Talma125-ös korszaka

Világbajnokunk Talmácsi Gábor kétszeresen is lezárt idén egy korszakot a karrierjében. Talma 1995 és 2008 között csak 125-ös gépen versenyzett, mí­g 2001 és 2008 között csak a 125-ös vb-nek volt a tagja.

    A 125-ös vb-nek nagyon büszkén inthet búcsú, hiszen több szempontból is meghatározó tagja volt a nyolcadliternek 8 szezonon át. Az egyetlen magyar motoros világbajnok 131 nagydí­jon indult, 130 GP-n kvalifikálta magát – az 1997-es Cseh Nagydí­jon nem tudta magát minősí­teni a versenyre – , 9 nagydí­jgyőzelmet aratott, 25-ször állhatott a dobogóra, 972 pontot szerzett, 89 nagydí­jon pontszerző helyen érkezett be és 10-szer a pole pozí­cióból startolhatott. A nagydí­jgyőzelmek számában Talma a 60 éves vb történetében a 18. legjobb. Eddig 672 125-ös nagydí­jat rendeztek és 126 nagydí­jgyőztest ünnepeltek. Akik közül Talma a 18. legjobb a 9 GP-diadalával. Talma azon 23 motoros egyike, aki legalább 9-szer győzött. Talma egy még szűkebb elit tagja is a 125-ben. A 125 történetében csak 15 bukósisakos, az új-zélandi Hugh Anderson, a svéd Kent Andersson, az olasz Pierpaolo Bianchi, Fausto Gresini, Eugenio Lazzarini és Carlo Ubbiali, a brit Bill Ivy, a spanyol Emilio Alzamora és Angel Nieto, a svájci Luigi Taveri, a holland Hans Spaan, a japán Kazuto Sakata és Tomomi Manako, a rhodesiai Jim Redman és Talmácsi Gábor mondhatja el magáról, hogy 3 vb-idényben is vb-érmes volt. Talma 2007-ben világbajnok, 2005-ben és 2008-ban vb-bronzérmes volt.


    Talmácsi Gábor sikeres volt a KTM-mel, a Hondával és az Apriliával is. Talma azon 57 motoros egyike, aki a 125-ben érmes tudott lenni a Hondával. Világbajnokunk egyszer volt dobogós az aranyszárnyas márkával. Talma 2006-ban az összetettben a legjobb hondás lett. A KTM-mel Talma 3-szor tudott nyerni, 5-ször érmes volt az osztrák márkával, amellyel egyszer rajtelsőséget szerzett. Talma azon 5 motoros egyike, aki KTM-mel tudott nyerni a 125 történetében. Talma a finn Mika Kallio után a második legeredményesebb KTM-es a győzelmek számát illetően. A Talma-KTM páros révén 32 év után hangozhatott fel ismét a magyar himnusz a vb-n, mí­g Talmácsi Gábor lett az első magyar 125-ös nagydí­jgyőztes is. Emellett Talma nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a KTM begyűjtse 2005-ben a gyártói vb-cí­met.


    Talma azonban az Apriliánál volt a legsikeresebb a 125-os karrierje alatt. Az Apriliával 6-szor győzött, 19-szer érmes és 9-szer rajtelső volt. Mí­g Talma 2-szer a pole-ból tudott diadalmaskodni az Apriliával. A 125-ben eddig 29 pilóta nyert az Apriliával, akik közül Talma az egyik legeredményesebb. Az olasz Valentino Rossi, Roberto Locatelli és Alessandro Gramigni, a francia Arnaud Vincent, a spanyol Alvaro Bautista és a japán Sakata mellett ő is világbajnok lett az Apriliával. Mí­g Talma azon 10 apriliás között van, akik legalább 6 nagydí­jat nyertek a noaleieknek a 125-ben. Talma mellett Sakatának, Vincentnek, a spanyol Hector Barberának, Hector Faubelnek és Bautistának, az olasz Lucio Cecchinellonak, Mattia Pasininek, Locatellinek és Rossinak van legalább 6 GP-sikere. Talma viszont a legtöbb pontot szerző világbajnokok rangsorában még előrébb található. Hiszen 2007-ben Talma 282 ponttal lett világbajnok, amely a 125 történetében a 4. legjobb eredmény. Talma előtt csak Bautista (2006-ban 338 ponttal lett világelső), Rossi (1997-ben 321 ponttal lett a legjobb) és az olasz Dovizioso (2004-ben 293 ponttal nyert) áll.