Az ABS és a kipörgésgátló nélkülözhetetlen ahhoz, hogy az olyan túraendurókat, mint a BMW R 1200 GS biztonságosan átmanőverezzük a vizes terepen. Az igazi előnyöket azonban a megfelelő gumi biztosítja. Öt enduróabroncsnak kell megmutatnia, hogy melyikük rendelkezik a legnagyobb tapadási tartalékokkal ‒ nem csak esőben.
Hogyan lehet egy olyan univerzális tehetséget, mint a „régi†levegőhűtéses BMW R 1200 GS, még jobbá tenni? A legegyszerűbb és egyben leghatékonyabb mód, ha vadonatúj gumikat húzunk rá. Ugyanakkor ez a tuningmódszer azt is feltételezi, hogy a gyártók megfelelő minőségű abroncsokat hámoznak ki a sütőformákból. Ez meg persze az ebből a típusból eladott mennyiségen áll vagy bukik. Amiből ugyanis túlságosan keveset értékesítenek, abból nem éri meg drága fejlesztéseket végezni. Végül is egy gazdálkodó vállalkozásnak a befektetések megtérülésére is ügyelnie kell. Persze az olyan motorkerékpárok, mint az R 1200 GS – a régi és az új modell egyaránt –, évek óta kiváló eladásokkal büszkélkednek. Az egyre növekvő állománnyal pedig a hozzájuk illő abroncsok vásárlása is biztosítottnak látszik. Annál is inkább, mivel a túraendurósok általában szeretik falni a kilométereket, és ennek a menetteljesítménynek köszönhetően gumicserére is sűrűbben jelentkeznek.
Kattintson a képre a galériához! |
A menetteljesítmény címszó alatt álljunk csak meg tesztünk ezen érzékeny pontjánál. Kopásértékeket ugyanis hiába keresnek majd a következő oldalakon. Előző számunkban megjelent cikkünk a túraabroncsok tesztjéről talán képet adott arról, milyen hatalmas feladat a motorkerékpárgumik menetteljesítményének elemzése. Mindenekelőtt akkor, ha nem is csak gyakorlatinak kell lennie, hanem ezenkívül összehasonlíthatónak is.
2015 valójában nagyon jó év lett volna arra, hogy az endurógumikat ebből a szempontból is ismét górcső alá vegyük. A hat prémiummárka közül ugyanis rögtön hárman is új profilokkal álltak elő. Ugyanakkor a Bridgestone olyan szűk határidőt szabott az új A40-nek, a tisztességben megőszült Battle Wings utódjának, hogy a tesztpéldányok nem érkeztek meg a próba kezdetére Japánból. Ezért az A40-ről végül csak külön megjegyzésben írtunk, mert csak jóval a kezdés után tudtuk összehasonlítani a többiekkel. A fontos vizesfelületi eredmények ekkorra már teljes mértékben elkészültek, csak az ideális körülmények közti tesztelésen (napos, meleg és száraz idő) szereztünk vele tapasztalatot országúon és autópályán. Ezeket röviden és tömören összefoglaltuk a cikk utolsó oldalán.
Harc az idővel a Motorrad gumitesztjén. A boxutcában is másodperekről van szó: adatokat kiolvasni, gumicserét előkészíteni
A többi abroncsot azonban intenzív próbáknak vethettük alá. És mivel utoljára – két évvel ezelőtt ‒ a Triumph Tiger Explorerrel teszteltük ennek az abroncscsaládnak a kopását, ezért több helyen is utalunk az akkor tapasztalt menetteljesítményekre.
íbécérendben az első helyen régi ismerőst üdvözölhetünk a Conti Trail Attack 2 révén. Megmérettetéseinken a hannoveri gyártó gumiabroncsai mindig sportosságukkal és fürgeségükkel tűnnek ki. Nem kivétel ez alól a TA2 Z specifikációjú első abroncsa sem. Annál is inkább, hiszen a BMW-n még jobban viselkedik, mint két évvel ezelőtt a kemény hangolású Triumph-on. Míg akkoriban jelentős kormányszitálás árnyékolta be a menetkényelmet, idén a GS-en már semmit sem éreztünk ebből. A hiperaktív Contik csak az egyenesfutás terén mutatnak hiányosságokat – immár szintén hagyományként. A teljesen egyenes pályákon való száguldás szintén nem tartozik a TA2 erősségei közé, ugyanakkor szabályosan habzsolja a bármilyen fajtájú kanyarokat. Az az endurópilóta, akit hasonló fából faragtak, boldog kapcsolatot ápolhat a Contival. Viszont jobb, ha nem ered el az eső, hiszen a Conti nem igazán szereti a nedves burkolatot. Meg kell hagyni ugyanakkor, hogy az ezen a téren elért idei utolsó hely viszonylagos. A két évvel ezelőtti teszten a TA2 megmutatta, hogy esőben sokkal jobban viselkedik, mint elődje. Idén azonban az tett be neki, hogy a két vadonatúj konkurens erősen elhúzott. Ezzel elérkeztünk a D-hez: nézzük meg, mit tud a Dunlop, a teszt egyik új résztvevője.
Országú/autópálya Új állapotban | Maximális pontszám | CONTINENTAL TRAIL ATTACK 2 | DUNLOP TRAILSMART | METZELER TOURANCE NEXT | MICHELIN ANAKEE III | PIRELLI SCORPION TRAIL II |
Manőverezési készség | 30 | 28 | 27 | 26 | 25 | 27 |
Kormányzási pontosság | 30 | 26 | 26 | 26 | 25 | 27 |
Kanyarstabillitás | 20 | 18 | 18 | 18 | 17 | 19 |
Tapadás kanyarban | 10 | 9 | 9 | 9 | 8 | 9 |
Tapadás gyorsításkor | 10 | 9 | 9 | 9 | 8 | 9 |
Egyenesfutás csomagokkal | 10 | 7 | 7 | 8 | 10 | 8 |
Menettulajdonságok utassal | 20 | 16 | 17 | 17 | 16 | 17 |
Viselkedés a határtartományban | 10 | 6 | 9 | 8 | 7 | 9 |
Felállítónyomaték | 10 | 8 | 8 | 8 | 7 | 8 |
Összesen | 150 | 129 | 130 | 129 | 123 | 133 |
Helyezés | 3. | 2. | 3. | 5. | 1. |
Mindenekelőtt csodálkozva vettük tudomásul, hogy a Dunlop beszüntette a 2011-ben eredményesen indult Trailmax TR91 gyártását. Helyette a Trailsmartot kínálják, amely magasabb áron kapható. Persze az utódnál is egyértelműen átsejlik a TR91 génjeinek öröksége. Már ez is teljesen meggyőzött bennünket az országúon, a Trailsmart pedig hű maradt ehhez a karakterhez.
Ugyanez a helyzet a vizesfelületi tulajdonságoknál, ahol a Trailsmart biztonságérzetet közvetít a pilótának. A TR91-gyel egy gond volt: a nagymértékű kopás, amelyet a Dunlop most a Trailsmartnál egy új keverékkel, jobb szilikaalapanyaggal és új profildizájnnal igyekszik javítani. Hogy vajon ez sikerült-e? Sajnos ezt a kérdést egy évvel el kell napoljuk…
A két következő abroncs esetében erre a kérdésre egyértelműbb választ lehet adni. Hiszen a Metzeler Tourance Next és a Michelin Anakee III is szerepelt már a két évvel ezelőtti endurógumitesztünkön, és a Triumph Tiger Exploreren teljesítették a 4000 kilométeres távot.
A Pirellivel a GS nem csak vizes burkolaton tündököl. A Trail II az év újdonsága
A Metzeler bámulatosan jól bírta a hosszú menetet. Az eredmény az akkori kopásteszten a Cevennek különösen jó tapadású újain a kiváló második helyezést hozta, amiért pluszpontot is kapott a gazdaságosság terén. Még jobb eredménnyel zárt a Michelin Anakee III, mely az első helyen végzett. Összegzésként ezt olvashatjuk az akkori próbatételről: „A profil nem csak rendkívül robusztus, a 4000 kilométeres motorozás sem hagyott mély nyomot rajta.â€
Ezeket az értékeket jól összevethetjük az idei, R 1200 GS-en abszolvált eredményekkel. Ahol is a Tourance Next egyértelműen megelőzi az Anakee III-at. A Michelin enduróabroncsa ugyanis pusztán funkcióját vizsgálva nem igazán tudott bizonyítani sem a száraz, sem a vizesfelületi feladatban. Országúon túlságosan lomha, nedves úon valamivel több biztonságérzetet várnánk tőle. Teljesen másképp viselkedett a Metzeler. Pluszpontot érdemel kiegyensúlyozottsága, amelyet az országúi motorosok becsülnek majd meg leginkább, emellett vizes burkolaton is kiválóan teljesített. Szintén pozitív a kiváló egyenesfutási stabilitása autópályán. A kopásteszten szerzett tapasztalatokkal együtt ez már-már verhetetlen kombinációnak tűnik.
Menettulajdonságok vizes felületen | Maximális pontszám | CONTINENTAL TRAIL ATTACK 2 | DUNLOP TRAILSMART | METZELER TOURANCE NEXT | MICHELIN ANAKEE III | PIRELLI SCORPION TRAIL II |
Manőverezési készség | 10 | 9 | 9 | 9 | 8 | 10. |
Kormányzási pontosság | 20 | 17 | 18 | 18 | 16 | 19 |
Tapadás kanyarban | 20 | 15 | 19 | 19 | 17 | 20 |
Tapadás gyorsításkor | 20 | 16 | 19 | 19 | 16 | 20 |
Határtartomány | 20 | 14 | 19 | 18 | 16 | 20 |
Fékezés | 10 | 7 | 8 | 9 | 7 | 9 |
Fékú 100 km/h-s sebességről, m | 63,2 | 55,9 | 54,3 | 61,2 | 55,1 | |
Sebesség az Omegában, km/h | 66,7 | 69,9 | 67,4 | 68,3 | 73,2 | |
Köridők, min | 1:08,84 | 1:06,43 | 1:06,46 | 1:07,75 | 1:03,02 | |
Összesen | 100 | 78 | 92 | 92 | 80. | 98 |
Helyezés | 5. | 2. | 2. | 4. | 1. |
A következő nagy gumitesztünk ebben a kategóriában mindenesetre nagyon izgalmasnak ígérkezik. Hiszen a dinamika terén az új Pirelli Scorpion Trail II elképesztően magasra tette a lécet. Az R 1200 GS számára valóban ez az abroncs az egyik legjobb tuningolási mód. A terepbokszerrel kapcsolatban soha eszünkbe sem jutott volna lomhaságra panaszkodni, de miután Scorpion Trail II-t húztunk fel rá, még akár így is vélekedhetnénk.
így teszteltünk |
Gumik a határtartományban |
Még mindig a 110/80 R 19 és 150/70 R 17 abroncsformátumok a legkelendőbbek, ezért tesztelésükre nem a vízhűtéses BMW R 1200 GS-t, hanem a „régiâ€, levegőhűtéses modellt alkalmaztuk. A vizesfelületi tesztelést a Michelin Fontagne-i (Salon-sur-Provence/Franciaország) teszpályáján végeztük. A teszt során elsősorban az alábbi tulajdonságokat vizsgáltuk:
Manőverezési készség A kormányra kifejtett, ahhoz szükséges erő, hogy bedöntsük a motort, illetve lassú vagy váltott kanyarokban tartsuk az ívet.
Tapadás gyorsításkor* Oldalvezetés és erőátvitel eltérő sebességű kanyarokban vizes, illetve száraz burkolaton.
Kormányzási pontosság* Eltérő sebességgel végzett tesztek bonyolult sugarú kanyarokban. Arról ad felvilágosítást, hogy követi-e a motor az ívet, amelyet a pilóta megszab a kormányzással, vagy jelentős korrekciókra van szükség.
Viselkedés a határtartományban* Az abroncsok uralhatósága a tapadás határán – vizes és száraz úburkolaton egyaránt.
Kanyarstabilitás A behintázás vizsgálata (váltott) kanyarokban és úhullámok esetén. Utassal és szólóban, nagymértékű bedöntésnél, kigyorsításkor vizsgáljuk.
Tapadás kanyarban* Oldalvezetés maximális bedöntéskor vizes, illetve száraz burkolaton. Keskeny határtartományban mozgunk, ezért ezt a tesztet csak zárt pályán végezzük.
Egyenesfutási stabilitás Nagy sebességű haladás autópályán. A motor stabilan tartja az irányt vagy zavaróan beszitál?
Felállítónyomaték Kanyarban való fékezéskor a motorkerékpár bizonyos mértékben felegyenesedik. Ezt a reakciót ellentartással a kanyar belseje felé eső kormányvégen ki kell egyenlíteni.
Guminyomás a teszten 2,2 bar elöl, 2,5 bar hátul
*A csillaggal jelölt kategóriák minden olyan motorkerékpárra értelemzhezőek, amelynek geometriája a BMW R 1200 GS-hez hasonló |
Vizes burkolaton a Pirellivel felszerelt GS akár vígan körözhetne is az őt követő mezőny körül. A 2015-ös endurógumiteszt győztesének egyelőre semmiféle árnyoldalát nem tapasztaltuk. De ne felejtsük el, hogy elődje utolsó helyen végzett a kopásértékelésnél. íllítólag a 2-es számú Trail jobban viselkedik majd ezen a téren. Szerintünk az ilyen jó teljesítménynek ára van – általában a kopás terén is.
A költségek miatt sem kell túlzottan aggódnunk, mert az öt tesztabroncs közül érte kérnek a legkevesebbet.