Több mint 210 km/h-s sebességgel száguldott

Sebességrekordot döntött a BMW biodiesellel hajtott motorja Egy egyedi épí­tésű, biodiesel hajtású BMW motor döntötte meg a "Földi Sebesség-világrekordot" gázolajjal hajtott motorkerékpár kategóriában.

BMW biodiesel bike

Az eseménynek az egyesült államokbeli Utah észak-nyugati területén található bonneville-i sótenger (BUB International Motorcycle Speed Trials at Bonneville Salt Flats) adott otthont. A kí­sérleten 210,203 km/ó-s (130.614 mph) sebességrekord született.

Érdekesség, hogy a motort, ami eredetileg egy BMW R 1150 RT-ként kezdte pályafutását, valójában egy BMW 3-as szériából átvett két literes diesel motor hajtja. Michael Sturtz, aki a “Die Moto”-nak keresztelt motort vezette, már korábban is történelmet í­rt, ugyanis ő vezette az első “nem benzines hajtású motort” a világhí­rű bonneville-i sótengeren. Az akkori rekordot a Greenline Industries B100 Bio-Diesel üzemanyagával érte el.
“Remek érzés tudni, hogy jelen pillanatban nekünk van a világ leggyorsabb dieselhajtású motorunk – mondta Michael Sturtz. A Die Moto projektet, a “The Crucible” (A tűzpróba) “non profit művészeti-, ipari- és közösségi együttműködés” szervezet tervezte és készí­tette el (www.thecrucible.org), aminek Michael az alapí­tója és ügyvezető igazgatója is. “A biodieseles kezdeményezés sokkal több, mint egy sebességrekord felállí­tása. A “The Crucible” és a Greenline elkötelezte magát, hogy megmutassa a világnak, a biodiesel egy életképes alternatí­vája a dieselnek” – mondta Michael. A Die Moto csapatának a legnagyobb kihí­vás az volt, hogy bemutassa a biodieselben rejlő lehetőségeket és felhí­vja a járműgyártók figyelmét, hogy a környezetvédelmi felelősségvállalás és a teljesí­tmény közösen is alkalmazható.
“78 százalékkal alacsonyabb a károsanyag-kibocsátása, mint egy általános dieselmotoré és több mint 210 km/ó-s sebességet értünk el vele, amivel bizonyí­tottuk, hogy a stí­lus, a sebesség, és a környezetvédelmi hatékonyság egyesülhet egy járműben.”
The Crucible önkéntes jelentkezőkből álló csapata – becenevükön a “Diesel Dozen” (Diesel Tucat) – széles szakmai réteget foglal magában, köztük főként magasan képzett profi szakembereket, különböző szakterületekről, mint a mérnöki, motor-mechanikai, tervezési, gyártási és iparművészeti is. A csapat egy BMW R 1150 RT-ből alakí­totta ki a Die Moto-t egy nagyteljesí­tményű BMW 3-as széria diesel-motor felhasználásával, amire egy angliai autóbontóban leltek rá. (Ez a BMW modell Amerikában nem volt kapható). Az eredmény egy igazi motorizált műalkotás lett. Egy autó motorja, egy motor vázon, különböző régi versenymotorok alkatrészeinek felhasználásával.

BMW biodiesel bike

A rekorder: Michael Sturtz és a diesel BMW

“A “Diesel Dozen” csapata 25 főből áll és mindannyian közösen dolgoztunk ezen az izgalmas projekten. A pályára érkezésünkkor sok kételkedő szempárral találkoztunk, de hamar megváltozott a véleményük és később már igen pozití­van álltak a dologhoz. Egy ilyen hely, mint Bonneville, a magas oktánszámról szól, mi meg odamentünk ezzel a masinával, ami növényi olajjal, biodieselllel és tiszta diesellel is megy!” – mondta Michael.

A csapat ezen kí­vül még szerette volna megdönteni a diesel rekordot is és egy új rekordot is felállí­tani “tiszta növényi olaj” hajtással, de a viharos időjárás keresztülhúzta számí­tásaikat.
Michael szerint ez a biodiesel rekord elindí­that egy olyan versengést az alternatí­v üzemanyag hajtású járművek között, ahol mindenki törekszik majd megdönteni a sebességrekordot. “A Die Moto küldetése az volt, hogy megmutassa, a környezettudatos felelősségvállalás és az alternatí­v technológiáknak van helye a történelemkönyvekben és a cí­mlapokon. A legközelebbi sebességmérésnél már jóval nagyobb, közel 258km/ó-s sebességet várunk a motortól. Sajnos a mostani próbálkozásnál a motort irányí­tó számí­tógépes rendszernek volt némi hibája, leállt ha valaki babrált a kulccsal. De ha egyszer kiküszöböljük ezeket a számí­tógépes hibákat, remélem, legközelebb már a 266km/ó-t fogjuk látni a sebességmérőn.