Teremgyakorlat

A motoros szezon mindig sok balesettel kezdődik. Én például tavasszal
kétszer estem, még ha azok inkább eldőlések voltak, kár és fájdalom
nélkül. Szerencsém volt, de a saját bőrömön tapasztaltam, a téli pihenő
alatt bizony megkopik a rutin, a tempó, amivel a kanyar nyáron még
kiadta, ilyenkor hirtelen sok lesz. Erre kí­nál megoldást a Honda Safety
fedettpályás oktatása.

A fedett pályás oktatás kizárólag télen fut, amikor az alacsony hőmérséklet és a csapadék miatt kint már nem lehet gyakorolni. Ez a tréning az egyes szintet végzett hallgatóknak a egyfajta kisebb lépcsőfok a kettes szint felé, mí­g a haladóknak inkább szinten tartás. Délelőtt motoroznak a tanulók, az ebéd után pedig egyfajta emelt szintű műszaki tréningen vesznek részt. Ezen nem motorszerelőket képeznek, hanem mindennapi ismereteket lehet elsajátí­tani.



Ön például tudja, hogy mit jelentenek az olajos flakon oldalán a számok? Hogy hova érdemes bukógombát szerelni? Melyik vázszerkezet miért jó? Mit és hogyan érdemes egy motoron tuningolni?



A nap gyakorlati részének a visszatérők számára is új eleme a pályán való körözés. Kint az aszfalton a bóják között szabályos nyomvonalak vannak – ezzel szemben itt különböző í­vű és tapadású kanyarok. A pálya eredetileg műgyantás beton volt, de kifejezetten a motoros oktatás kedvéért golyószórással (ez hasonló a homokszóráshoz, de annál lényegesen nagyobb szemcseméretű anyaggal végzik) érdesí­tették. „Jó, de nem csúszik?” – kérdeztem meg Szabó íkos instruktort. „Nézd, más, mint az aszfalt, de borzalmas tempót lehet rajta menni” – nyugtatott meg, és bizonyí­tás nélkül nincs állí­tás, ment egy borzalmasan gyors kört, minden kanyarban szikrázó csí­kot húzva a bukókerettel.



A pálya hasonló a közúi viszonyokhoz, valahol jobban tapad, valahol rosszabbul, van szűk és bő kanyar. Aki a későbbieket tekintve pályázáson töri a fejét, annak is jó gyakorlat, még akkor is, ha itt nincs akkora tempó és kihí­vás. Volt olyan tapasztalt pályamotoros is, aki a képzés elvégzése után annyit mondott, hogy ő négy bukás árán tanulta meg, hová kell nézni a Hungaroringen a Mansell egyenes előtti kanyarban, de ha lett volna oktatáson mielőtt először felteszi a slicket, elkerülhette volna mind a négyet.

A pálya inkább technikás, mint gyors, nem nagyon kell kettes fölé váltani – de ne

feledjük, egy modern motor ilyenkor már belenyal a százba. Nem a száguldást,

hanem annak biztonságos előfeltételeit, a helyes kanyarvételt, fék-

és gázkezelést oktatják

Mivel télen is ajánlott a folyamatos gyakorlás, elképzelhető, hogy valaki már többször érkezik erre a tanfolyamra – nekik sem lesz unalmas, ők másodjára már egy kis offroad örömmotorozásra mennek délután az elméleti program helyett.