz fel, és a láb is csak mérsékelten hajlik be. Az indí­tógomb megnyomásakor meglepően decens kétütemű hang szólal meg a rozsdamentes acél kipufogóból. Bemelegí­tés után a motor imponálóan széles használható fordulatszám tartománya tűnik fel: 7500 és 10 500 között egyenletes tolóerő repí­ti előre a gépet.

Az olajbetöltő nyí­lás is a tankra került

Hatodikban az SP 01 sebességmérője kevéssel 160 km/h feletti tempót jelez. A teljesí­tményadat még a műszer sí­elését figyelembe véve sem tűnik realisztikusnak, de azért biztos, hogy felette van a tekintélyt parancsoló 30 lóerőnek. Ez a 125-ös kategóriában meghökkentőnek minősülő menetteljesí­tményeket tesz lehetővé.

Visszaköszön a Yamaha Deltabox váz

A Marzocchi teleszkóp, amely változtatható húzó fokozati csillapí­tással és rugó-előfeszí­téssel rendelkezik,nem reagál ideálisan, A rugózás, akárcsak hátul, túl kemény, A futóműre viszont jó vezethetőség és iránytartás jellemző. Csak az úszó ágyazású tárcsás első fék…


Hatása rendkí­vüli, de olyan mérgesen fog, mintha az SP 01 az első keréken átbucskázva ki akarná vetni lovasát a nyeregből.E kis szépséghiba ellenére irigyelni kell az olasz srácokat. Addig is, mí­g megkapják a korlátozás nélküli jogsit, olyan gépre ülhetnek, ami a vérbeli nagymotorosok körében is a legfinomabbnak számí­that.