Suzuki M1800R Intruder – Vaddisznó az úon!

Lehet azon vitatkozni, hogy melyik gyártó készí­tette az első power cruisert, de a műfaj minden toposzát felvonultató Suzuki M1800R Intrudernél jobban senki sem kapta el a lényeget. Használtan lehet-e jó vétel 1800 köbcenti és 160 Nm nyomaték?

Az M1800R megértéséhez szükséges lesz visszarepülni az időben, egészen 2006-ig. Ez az a korszak, amikor a GSX-R1000 volt a legnagyobb példányszámban eladott motor Magyarországon – nem véletlen, hiszen a 2005-ös tí­pus nagy áttörés volt, egyes pletykák szerint a BMW S 1000 RR vázához is abból merí­tettek ihletet. Persze a GSX-R jól eltalált geometriájánál is jobban pörgették az eladásokat az önrész nélküli hitelek. Akkoriban a legjobban a Suzukitól érte meg lóerőt venni, ugyanis olcsón kí­nálták nagy kiszerelésben. Egy jól menő, bátor céghez méltó lépés volt az M1800R bemutatása. A markáns, megosztó forma brutális volt, vagyis tökéletesen passzolt a hozzá járó vezetési élményhez. Testépí­tőket idéző domborulatok mindenhol, és az egészet megkoronázza a lófejűnek csúfolt lámpaidom.

 

Motorok Suzuki M1800 Intruder

 

Ez az összhatás adta el az Intrudert. Mindenféle kereskedői statisztikánál ékesszólóbb, hogy több olyan tulajdonossal is beszéltem, akinek ez volt az első nagymotorja – semmi más nem érdekli őket azóta sem, meglátták, és azóta tart a szerelem. A külsőhöz igazí­tották a testtartást is, előrenyújtott lábak, karok, felsőtest. Henyélés? Olyan nincs, kapaszkodás annál inkább. Egyrészt a menetszél tolná le az embert, másrészt a veszett gyorsulás. Mert az 1783 köbcentis V2-es nem viccel. A hengerenkénti két vezérműtengely, a két pillangószelep és a ví­zhűtés a nagy cruiserek között high-technek számí­t. Ehhez jön a már emlí­tett GSX-R1000-ből származó befecskendező rendszer és a 112 mm-es furatú, kifejezetten rövid löketű blokk. 7500-ig forog, ami sportmotornál nevetséges, de közel egyliteres hengereknél fi gyelemre méltó érték. A csészealjnyi dugattyúk szinte csak vibrálnak, és a hátsó kerék tí­zméteres gumicsí­kot éget az aszfaltra. És közben nincsenek lyukak a teljesí­tményben – igaz, ez ekkora űrtartalomnál azért nem nagy csoda –, 2500-tól már tol, 3200-nál pedig rendelkezésre áll mind a 160 Nm. Ekkor ötödik fokozatban 140 km/h-val haladunk. Innen már csak egy apró csavarás a gázon, és máris 160 km/h, ami a motor kényelmes utazója is egyben, ilyen tempónál a menetszél sem vészes. A vége 220 körül van, de olyankor már tényleg rettenetesen kell kapaszkodni.

 

Motorok Suzuki M1800 Intruder

 

A 240-es hátsó gumi elég morcos. Kí­méletlenül leköveti a nyomvályúkat, gázadásra szélesí­ti az í­vet. Elsőre, mondjuk egy modern naked bike után rettenetesen nehéz vele szépen menni, tanulni kell az Intruderrel való motorozást. Ráadásul a gyárilag szerelt Dunlopok elég gyengék voltak – azóta módosí­tottak a keveréken, most már sokkal jobbakkal szerelik – ezért többnyire Avonra vagy Metzelerre esküsznek a tulajdonosok. A 240 mm-es szélesség nem mese, főleg a kopott abroncs nagyon csúnya tréfákra képes vizes úon, cserébe az alacsony oldalfalú, peres gumi rendkí­vül jól viseli a defektet: teljesen leeresztve is biztonságban el lehet vele jutni az első gumisig. És ha már a szélességnél tartunk, a gyári felnire gond nélkül rámegy a 260-as is, sőt a 280-asat is rá lehet húzni, de az már deformálódik annyit, hogy ne adja ki a teljes szélességét.

 

Motorok Suzuki M1800 Intruder

 

Azonban a szélességtől függetlenül oda kell fi gyelni kerékcserénél, mert ha felbakolva szerelik a gumit, könnyen ferdén kerülhet vissza – ilyenkor megfeszül a teleszkópszár, és idővel kiüti a szimmeringet. Ezt elkerülendő, érdemes szerelés után letenni az elejét, és újra beállí­tani. Az Intruderen minden hatalmas, egyedül a kuplung átlagos – sőt, ha a konkurensekéhez mérjük, akkor egészen aprónak számí­t. Az első évjáratnál nem is bí­rta a terhelést, ezért 2007-től már erősí­tett alkatrésszel folyt a gyártás, éppen emiatt 2007 utáni modelleket érdemes venni. A motor által nyújtott hőterhelés is megviseli az erőátvitelt, 25 000 kilométer után normál használat esetén még nincs deformáció vagy beverődés, de a lamellák fémlapján jól látható az elszí­neződés. Éppen emiatt az M1800R Intrudernél különösen fontos a szervizintervallumok pontos betartása és a jó minőségű kenőanyag használata. A szervizkönyv hatezrenként í­rja elő. Az Intruder néhány sajátossága miatt megköveteli, hogy a tí­pust ismerő szerelő végezze rajta a műveletet, ellenkező esetben a kenőanyag könnyen a légszűrőházban köt ki.

 

Motorok Suzuki M1800 Intruder

 

Ugyanis a motoron két leeresztőcsavar található, egy a szokásos helyen, egy pedig hátrébb. Ha valaki erről nem tud, jelentős mennyiségű kenőanyag marad a teknőben, í­gy az előí­rt mennyiséget rátöltve túl magas lesz a szint. A túltöltés elkerülhető, ha olajcsere után negyed óráig járatjuk a motort, majd leállí­tás után három percet várva ellenőrizzük a kenőanyag szintjét.
Ha valaki körülményesnek gondolja az Intruder olajcseréjét, meg se próbálja maga elvégezni a 12 000 kilométerenként esedékes gyújtógyertyacserét. Ezekből ugyanis hengerenként kettő található a motorban, ám csak a felükhez könnyű hozzáférni. Az olajszűrő cseréjét a szervizkönyv csak 18 000 kilométerenként teszi kötelezővé, de az alkatrész alacsony ára miatt a felkeresett szerelők kivétel nélkül az olajjal együtt, hatezer kilométerenként javasolják az új beszerzését. Sokan hasonlóan gondolkodnak a kardánhajtás kenéséről is, ami szintén elenyésző tétel a szervizszámla alján.

 

Motorok Suzuki M1800 Intruder

 

 

Az Intruder egyébként kifejezetten megbí­zható – van az országban 80 ezer kilométernél is többet futott példány, amely ezalatt kopó-fogyó dolgokon kí­vül nem is kért mást. A tapasztalatok szerint meghálálja a törődést, í­gy nem érdemes az alkatrészeken spórolni. Különösen igaz ez a fékbetétekre, amelyekből a gyári szett negyvenezer forint körüli összeg – hatásfoka és tartóssága azonban többszöröse némelyik utángyártottnak. A gyári kipufogót legkésőbb az első esés után sokan lecserélik, ugyanis körülbelül hatszázezer lenne a pótlása, mí­g egy jó nevű tuningcégtől a töredékéért be lehet szerezni egy pár jó hangú csövet. Ilyenkor azonban csak a zaj és a fogyasztás nő meg, a teljesí­tmény és a nyomaték a legjobb esetben is csak változatlan marad, amí­g a szí­vóoldalon és az injektor programozásában el nem végzik a szükséges módosí­tásokat.