Szentségtörés? – ví­zhűtéses Harley-Davidsonok

Ez a pillanat is eljött. Évek óta tudtuk, hogy előbb-utóbb elkerülhetetlenül bevizesednek a big twinek a Harley–Davidsonnál. Minden évben vártuk – tartottunk tőle –, 2013. augusztusban végül megtörtént.

Maga a gyár látszólag nem tulajdoní­t neki nagy jelentőséget, a sajtóbemutató során majdhogynem mellékesen emlí­tették meg, hogy két modelljük, az Electra Glide Ultra Classic és az Electra Glide Ultra Limited ví­zhűtést kapott.  Az utas kényelmének, az utasülés áttervezett ergonómiájának kis túlzással ugyanakkora teret szántak, mint a Harley első vizes big twinjének.

Hát igen, a Harley kommunikációjában annyit hangoztatott hagyomány, örökség, tradí­ció szavak mellé nehezen illeszthető egy ilyen lépés. Azt mégsem mondhatják, hogy a szigorodó környezetvédelmi normák meghátrálásra kényszerí­thetnek egy 110 éves hagyományt.

 

Motorok Harley-Davidson 2014-es modellek
Kattintson a képre a galériához!


És itt jön a zsenialitás. A Harley marketingesei gondoltak egy merészet, és becsomagolták a kényszert az önkéntesség ünnepi dí­szpapí­rjába. A csomagolópapí­r neve Rushmore-projekt. A Rusmore-projekt egyébként egy szellemes szójáték. Szó szerinti jelentése valami olyasmi, mint hogy „még egy rohanás”, „még egy nekiiramodás”, de utalhat az amerikai nemzeti emlékhelyre, a Rushmore-hegyre is, ahol négy nagy elnökük sziklába vésett, tizennyolc méter magas arcképe nézi immáron több mint hetven éve az alant elsuhanó Harley–Davidsonokat. Végül a kifejezés lehetne akár a sürgős szó középfoka is, amellyel mondjuk a fejlesztést kikényszerí­tő körülményekre utalnak, bár gyaní­tjuk, hogy nem ez volt a marketingesek által megálmodott asszociáció, amelynek az olvasó fejében ki kell alakulnia a Rushmore szó hallatán.

 

Motorok Harley-Davidson 2014-es modellek
Itt mindennek kifejező neve van. A LED-es lámpáé például
Daymaker. Fényereje hatalmas, akár egy fényágyúé

 

A Rushmore-projekt alatt szűkebb értelemben véve a 2014-es touringmodelleken végzett fejlesztéseket értik, amelyek saját kutatások, piackutatások, a kereskedők és maguk a motorosok visszajelzései alapján körvonalazódtak. A Harley–Davidson nagyon ügyesen használja Willi G. Davidson igazi öreg biker fazonját arra, hogy hangsúlyozza, a márka képviselői, sőt tulajdonosa maga is aktí­v motoros, ott van a motorozás sűrűjében. Egy szó, mint száz, a piackutatást, a motoros igények felmérését nem csak öltönyös kérdezőbiztosok végezték.

Ez a piackutatás ugyanakkor a legmeglepőbb eredményt is felmutatta egyben, mely szerint maguk a motorosok kérték a ví­zhűtéses Harley-t, pontosabban a ví­zhűtéses Electra Glide-ot, mert a nyári hőségben melegük volt az araszolgató motoros felvonulásokon. Hogy használták-e másra is motorjukat, azt nem tudjuk, de úgy sejtjük, ha í­gy volt, nem vették túl komolyan a hagyomány istenét.

 

Tűz, ví­z, szél

Motorok Harley-Davidson 2014-es modellek

 

A Twin Cooled rendszer a hengerfej legforrób részének, a kipufogószelep környékének hűtéséért felelős. A ví­zcsövek rejtve futnak, a termosztát és a két hűtőradiátor a lábpajzsban kapott helyet.

 

Motorok Harley-Davidson 2014-es modellek

 

Az új Batwing fejidom formáját szélcsatornában optimalizálták. A Splitstream nyí­lás az idom mögötti turbulenciát csökkenti. Éjszaka is nappali fényt teremt a motoros előtt az új LED-es, Daymaker névre keresztelt fényszóró.

 

Motorok Harley-Davidson 2014-es modellek

 

A ví­zhűtés kapott egy jól csengő nevet – Twin Cooled –, amely utal a lényegre, hogy itt szó sincs gyökeres változtatásról, maradt a léghűtés is, a hűsí­tő ví­zköpeny ugyanis csak a hengerfejet, pontosabban a forró kipufogószelep környékét hűti. Hadd dicsérjük meg, hogy a rendszer tényleg csak akkor tűnik fel, ha az ember jól ismeri az Electra Glide-okat, a csövek ugyanis észrevétlenül futnak, a termosztát és a radiátorok az Electra Glide lábpajzsaiban bújnak meg, tehát sehol semmi szem előtt lévő ormótlanság.

 

 

Az Electra Glide, ha lehet, szebb, lenyűgözőbb, mint valaha. Az 1969 óta ismerős, azóta legendává vált Batwing fejidom karcsúbb, áramvonalasabb lett, ami fel sem tűnik elsőre, csak az, hogy milyen harmonikus a monstrum megjelenése. A túragőzös egyébként meglehetősen sok időt töltött szélcsatornában, ennek eredményeként a fejidomban egy kézzel nyitható-zárható, úgynevezett Splitstream nyí­lást alakí­tottak ki, amely nyitva a szélvédő mögött fellépő turbulenciát, ezzel a szélzajt csökkenti. Mint kiderült, még 180-as sebességnél sem rázza a sisakot a szél, és az egyébként szintén megújí­tott Harman Kardon audiorendszer zenéje is élvezhető marad.

 

Motorok Harley-Davidson 2014-es modellek
A 2014-es modellév szenzációja a motorblokk ikerhűtése,
a Twin Cooled. Szinte észrevehetetlen, igaz, az Electrákon
még könnyű volt eldugni

 

A Batwing fejidom belseje is számos újdonságot rejt, mint például a nagyobb átmérőjű, újraskálázott órákat, és nem utolsósorban az Infotainment névre hallgató multimédiás egységet, amely a Limited esetében 6,5 colos, szí­nes kijelzőt kapott. Ezen jelenik meg a GPS térképe is, amely érintőképernyős, de akár a markolaton lévő gombokkal is kezelhető. A rendszer fedélzeti kommunikációt, USB-csatlakoztatási, iPod-, iPhone-kapcsolódási lehetőséget és Bluetooth-kapcsolatot is kí­nál, hangfelismerő rendszerének köszönhetően élőszóval is utasí­tható.

 

###

 

Talán a fentieknél lényegesebb, hogy a túramodellek megkapták a továbbfejlesztett, 103 köbinches High Output Twin Cam erőforrásokat, amelyek módosí­tott vezérműtengelyekkel és vezérlési időkkel, valamint nagyobb áteresztőképességű légszűrőkkel rendelkeznek. Az intézkedésekkel találtak még három lóerőnyi teljesí­tményt és négy newtonméternyi forgatónyomatékot. A Harley–Davidson ugyan nem ad meg teljesí­tményadatot, de a fékpadon kiderült, hogy a 103-as erőforrások 87 lóerővel rendelkeznek 5010-es fordulatszámon.

Bár jó ideje már a bovdenes kuplunggal sincs semmi baj a márkánál, jól adagolhatóak, nem igényelnek nagy kézerőt, de a Road King kivételével a touringkategória motorjait hidraulikus kuplunggal látták el.

 

Motorok Harley-Davidson 2014-es modellek
Az új műszerfal és a mögötte álló rendszer neve: Infotainment.
Az Electra Glide Ultra Limited 6,5 colos,
szí­nes kijelzővel kedveskedik gazdájának


A Rushmore-projekt leghasznosabb változásai valószí­nűleg a fékrendszernél történtek. A touringgépek mindannyian a Reflex nevet viselő integrált fékrendszerrel büszkélkednek, amelynél mind a fékpedál, mind a fékkar egyaránt hat az első és a hátsó fékre, az első és a hátsó kerék fékerőelosztását egy központi egység a körülményekhez dinamikusan alkalmazkodva szabályozza.

Az Electrák és a Street Glide tesztjére a Rocky Mountains keleti térségében került sor, állí­tólag az európai újságí­rók miatt, akik unalmasnak minősí­tették az amerikai végtelenbe futó egyenes tesztutakat, akkor is, ha az például a Key Westre vezetett.

A csoport élére egy egykori dirt track versenyző került, ezért ha valaki most azt kérdezné, hogy milyen volt Amerika, akkor azt mondhatnám, hogy szürke csí­k balra (ez valami épület lehetett), aztán zöld csí­k jobbra (ez valószí­nűleg erdő), aztán barna csí­k kétoldalt (talán a Sziklás-hegység), végül barna csí­k mindenfelé – ezek a tehénlepények a hegyi utakon.

 

Motorok Harley-Davidson 2014-es modellek

 

A konvojban negyedik helyen haladva is esetenként 180 km/órás sebességre kényszerültem, hogy tartsam a lépést megkergült felvezetőnkkel. Az első félórás motorozás után az orosz életmód-magazinos újságí­rókra negyedórát vártunk, amikor megérkeztek, folyt róluk a ví­z, egyikük azonnal eldobta a motort a parkolóban, és valószí­nűleg mindannyian az áthelyezési kérelmüket fogalmazták magukban egy nyugdí­jasmagazinhoz.

A nagy rohanás azonban jó volt pár dologra. Például arra, hogy kiderüljön, a 41 mm-esről 49 mm-esre növelt teleszkópszár-átmérőkkel és az áramvonalasí­tottabb fejidomokkal stabilabbak lettek a túragépek nagy sebességnél, kiderült, hogy mennyivel jobbak a fékek, és hogy milyen hasznos dolog az ABS. Az első napi elementáris jégeső pedig arra volt jó, hogy megbánjam a nyitott sisakot, amelyre a fotózás miatt esett a választásom, és még arra is, hogy tudatosodjon, a Street Glide jelzésértékű keskeny szélvédője pusztán esztétikai célokat szolgál, Splitstream nyí­lás ide-, Splitstream nyí­lás oda.

 

Motorok Harley-Davidson 2014-es modellek

 

A túra második felében felvezetőnk szervezetéből végre kiürült az az anyag, amiről gőzünk sem volt, hogy mi az, de az oroszok í­gy ismeretlenül is életveszélyesnek minősí­tették, és végre úgy túráztunk, ahogyan azt az ember elképzeli Amerikában egy Harley nyergében: 120-130-cal cirkálva, élvezve a 103 köbinch dohogását, a mélyről jövő nyomatékot, a puha vibrációkat és a fejedelmi kényelmet.

 


 

Ami új 2014-ben

Újdonságok a touringmodelleken: Road King Classic, Street Glide, Electra Glide Ultra Classic, Electra Glide Ultra Limited

– High Output Twin Cam 103 erőforrás új vezérműtengelyekkel és módosí­tott vezérlési időkkel, új, nagy áteresztőképességű légszűrőkkel mind a négy modellen.
A maximális teljesí­tmény és a maximális forgatónyomaték 62/84 kW/LE-ről 64/87 kW/LE-re (5010-es fordulatszámnál) és 134 Nm-ről 138 Nm-re nőtt (3500-as, az Electra Glide-nál 3750-es fordulatszámnál).
– Levegő-/ví­zhűtéses Twin Cooled High Output Twin Cam 103-as motorblokk, új hengerfej, a kipufogószelep ví­zhűtésével az Electra Glide Ultra Classicnál, az Electra Glide Ultra Limitednél és a Tri Glide-nál. A termosztát és a hűtőradiátorok a lábpajzsokban kaptak helyet, a ví­zpumpához vezető csövek az első henger fölött futnak, gyakorlatilag láthatatlanul. A hűtőrendszer teljes súlya 5 kg, amit 4 kg erejéig az öntött felnikkel és a keskenyebb, könnyebb első sárvédővel kompenzáltak.
– Hidraulikus kuplung a Road King Classic kivételével minden túramodellnél.
– Új, „Reflex” integrál fékrendszer, elektronikusan szabályozott dinamikus fékerőelosztóval, amely 40 km/órás sebesség fölött aktiválódik, elöl-hátul nagyobb féktárcsák, Boss ABS rendszerrel.
– 41 mm-ről 49 mm-re növelt teleszkópszárak.
– Karcsúbb, aerodinamikailag optimalizált Batwing fejidom.
– Nagy fényerejű, LED-es „Daymaker” fényszóró az Electra Glide-nál, új duál halogén kit a Street Glide-nál és a Road King Classicnál.
– Nagyobb, kényelmesebb ülések elöl-hátul.
– Új kormányarmatúrák mindkét oldalon, új kezelőgombok.
– Az oldaldobozok 4%-kal nagyobb kapacitásúak, és egykezes, „One Touch” zárral nyithatók-csukhatók, LED-es topcase-világí­tás az Electra Glide-nál.
– Nagyobb órák a műszerfalban, 6,5 colos szí­nes kijelző az Ultra Limitednél.
– Nagyobb hangszórók a Batwing idomban.

Motorok Harley-Davidson 2014-es modellek

 

Egyéb újdonságok 2014-re
Összesen 25 különböző mértékben átdolgozott modell, négy egyedi CVO modell és egy gyári trike várja a következő szezont a Harley–Davidson modellkí­nálatában.

Az átfogó modellápolásból a Sportster modellek sem maradhattak ki. Legfontosabb változás a családban, hogy összes tagja – a teljes modellpalettából utolsóként – ABS-szel vág neki a 2014-es modellévnek. Az ABS a 883 Iron esetében opcionális, a többi Sportster esetében az alapfelszereltség része. Módosí­tottak a fékberendezés egyéb részein is, a féktárcsáknál, a munkahengernél és a dugattyúknál.
ítalakí­tották a kipufogórendszert, változtattak a kormányarmatúrákon, valamint a Sportsterek elektromos rendszerét is CAN bus rendszerrel oldották meg. Az új óra digitális egysége mutatja a sebességfokozatot és a fordulatszámot is.

Motorok Harley-Davidson 2014-es modellek

 

Immobiliser és riasztó mellett „keyless ignition system”-mel, azaz kulcs nélküli indí­tórendszerrel rendelkeznek, amelynél egy vevőegység érzékeli a vezetőnél lévő jeladót és teszi lehetővé az indí­tást.
A modellcsalád tagjai tizenegy új szí­nvariációban kaphatóak.

Számos újdonság található a Dyna családban is. Eddig a Dyna Street Bob és a Super Glide Custom csak 1584 cm³-es erőforrással készült, most mindketten megkapták a nagyobb, 1690 cm³-es Twin Cam 103 blokkot nagyobb nyomatékkal.
Bemutatkozott az új Dyna Fat Bob. íœtős tankgrafikával és szögletes, integrált, LED-es zárófénnyel dí­szí­tették fel. íœlései kényelmesebbek lettek, újak a 16 colos, lézergraví­rozott könnyűfém kerekek, a tankkonzol és a kipufogódob is.
Újdonságnak számí­t a portfólióban a limitált számban kiadott, táskáival és szélvédőjével túrázásra is alkalmas CVO Softail Deluxe és a Tri Glide Ultra Classic, az immáron Európában is kapható, gyári Harley trike.